کد خبر: ۶۵۴۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

محل قرار گرفتن ماسک روی صورت از جنس آن مهمتر است

بسته به نوع فعالیت و مکانی که در آن زندگی می‌کنید استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بسیار مهم است. CDC توصیه می‌کند تا افراد کادر درمانی و پزشکی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند از ماسک‌های N95 یا جراحی استفاده کنند. اما اگر می‌خواهید ماسک خودتان را بسازید، چه نوع موادی بهتر می‌تواند جلوی ورود ویروس و باکتری را بگیرد؟ محققان آزمایشگاه ملی آرگون این کار را کرده و مواد مختلفی را به منظور خواص فیلتراسیون مکانیکی و الکترواستاتیکی آزمایش کرده‌اند.
محل قرار گرفتن ماسک روی صورت از جنس آن مهمتر است
آفتاب‌‌نیوز :

این تیم دریافت که استفاده از چند لایه و ترکیب بافت‌ها و پارچه‌های گوناگون می‌تواند به فیلتر بهتر کمک کند، اما نامناسب بودن ماسک (از نظر قرارگیری روی صورت) میتواند همه چیز را خراب کند. آنها این تحقیقات را بر روی چندین پارچه از جمله پنبه، ابریشم، چیفرون، فلانل، الیاف مصنوعی و ترکیب آنها با یکدیگر انجام دادند.

آنها دریافتند که استفاده از چندین پارچه مختلف می‌تواند محافظت قابل توجهی در برابر ذرات آئروسل ایجاد کند.

ساخت ماسک دورن خانه

آنها این آزمایش را مانند تصویر بالا انجام دادند و بر روی یک لوله از جنس PVC این پارچه‌ها را قرار دادند و هوای عبور داده شده از آن را آزمایش کردند و طیف وسیعی از ذرات را اندازه گیری کردند که از 10 نانومتر تا 10 میکرومتر را پوشش می‌دهد. ذرات ویروس کرونا بین 80 تا 120 نانومتر قطر دارند.

آنها در نهایت دریافتند که پارچه‌های ترکیبی مانند کتان-ابریشم یا کتان-فلانل قادر به تصفیه 80 درصد ذرات ریزتر از 300 نانومتر و 90 درصد ذرات بزرگتر از 300 نانومتر بودند.

اما تمام این دستاوردها بی‌فایده خواهد بود اگر ماسک را به درستی استفاده نکنید. آنها در قسمت دوم آزمایش خود، سوراخ‌هایی را در ماسک ایجاد کردند که نتایج بدست آمده خوشایند نبود. این مطالعه نشان داد که وجود شکاف و سوراخ در ماسک (استفاده نادرست از ماسک) می‌تواند تا 60 درصد موجب کاهش راندمان ماسک شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین