کد خبر: ۶۵۴۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

چرا باید ماسک بزنیم؟

روزهای اول برای همه جدی بود، یا کسی بیرون نمی‌رفت و یا ماسک صمیمی‌ترین همراه هر فردی به هنگام حضور در بیرون از خانه حتی موقع خرید از سر کوچه بود، اما حالا دیگر استفاده از ماسک، به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال کرونا، در خیابان‌ها، اماکن و ادارات در حال فراموشی است.
چرا باید ماسک بزنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از افراد دیگر اعتقادی به کرونا ندارند و دیگران را هم به دلیل استفاده از ماسک مسخره کرده و آن را نشانه کلاس گذاشتن و ترس از کرونا و مرگ می‌دانند.

برخی از افراد هم به اینکه «عمر دست خداست و کرونا هم بهانه است» اعتقاد بیشتری داشته و بی‌حوصله‌گی و انجام کارهای شخصی را دلیل حضورشان در مکان‌های پر تردد عنوان کرده و استفاده از ماسک را مسخره و بی‌تاثیر و یا غیرقابل تحمل در هوای گرم عنوان می‌کنند.

عادی سازی شرایط و رفع محدودیت‌ها نیز از دیگر دلایل عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، اما بارها از سوی مقامات مختلف اعلام شده است که رفع محدودیت‌ها به معنی ریشه کن شدن کرونا نیست.

با وجود اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک شرط آغاز به فعالیت مجدد بسیاری از اصناف و اداره‌هاست، اما این شرط چه در بازار تبریز و چه در اماکن و ارگان‌های مختلف چندان هم جدی گرفته نشده است و خبری از پوشش‌های نایلونی که بیشتر در بانک‌ها به چشم می‌خورد، نیست و اصناف به ویژه مسن‌ترها اعتقادی به زدن ماسک و ضدعفونی دست با الکل ندارند.

وضعیت در برخی اداره‌ها نیز قابل تعریف نبوده و این در حالی است که با عادی شدن شرایط کاری در اداره‌ها و اتمام دور کاری کارمندان، ضرورت استفاده از ماسک بیش از پیش است.

بررسی‌های میدانی ایسنا از برخی اداره‌ها نشان می‌دهد که استفاده از ماسک نه برای کارمندان و نه مراجعه کنندگان ضروری نبوده و تجمع در راهروها و سالن‌ها و یا اتاق یکی از همکاران و صحبت کردن با یکدیگر بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، بهترین فرصت را برای انتقال کرونا فراهم می‌کند.

بسیاری از مسئولان استانی نیز استفاده از ماسک را کنار گذاشته و با برگزاری جلسات متعدد و نشست‌های خبری، گرفتن عکس‌های یادگاری بدون رعایت فاصله اجتماعی، شرایط را عادی جلوه داده و با دست خالی به استقبال کرونا می‌روند.

چندی پیش، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته، بلکه با همان قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، بر لزوم رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و به ویژه استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تاکید کرد.

دکتر علیرضا رئیسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ‌در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، ضمن تشکر از هموطنانی که نکات بهداشتی مقابله با این بیماری را رعایت می‌کنند، گفت: البته میزان شیوع بیماری از شهری به شهر دیگر و حتی در مناطق مختلف شهرها متفاوت است؛ چرا که برخی به خوبی به نکات بهداشتی مقید هستند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه گرمای هوا منجر به از بین رفتن ویروس نمی‌شود، ادامه داد: اکنون می‌بینیم که مناطق گرمسیر ما نیز به این بیماری گرفتار شده‌اند. اکنون مشاهده می‌کنیم در سطح دنیا رتبه دوم و سوم ابتلا به کرونا مربوط به برزیل و روسیه است؛ برزیل منطقه گرم و مرطوب است و روسیه نیز منطقه‌ای سرد است. بنابراین ارتباط معناداری بین دمای هوا و ویروس نیست. خواهشم آن است که مردم رعایت کنند.

رییسی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک نیز گفت: باید بپذیریم که هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد، بنابراین بهتر است هر کسی از خانه بیرون می‌آید، ماسک داشته باشد، اما لازم است که هر کسی در مکان سربسته و جمع حضور می‌یابد، از ماسک استفاده کند؛ ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره انتقال موثر است.

وی ادامه داد: در این راستا به هیچ وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و غیره استفاده شود، حتی می‌توان از یک پارچه ساده هم استفاده شود. همه می‌توانند با روش‌های ساده ماسک‌های قابل شستشو و قابل ضدعفونی داشته باشند. بنابراین تاکید ما استفاده از ماسک بویژه در جمع‌ها است.

رییسی با اشاره به بازگشایی مساجد، پاساژها و فضاهای کسب و کار، ادامه داد: با بازگشایی‌های صورت گرفته رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش مورد نیاز است. استفاده از ماسک در مترو، تاکسی، وسایل حمل و نقل عمومی، مساجد و ...لازم است و به این ترتیب خطر انتقال را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است، گفت: ویروس همچنان وجود دارد و با همان قدرت کار خود را می‌کند. اگر هم نسبت به مدیریت بیماری در کشور اطمینانی حاصل شده، این موضوع به دلیل رعایت مردم است و اگر به این موضوع خدشه‌ای وارد شود و رعایت موارد بهداشتی کم رنگ شود، ویروس مجددا بازمی‌گردد و گرفتاری ایجاد می‌کند. به طور جد از هموطنان می‌خواهیم که موارد را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در روزهای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ تاکید داشتیم افرادی که با فرد بیمار مواجهه دارند، از ماسک استفاده کنند و استفاده از آن برای افراد عادی جامعه لازم نیست، اظهار کرد: تعداد بیماران در ابتدا بسیار کم بود و به عنوان مثال از حدود چهار میلیون جمعیت آذربایجان شرقی ۱۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده بودند.

دکتر محمد حسین صومی افزود: در استان ما بیش از ۹۰۰۰ مبتلا شناسایی شده‌اند که البته بعد از دو الی چهار هفته بهبود می‌یابند، شناسایی بیش از ۱۰۰۰ نفر در هر هفته نشان می‌دهد که تعدادی از افراد جامعه گرفتار بیماری هستند.با توجه به شناسایی ۱۰۰۰ مورد مثبت از بین چهار میلیون جمعیت استان، می‌توان گفت حدودا از هر ۴۰۰۰ نفر، یک نفر گرفتار است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک گفت: سازمان بهداشت جهانی نیز بر استفاده از ماسک تاکید داشته و به ویژه افراد هنگام حضور در اجتماع، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و حضور در اداره‌ها و مواجهه با افراد باید از ماسک استفاده کنند.

آنتی بادی در بین کارکنان داروخانه‌ها بیشتر دیده شده است

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ما نشان می‌دهد که آنتی بادی در بین کارکنان داروخانه‌ها بیشتر دیده شده است؛ چرا که اینان مواجهه بیشتری با بیماران داشته‌اند و اگر از همان روزهای اول از ماسک استفاده می‌کردند، تا این حد گرفتار نمی‌شدند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک هر چند اجباری نیست، اما عقلانی است، توصیه می‌کنیم هر جا که افراد با فرد دیگری مواجه داشته باشند، حتما از ماسک و البته به روش درست استفاده کنند.

صومی ادامه داد: ویروس قابلیت نفوذ از ماسک سه لایه را نداشته و راه استفاده درست از آن این است که آن را به طور مکرر پایین یا بالا نکشیده و در صورت نیاز ماسک را از دهان خارج کرده و بدون آلوده شدن قسمت داخلی، آن را دوباره بر روی دهان قرار دهید. استفاده از ماسک امکان ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

صحبت کردن معمولی هم می‌تواند کرونا را انتقال دهد

یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این خصوص گفت: برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند عطسه و سرفه راه انتقال کرونا است، صحبت کردن معمولی هم در صورت ناقل بودن فرد، می‌تواند کرونا را انتقال دهد و استفاده از ماسک به همین دلیل ضرورت دارد.

دکتر مهدی حق دوست افزود: اگر فاصله حداقل ۱.۵ متری را با فردی که در حال صحبت با او هستیم، رعایت نکنیم و فرد ناقل بوده و ویروس در گلوی او موجود باشد، می‌تواند به فرد مقابل منتقل شود و بسیاری از مبتلایان از طریق افراد بدون علامتی گرفتار شده اند که فقط ویروس در گلویشان زندگی می‌کند و علامتی ندارند و ویروس را از طریق صحبت کردن پخش کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بدون علامت بودن این بیماری در بسیاری از موارد نه خودمان می‌دانیم که آلوده هستیم و نه از آلوده بودن یا نبودن دیگران مطمئن هستیم، از این رو باید هنگام مراجعه به اداره‌ها و یا حضور در جامعه از ماسک استفاده کنیم.

ماسک مشکی نقش حفاظتی ندارد

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص انواع ماسک‌های مورد استفاده عموم بیان کرد: ماسک فیلتردار هیچ ارجحیتی بر ماسک‌های معمولی و یا ماسک جراحی ندارد. ماسک‌های مشکی رنگی که پس از شستشو یا عدم شستشو چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند، نقش حفاظتی ندارند.

حق دوست ادامه داد: ماسک‌های معمولی و یا ماسک‌های جراحی که یا از پشت بسته می‌شوند و یا بیرونشان آبی رنگ هستند، نقش محافظتی خوبی دارند و باید پس از استفاده دور انداخته شوند و شستن آن‌ها کیفیتشان را پایین می‌آورد.

ویروس در طول هفته‌های گذشته جوانان را هم کشته است

وی با بیان اینکه متاسفانه نقش استفاده از ماسک در اجتماعات و اداره‌ها کمرنگ شده است، گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که ویروس در طول هفته‌های اخیر تغییر رفتار داده و منجر به فوت بسیاری از جوانان و افرادی شده است که هیچ گونه بیماری زمینه‌ای ندارند.

وی تاکید کرد: باید این را بپذیریم که حداقل چندین ماه و یا حتی تا یک سال باید با کرونا زندگی کنیم و هر گونه سهل انگاری در ارتباطات اجتماعی، مسافرت و یا مکان‌های همچون غذا خوری، عدم رعایت فاصله اجتماعی و عدم استفاده از ماسک مناسب معادل ابتلا به کرونا است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خاتمه خاطرنشان کرد: گرمای هوا و افزایش دما تاثیری بر ویروس نداشته و فقط تا حدودی ماندگاری آن را برای سطوح کم‌تر می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین