کد خبر: ۶۵۵۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

تخریب دومین تندیس پادشاه پیشین بلژیک

پس از پایین کشیده شدن تندیس "کریستف کلمب" کاشف قاره آمریکا در ایالات متحده در اعتراض به نژادپرستی، این بار مردم معترض بلژیک دومین مجسمه " لئوپولد دوم" پادشاه دوران استعمار این کشور را تخریب کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

معترضان خمشگین بلژیکی چهارشنبه شب عبارت‌هایی نظیر "جنایت‌کار"، "معذرت می‌خواهیم"، "این مرد ۱۵ میلیون نفر را کشته است" و "زندگی سیاهان ارزش دارد" بر روی دومین تندیس "لئوپولد دوم" که در نزدیکی کاخ پادشاهی در بروکسل نصب است، نوشتند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، معترضان همچنین تندیس پادشاه بلژیک را با رنگ قرمز رنگ آمیزی کرده و روی آن عبارت معروف "نمی‌توانم نفش بکشم" را که فلوید پیش از مرگش توسط افسر پلیس، گفته بود، روی آن نوشتند.

تخریب دومین تندیس پادشاه پیشین بلژیک

لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می‌کنند، میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹ در این کشور حکومت می‌کرد.

در زمان لئوپولد دوم، بلژیک کشور پهناور کنگو با بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع را در استعمار خود داشت و با استثمار معادن الماس و دیگر منابع زیرزمینی این کشور به یکی از ثروتمندترین کشورهای اوایل قرن بیستم میلادی تبدیل شد.

برخی بر این باورند که لئوپولد دوم در دوران استعمار در کنگو، موجب قتل و مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر از ساکنان این سرزمین شد.

تخریب دومین تندیس لئوپولد دوم در بلژیک یک روز پس از آن روی می‌دهد که دولت بلژیک یک تندیس دیگر این پادشاه را روز سه‌شنبه و پس از آن که از سوی معترضان تخریب شده بود، از منطقه "اکاران" به انبار یکی از موزه‌های این کشور منتقل کرد.

روز چهارشنبه در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی،معترضان خمشگین مجسمه کلمب را پایین کشیدند و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداختند.

بدنبال کشته شدن فلوید بدست یکی از ماموران پلیس آمریکا، جهان در ۲ هفته گذشته شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.

هفته گذشته نیز معترضان در شهر "بریستول" انگلیس تندیس "ادوارد کالستون" تاجر برده و یکی از نمادهای این شهر را پایین کشیده و آن را به رودخانه انداختند.

اعتراض های ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا درپی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست این کشور به دست یک پلیس سفیدپوست آمریکایی آغاز شد.

افسر پلیس پس از بازداشت فلوید، زانویش را روی گردن وی نهاد و به با وجود مشاهده مشکل فلوید برای نفس کشیدن، زانویش را بر گردن او فشار داد.

فلوید براثر شدت جراحات وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض های گسترده این کشور و سراسر جهان را فراگرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین