کد خبر: ۶۵۴۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
بررسی مشکلات اقتصادی کشور؛

نوبخت: ساخت ۸۱ هزار واحد مسکونی برای محرومان در دستور کار دولت است

رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت ساخت ۸۱ هزار واحد مسکونی برای محرومان و مستضعفان را در دستور کار دارد گفت که دولت به کمک مجلس نیاز دارد. باید ایده‌آل‌ها بیان شود، منتهی توجه به شرایط تحریمی و محدود کننده فعلی هم ضروری است.
نوبخت: ساخت ۸۱ هزار واحد مسکونی برای محرومان در دستور کار دولت است
آفتاب‌‌نیوز :

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مسائل و مشکلات اقتصادی کشور با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد که هر کدام به ارائه گزارشی پرداختند. بعد از آن ۱۵ نماینده در این باره صحبت کردند. بعد از صحبت‌های ۱۵ نماینده مجلس محمدباقر قالیباف در پاسخ گفت: ما از برگزاری جلسات متعدد با مجلس استقبال می‌کنیم. حتی می‌توانیم هر هفته عصرها جلسه‌ای داشته باشیم. همانطور که وقتی بنده نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه بودم هر هفته جلسه‌ای با مسئولان اجرایی برگزار می‌شد. پیشنهاد ما تشکیل جلسه در روزهای دوشنبه ساعت ۵ تا ۷ در محل مجلس است یا اینکه ما از نمایندگان برای حضور در سازمان برنامه دعوت می‌کنیم.

وی افزود: باید نسبت به مشکلات کشور فهم مشترک پیدا کرد، ولی در عین حال مسائل و مشکلات را دید و انتظارات واقع بینانه‌تری داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به اظهارات مصری نماینده کرمانشاه درباره علت افزایش نیافتن حقوق مستمری گیران و رزمندگان معصر گفت: پارسال و امسال افزایش ۲۰ درصدی حقوق مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی رخ داد. می‌توانید این را از رئیس کمیته امداد بپرسید. ما سال گذشته برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق آنها حداقل ۲۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم.

وی افزود: پارسال برای حقوق رزمندگان معصر ۷۶۵ میلیارد تومان پرداخت شد و این رقم امسال به ۱۰۷۰ میلیارد تومان رسید. سیاست دولت از سال ۹۶ تا کنونی کاهش فقر مطلق است. در همین راستا در سال ۹۶، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و همه آن پرداخت شد. این میزان در سال ۹۷، ۷۰۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۸۴۰۰ میلیارد تومان و امسال به ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

نوبخت با دفاع از عملکرد دولت برای مقابله با فقر مطلق گفت: بودجه اختصاص یافته شده برای مقابله با فقر مطلق از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رساندیم. مستمری مددجویان کمیته امداد بهزیستی از ۴۶ هزار میلیارد تومان به ۴۸۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۹ برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت نسبت به محرومان و مستضعفان توجه ویژه دارد گفت: دولت در طول یک سال گذشته ۱۰ هزار واحد برای کپرنشین‌ها خانه ساخته است. دو بار به جنوب کرمان سفر کرد اما کلید خانه‌های جدید را به خانوارها دادند. همین اقدام برای محرومان در خراسان جنوبی انجام شد. دو روز گذشته ۴۱۰۰ خانه به خانوارهای محرومان در خاش تحویل داده شده بود. صحبت‌های اینچنین در مجلس اینطور جلوه می‌کند که انگار ما توجهی به محرومان نداریم. البته تاکید ما این است که باید توجه به محرومان و مستضعفان زیاد شود.

نوبخت با بیان اینکه ۸۱ هزار واحد مسکونی برای محرومان و مستضعفان در دست ساخت است افزود: در حال ساخت ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد برای روستاها برای تحویل به افراد محروم هستیم. از طرف دیگر دولت افراد تحت پوشش محرومان را افزایش داده، این تعداد در سال ۹۲ دو میلیون و ۱۱۲ هزار و ۹۴ خانوار بود که به سه میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۳۸ خانوار افزایش یافت. همین روند درباره مسکن و مستمری آنها رخ داده است. شرافت دولت در خدمت محرومان است. در همین راستا عمل کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به صحبت یکی از نمایندگان درباره لزوم وجود برنامه دولت برای بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید گفت: امروز حداقل پنج برنامه را برای نمایندگان تبیین کردم. دولت برای اقتصاد مقاومتی، اشتغال، اشتغال روستایی و مناطق عشایری و جهش تولید و آمایش سرمایه برنامه دارد و انجام می‌دهد. تقریبا اسناد آمایش سرزمین تمام استان‌ها تصویب شده و برای همان اندک استان‌های باقیمانده تا ماه آینده سند آن به نمایندگان تحویل داده می‌شود.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما باید بدانید ما در چه شرایط سختی کشور را اداره می‌کنیم. ما به کمک مجلس نیاز داریم. بیان ایده‌ال‌ها خوب است منتهی باید شرایط تحریمی و محدوده کننده را هم دید. نماینده‌ای گفت که انتشار اسناد خزانه کمتر شود اما سوال این است که وقتی درآمد نفتی نیست و به خاطر رکود، مالیات گرفته نمی‌شود چطور می‌توان ۳۰ هزار میلیارد تومان حقوق کارکنان دولت را پرداخت کرد؟ اسناد خزانه نقدینگی را از جامعه جمع می‌کند و سیاستی ضدتورمی است. ما از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم.

نوبخت مجددا از نمایندگان درخواست همکاری کرد و گفت: جلساتی برای همفکری گذاشته شود. بار سنگینی بر روی دوش دولت است. مردم انتظار استفاده از خدمات دولت را دارند. همه باید دست به دست هم دهیم. بدانیم که رسانه‌های خارجی تمامی مذاکرات شما را از تریبون‌های مجلس می‌شنوند. از بین هزاران صحبت یک تکه را گرفته و تلاش می‌کنند از آن برای سیاه نمایی استفاده کنند.

وی در پایان اظهار کرد: جلسات کارشناسی و همفکری را با دولت تشکیل دهیم. همه این کارها برای خدمت به مردم است. این همان چیزی است که رهبری از شما نمایندگان و دولت انتظار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین