کد خبر: ۶۵۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

تصورات غلطی که درباره روش‌های پیشگیری از کرونا وجود دارد

متخصص ویروس شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مصرف سیر و آنتی بیوتیک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاثیری ندارد.
تصورات غلطی که درباره روش‌های پیشگیری از کرونا وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

حمید رضا مژگانی در پاسخ به اینکه آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن،‌ ویروس‌ کرونا را از بین می‌برد، اظهار کرد: اسپری کردن الکل یا کلر ویروس‌هایی را که قبلاً به بدن‌ وارد شده نابود نمی کند.

وی با بیان اینکه اسپری کردن چنین موادی می‌تواند به غشاء مخاطی (چشم‌ها یا دهان) آسیب برساند، ادامه داد: آگاه باشید که هم الکل و هم کلر می‌تواند برای ضدعفونی کردن سطوح مفید باشد، اما باید مطابق دستورالعمل‌های مناسب استفاده شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه واکسن سینه‌پهلو (ذات‌الریه) می‌تواند افراد را در مقابله ویروس کرونا ایمن کند صحت ندارند، افزود: واکسن سینه‌پهلو، واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع ب نمی‌توانند از کرونا ویروس جدید پیشگیری کنند.

این متخصص ویروس شناسی توضیح داد: ویروس کرونا ویروس جدید و متفاوتی است و واکسن مربوط به خودش را می‌خواهد. محققان در حال تهیه واکسنی برای مقابله با آن هستند و سازمان بهداشت جهانی از این تلاش‌ها حمایت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا شستشوی مداوم بینی با محلول نمک می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند، گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مداوم بینی با محلول نمک از ابتلای افراد به ویروس کرونای جدید جلوگیری کرده است. البته برخی مشاهدات محدود وجود دارند که نشان می‌دهند شستشوی مداوم با محلول نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی معمولی کمک کند اما شستشوی مداوم بینی علائم پیشگیری از عفونت‌های تنفسی را نشان نداده است.

مژگانی با بیان اینکه برخی در خصوص مصرف سیر هم این تصور را دارند و فکر می کنند هر چقدر بیشتر سیر بخورند به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، اظهار کرد: درست است که سیر به عنوان ماده غذایی سالم محتوی مقداری مواد ضد میکروب است اما هیچ مدرکی در وضعیت همه‌گیری فعلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر از افراد در برابر ویروس کرونای جدید محافظت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه همه گروه های سنی باید پروتکل های بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت کنند چون این ویروس پیر و جوان نمی شناسد، افزود: افراد در همه رده‌های سنی ممکن است از ویروس کرونای جدید متأثر شوند ولی افراد مسن‌تر و افرادی که دارای بیماری قبلی هستند (به مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) ممکن است در صورت ابتلا به ویروس دچار بیماری شدید شوند.

وی توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت به تمام افراد در همه رده‌های سنی توصیه می‌کند که با اتخاذ اقداماتی از خود در برابر ویروس محافظت کنند، برای مثال از طریق رعایت بهداشت دست‌ها و نیز بهداشت تنفسی.

مژگانی در پاسخ به اینکه آیا مصرف آنتی بیوتیک‌ها می تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس موثر باشد، بیان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها در مقابل ویروس‌ها موثر نیستند و فقط برای مبارزه با باکتری‌ها عمل می‌کنند. کرونای جدید از نوع ویروسی است و بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان وسیله پیشگیری یا درمان آن استفاده شود. با این حال اگر فردی به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان بستری شود، ممکن است به دلیل احتمال عفونت مشترک باکتریایی آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

این متخصص ویروس شناسی در پاسخ به اینکه آیا داروی خاصی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید وجود دارد، توضیح داد: تا به امروز، هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. با این حال، افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند باید از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند تا بهبود یافته و علائم بیماری درمان شود، و افرادی که دچار بیماری شدید شده‌اند باید مراقبت‌های حمایتی بهینه دریافت کنند. تحقیقات درباره برخی درمان‌های خاص ادامه دارد و از طریق آزمون‌های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین