کد خبر: ۶۵۴۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

قازیاقه، معجزه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها

جالب است بدانید با وجود تعداد اندک و انگشت شمار گیاهخواران در ایران، مناطق زاگرس‌نشین که از دیرباز با طبیعت دوستی دیرینه‌ای دارند همزمان با شروع فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی به سمت خوردن گیاهان بهاری آمیخته با طعم طبیعت تمایل پیدا می‌کنند.
قازیاقه، معجزه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به بیماری برص یا پیسی، بی اشتهایی، مشکلات مجاری ادراری، فشارخون بالا و همچنین اگر به دنبال راهی برای لطافت و زیبایی پوست خود هستید خواندن این مطلب برای شما ضروری است.

غازیاغی یا همان قازیاقه گیاهی است علفی و چند ساله که تا حدود 70 سانتی‌متر رشد می‌کند، غازیاغی دارای برگ‌های دراز به شکل بیضی و نوک‌تیز با گل‌های سفید یا صورتی کوچک می‌باشد.

گیاه قازیاقه خودرو بوده و از تیره اسفناجیان است که در بیشتر مناطق معتدل سرد کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های شمال غربی رشد می‌کند قازیاقه دارای برگ‌های مثلثی سر نیزه‌ای با دو گوشه در پایین می‌باشد. ساقه خوشه‌هایش بی‌برگ و درشت و حاوی دانه‌های قهوه‌ای براق است. ارتفاع آن به ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. طبیعت گیاه قازیاقه گرم و خشک بوده و در بعضی از نقاط ایران به ویژه در استان‌های غربی کشور مردم آن را به عنوان سبزیجات مصرف کرده و گاهی نیز با آن غذاهای متنوعی می‌سازند.

قازیاقه، معجزه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها

خواص گیاه قازیاقه

طبع گیاه قازیاقه گرم و خشک بوده و در معالجه اسهال خونی، فساد لثه، نقرس، زردی، وز وز گوش و سوزش ادرار موثر است.

اگر تاکنون راه‌های زیادی را برای کاهش وزن خود امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید پیشنهاد می‌شود که از این گیاه پرخاصیت به منظور کاهش وزن خود استفاده نمائید، همچنین این گیاه به سرعت زخم را التیام می‌بخشد.

گیاه قازیاقه اشتها آور، تصفیه کننده خون و یک ضد عفونی کننده موثر است که بهتر است برای تصفیه خون از دمکرده قازیاقه مانند چای استفاده کنید.

جهت درمان آنژیم و ورم و درد گلو با قازیاقه باید مقدار 100گرم برگ‌های تر و تازه قازیاخه را شسته و در آبکشی بگذارید تا آب آن خارج گردد، بعد آنرا در دستگاه پرس کوچک یا آب میوه‌گیری دستی بریزید و پس از فشردن و له گردیدن، آب یا شیره آنرا به شکل غرغره کردن در هنگام گلو درد و آنژین استفاه نمایید.

چنانچه توسط حشره‌ای گزیده شده‌اید می‌توانید در صورت در دسترس بودن گیاه قازیاقه برگ‌های تازه آن را آسیاب کرده و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

کسانی که با خواص بی‌نظیر این گیاه جادویی آشنا هستند با جویدن برگ‌ها و ساقه‌ها به استحکام دندان‌ها و جلوگیری از خرابی لثه‌های خود کمک می‌کنند.

افرادی هم که از بیماری آسم و کوفتگی صدا رنج می‌برند، چنانچه آب برگ‌های تازه گیاه را گرفته و با شیر مخلوط کنند در درمان و بهبود آسم و کوفتگی صدا موثر است.

در مفاصل یکی از مشکلات رایج افراد جامعه است، به منظور آرام کردن درد مفاصل، خشک شده برگ و ریشه قازیاقه را خوب له کرده و با مقداری آب بجوشانید تا کمی غلیظ شود، مایه تغلیظ شده را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کرده و هر روز با آن مفاصل خود را مالش دهید؛ همچنین این گیاه در درمان رماتیسم نیز بسیار موثر است.

قازیاقه، معجزه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها

قازیاقه موثر در درمان برص

برص (لکه‌های سفید پوستی) یکی از بیماری‌های رایج پوستی در برخی از افراد است که تقریبا بدون درمان است، شخص مبتلا به برص اول باید از طریق تنقیه یا مسهل روده‌ها و معده خود را پاکسازی کرده و سپس به‌مدت پانزده روز متوالی هر روز مخلوط 10 گرم بذر قازیاقه و مقداری عسل را میل کند. بهتر است در تابستان و روزهای گرم این معالجه را انجام دهید بعد از مصرف این ترکیب قسمت‌های مبتلای پوست را در معرض نور خورشید قرار دهید تا عرق کند، توجه کنید که نباید آب بنوشید، همچنین به‌جای نور خورشید از حمام سونا نیز می‌توان استفاده کرد.

قازیاقه موثر در درمان بی‌اشتهایی

گیاه قازیاقه گیاهی معطر و خنک می‌باشد و در تحریک اشتها به ویژه در کسانی که بی اشتها هستند بسیار موثر است به همین جهت می‌توان این گیاه را به شکل‌های مختلف دارویی (جوشانده، دم‌کرده، شیره گیاه تازه و شربت آن) استفاده نمایید.

خواص قازیاقه برای دفع حشرات

گیاه قازیاقه به جهت بوی مطبوعی که دارد ابزار مفیدی برای دفع و فراری دادن مورچه‌ها و حشرات از محیط هستند (زیرا مورچه‌ها و حشرات از بوی این گیاه فراری می‌باشند) برای اثربخشی مفیدتر می‌توانید شاخه قازیاقه را در محل تجمع مورچه‌ها بگذارید.

نحوه مصرف قازیاقه

مردم مناطق زاگرس‌نشین از قازیاقه خوراکی‌ها و غذاهای متعددی می‌سازند، قسمت برگ قازیاقه نواحی دارویی و مصرفی گیاه می‌باشد.

مصرف متداول آن اغلب به صورت دمنوش است که می‌توان از برگ‌های خشک شده و ریشه گیاه قازیاخه به صورت دم کرده یا جوشانده میل کرد.

مردم کردستان از گذشته‌هایی بس دور با این گیاه خوش عطر و طعم آشنایی داشته و با این گیاه مأنوس بوده‌اند. مردم کردستان قازیاقه را بعد از چینش و تمیز کردن یا آب پز می کنند و با ماست میخورند یا بعد از آب پز شدن قازیاقه ، قازیاقه را با پیاز و زردچوبه و ادویه جات و روغن سرخ کرده و با ماست چکیده نوش جان می‌کنند.

قازیاقه، معجزه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها

مضرات مصرف قازیاقه

مصرف جوشانده قازیاقه برای خانم‌های باردار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، به دلیل اینکه خوردن این جوشانده موجب سقط جنین می‌گردد.

زیاده‌روی در خوردن این سبزی موجب تحریک پوست و ناراحتی کبد و مثانه می‌گردد و در مواردی که یرقان و یا ضعف کلیه وجود دارد زیانبخش می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین