کد خبر: ۶۵۴۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین دو نرخی را عامل اصلی خرید و فروش کارت سوخت دانست.
ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر رئیسی فرد با اشاره به مشکلات سوخت گیری پس از سهمیه بندی اظهار کرد: بنزین یک کالای مصرفی است که مسئولان بدون در نظر گرفتن این موضوع، با اجرای طرح سهمیه بندی آن را تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌کنند و این تبدیل شدن بنزین به کالای سرمایه‌ای باعث ایجاد رانت و ناهنجاری در چرخه سوخت گیری می‌شود.

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: ارائه سهمیه بنزین باعث ایجاد حس مالکیت نسبت به سهمیه سوخت می‌شود و نتیجه آن فروش کارت سوخت و ایجاد مکان‌های غیر رسمی برای فروش بنزین در کنار خیابان هستیم.

وی افزود: اکثرا افراد به طور مستقیم در جایگاه سوخت با مالکان خودرو در خصوص قیمت بنزین صحبت می‌کنند و به صورت توافقی سهمیه سوخت را به فروش می‌رسانند.

به گفته وی؛ به دلیل تعداد بالای نازل و مشکلات نظارتی امکان فروش کارت سوخت از طریق اپراتورهای جایگاه سوخت وجود دارد و جایگاه داران در این موضوع نقشی ندارد.

رئیسی فرد بیان کرد: بنزین دو نرخی باعت ایجاد رانت خواری و چرخه غیر رسمی سوخت گیری می‌شود، برای جلوگیری از این مشکلات قیمت بنزین باید واقعی و تک نرخی بر اساس قیمت روز نفت در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: سهمیه بندی سوخت در سال ۸۶ مشکلات و رانت خواری ایجاد کرد و این تجربه ناموفق بار دیگر در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت.

وی عنوان کرد: واقعی سازی قیمت بنزین شرایط را برای مدیریت مصرف سوخت فراهم می‌کند و ارائه یارانه به بنزین باعث مصرف بی رویه سوخت شده است.

رئیسی فرد عنوان کرد: افزایش قیمت فرآروده‌های نفتی باید در زیر ساخت‌های اقتصادی هزینه شود نباید صرف هزینه‌های جاری دولت شود که نتیجه آن می‌تواند باعث افزایش اشتغال و بالارفتن درآمدهای دولت از محل مالیات دریافتی شود.

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی بیان کرد:کارت سوخت و یا کارت انرژی تجربه شکست خورده است که اجرای این گونه طرح‌ها مشکلات فراوانی را برای اقتصاد به همراه دارد.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته با افزایش مشکلات اقتصادی میزان بنزین دزدی افزایش یافته این در حالی است که می‌توان با حذف کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی برای سوخت گیری از متضرزر شدن جایگاه دارن جلوگیری کرد.

رئیسی فرد بیان کرد: زیر ساخت و تجهیزات اجرای این طرح آماده است و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌توان با تعامل بانک‌ها از رانت خواری، عدم پرداخت هزینه بنزین از سوی برخی از مالکین خودرو، سلامت فیزیکی اسکناس‌ها و از دور خارج شدن برخی از نازل‌ها به دلیل مشکلات سامانه هوشمند سوخت گیری جلوگیری شود.ش

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین