کد خبر: ۶۵۵۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

موضع‌گیری فرانسه درقبال گزارش اخیر آژانس درباره ایران

وزارت امور خارجه فرانسه با اعلام موضع این کشور درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری ایران با آژانس شد.
موضع‌گیری فرانسه درقبال گزارش اخیر آژانس درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سایت وزارت امور خارجه فرانسه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است، موضع گیری شده و آمده است: ما گزارش سه ماهه اخیر آژانس را درباره اجرای برجام[از سوی ایران] که تخطی ایران از تعهداتش در برجام را تایید می‌کند مورد توجه قرار داده‌ایم.

در این بیانیه آمده است: ما کاملا به برجام که عاملی مهم در ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهان بوده و تنها راه تضمین این است که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز می‌ماند، پایبندیم. به همین دلیل، به همراه شرکایمان در تروئیکای اروپا[ آلمان و انگلیس] سازوکار حل اختلاف در برجام را در تاریخ ۱۴ ژانویه به منظور ایجاد فرومی در چارچوب دقیق برجام برای دست‌یابی به راه‌حلی برای حفظ آن ایجاد کردیم.

وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه این بیانیه اظهار کرد: این گفتمان به منظور اطمینان حاصل کردن از این که ایران به پایبندی کامل نسبت به تعهداتش در برجام بازمی‌گردد، به جدیت میان شرکای برجام، همچنین به طور دوجانبه در تروئیکای اروپا، با روسیه و چین و ایران پیگیری می‌شود.

فرانسه در بیانیه خود مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ویژه را درباره عدم همکاری ایران در زمینه شفافیت و راستی‌آزمایی تعهداتش منتشر کرده است. ما درباره مشکلاتی که آژانس درباره توان انجام دادن بازرسی‌هایش گزارش داده است، نگرانیم. همراه با شرکایمان، از ایران می‌خواهیم که کاملا و فورا با آژانس همکاری کند و بر حمایتمان از فعالیت حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌ای که از سوی آژانس انجام می‌شود، دوباره تاکید می‌کنیم.

ادعای فرانسه درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران در پی این مطرح می‌شود که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و متحمل شدن تحریم‌هایی یک‌جانبه از سوی آن و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه ارائه راهکارهایی کاربردی برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که در چند گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

مقامات کشورمان اعلام کرده‌انده که این اقدامات بازگشت‌پذیر بوده و به محص عملی شدن تعهدات شرکای برجام به حالت قبل باز خواهد گشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین