کد خبر: ۶۵۴۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

لهستان خواستار استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور شد

ماتئوش موراویه‌تسکی نخست وزیر لهستان ابراز امیدواری کرد برخی از نیروهای نظامی که آمریکا از قصد خارج کردن آنها از آلمان را دارد در لهستان مستقر شوند.
لهستان خواستار استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای این کشور از آلمان را تا سپتامبر (شهریور) داده است.

نخست وزیر لهستان گفت: عمیقا امیدوار هستم که در نتیجه بسیاری از مذاکراتی که داشتیم بخشی از نیروهای آمریکایی که امروز در آلمان مستقر هستند به لهستان منتقل شوند. اکنون تصمیم گیری دراین زمینه برعهده آمریکا است.

ترامپ ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) دستور کاهش ۹ هزار و ۵۰۰ نیروهای آمریکایی در آلمان را صادر کرد. آمریکا اکنون ۳۴ هزار نیرو در آلمان دارد.

دولت ترامپ از سپتامبر گذشته طرح خروج نیروهایش از آلمان را در دست بررسی داشت.

وال استریت ژورنال مدعی شده این تصمیم دولت آمریکا ربطی به تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مبنی بر خودداری از شرکت در نشست گروه هفت ندارد. ترامپ قصد داشت ماه جاری میزبان این اجلاس در آمریکا باشد.

رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «مارک مایلی» رییس ستاد مشترک ارتش چندین ماه روی این طرح کار کرده و این اقدام، ارتباطی به تنش میان ترامپ و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ندارد.

یک مقام دیگر آمریکایی گفت که برخی نیروهایی که از آلمان خارج می‌شود به آمریکا باز خواهند گشت و برخی دیگر به لهستان و سایر کشورهای متحد واشنگتن فرستاده می‌شوند.

به گزارش رویترز، خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از آلمان احتمالا اروپایی‌ها را نسبت به تعهدات نظامی آمریکا در قبال اروپا نگران می‌کند.

خروج این نیروها فصل دیگری از تنش میان آمریکا و آلمان را نشان می‌دهد. دولت ترامپ از هنگامی که بر سر کار آمده است دولت آلمان را تحت فشار قرار داده تا بودجه نظامی خود را افزایش دهد.

پیشتر استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده بود که مرکل دعوت ترامپ را برای شرکت در اجلاس گروه هفت که قرار است اواخر ماه ژوئن (خرداد- تیر) در واشنگتن برگزار شود، نپذیرفت.

سیبرت در مصاحبه با تارنمای آمریکایی پولتیکو گفت: مرکل با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا نمی‌تواند دعوت ترامپ برای حضور در این نشست را بپذیرد.

مرکل منتقد سیاست‌های خارجی دولت ترامپ بویژه در خصوص تغییرات آب وهوایی و توافق هسته‌ای با ایران است و آن را یک‌جانبه دانسته است.

یک مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش بیان نشود در این باره گفت، در تماس تلفنی اخیر مرکل و ترامپ، اختلافات دو رهبر در موضوعاتی شامل ناتو، انتقال گاز روسیه به آلمان و روابط با چین شدیدتر شده است.

تجهیز لهستان به جنگنده های آمریکایی

ترامپ پیش تر در دیدار رئیس جمهوری لهستان از آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ گفته بود که سرگرم بررسی تاسیس نخستین پایگاه نظامی همیشگی خود در لهستان است و رئیس جمهوری لهستان پیشنهاد کرده که حدود ۲ میلیارد دلار از کل هزینه های ساخت این پایگاه با نام 'فورت ترامپ' را تقبل کند.
مقام های آمریکایی نیز پیش تر گفته بودند که واشنگتن ممکن است صدها نظامی دیگر در کنار نیروهای کنونی ارتش خود در خاک لهستان مستقر کند. ورشو همچنین برای خرید جت های جنگنده «اف ۳۵» از آمریکا ابراز تمایل کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین