کد خبر: ۶۵۶۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

ماجرای "مفقود شدن نمونه‌های کرونا" از زبان سرپرست علوم پزشکی اهواز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان گفت: ممکن است نمونه‌ای قابلیت و استاندارد لازم برای انجام تست را نداشته باشد اما اینکه نمونه‌ای مفقود شود، امکان‌پذیر نیست؛ این موضوع کاملا مردود است.
ماجرای
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: همه مدافعان سلامت و همکاران در مراکز بهداشتی، درمانی و آزمایشگاه‌ها شبانه‌روز در حال ارائه خدامت به مردم هستند و امیدواریم بیماری ناشی از کرونا و مسائل و مشکلاتی که به دنبال گسترش این ویروس ایجاد شده، مدیریت شود.

وی با اشاره به روند نمونه‌گیری کرونا افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز معاونت‌های مختلفی دارد که هر کدام وظایفی دارند؛ معاونت بهداشت مراکز نمونه‌گیری را مدیریت می‌کند. نمونه‌ها از این مراکز گرفته و در سامانه سیب ثبت می‌شوند و سپس نمونه‌ها وارد آزماشگاه می‌شوند و در سامانه آزمون که زیرمجموعه آزمایشگاه هستند، ثبت و شماره‌گذاری انجام می‌شود و پس از فرایند استخراج و عملیات PCR جواب وارد سامانه آزمون ثبت می‌شود. پس از این مراحل، پاسخ تست در سامانه پیامکی وارد می‌شود و سپس پیامک به مردم ارسال می‌شود و پس از آن نیز جواب در اختیار سامانه سیب قرار می‌گیرد.

ابول‌نژادیان گفت: سامانه سیب یک سامانه گزارش‌دهی به وزارت بهداشت برای معرفی عملکرد ما است و به همین دلیل جزو اولویت‌های دوم و سوم ما در روند جواب‌دهی است.

وی بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد تست کردن و ارائه جواب آن‌ها به مردم است تا کارهای بعدی همکاران ما و همچنین مردم مشخص ‌شود. آنچه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشاهده می‌کند تنها اطلاعات ثبت‌شده در سامانه سیب است و به سامانه آزمون و پیامکی دسترسی ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه کار، گسترده است و روازنه دو تا سه هزار نمونه وارد آزمایشگاه می‌شود، اعضای مختلف دانشگاه درگیر هستند؛ سامانه آزمون نیز در اختیار حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان بیان کرد: ۱۱ هزار تست مفقودی به هیچ عنوان تایید نمی‌شود و چنین چیزی وجود ندارد. هیچ نمونه‌ای مفقود نمی‌شود. ممکن است نمونه‌ای قابلیت و استاندارد لازم برای انجام تست را نداشته باشد اما اینکه نمونه‌ای مفقود شود، امکان‌پذیر نیست؛ این موضوع کاملا مردود است و اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرده‌ایم.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: اینکه دانشگاه یا دانشکده‌ای هنوز نمونه‌ها را در سامانه سیب بارگذاری نکرده است به معنی مفقود شدن نمونه نیست؛ آن چیزی که بر اساس آن به مردم پاسخ می‌دهیم، سامانه آزمون است که در اختیار مرکز آزمایشگاهی و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.

وی افزود: تا روز گذشته (۲۶ خردادماه)، ۵۰ هزار و ۳۴۲ نمونه در سامانه آزمون پذیرش شده‌اند که ۴۳ هزار و ۳۷۷ نمونه پاسخ‌دهی شده‌اند. ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه باقی‌مانده از ۶ هزار ۹۶۵ نمونه در حال فرآیند استخراج و عملیات PCR هستند و جواب‌شان یکی دو روز دیگر داده می‌شود. دو روز قبل نیز ۳۰۰ نمونه وارد آزمایشگاه شده است. آزمایشگاه همیشه ورودی و خروجی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۳ هزار و ۴۶۵ نمونه به دلایل مختلف از جمله تکنیک تست اشتباه و یا عدم رعایت زنجیره سرما، استاندارد لازم برای انجام تست را نداشته‌اند و برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود، این نمونه‌ها از چرخه خارج شده‌اند. این نمونه‌ها، ۶ درصد همه نمونه‌های اخذشده را شامل می‌شوند.

وی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: برخی مواقع نیز نمونه‌هایی که وارد آزمایشگاه می‌شوند، کد ملی ندارند و یا شماره تماس افراد مشکل دارد بنابراین امکان ثبت نمونه در سامانه وجود ندارد بنابراین همه نتایج به سرانجام صددرصد نرسیده‌اند. از ۵۰ هزار نمونه تست، قطعا پرتی در کار وجود دارد و منکر این مساله نیستیم.

ابول‌نژادیان گفت: روز گذشته ۲ هزار ۵۵۳ نمونه‌گیری در خوزستان انجام شده است؛ ۴۲۱ نمونه در آزمایشگاه شماره یک، ۸۰۵ نمونه در آزمایشگاه‌های شماره ۲ و ۳ و ۴۶۰ نمونه در آزمایشگاه شماره ۴ اهواز و ۶۹۱ نمونه در آزمایشگاه دزفول و ۱۷۶ نمونه در آزمایشگاه آبادان گرفته شده است. قطعا پرتی‌هایی نیز وجود دارد و منکر آن نیستیم.

وی ادامه داد: هر جایی که تصور کنیم کوتاهی وجود داشته باشد قطعا برخورد می‌کنیم؛ حتی به دلیل کوتاهی، برخی مدیران را تغییر داده‌ایم، برخی نیز به دلیل اشکال در مراکز نمونه‌گیری تغییر داده‌ شده‌اند. در وقت مناسب، اقداماتی نیز به منظور بهبود فرایند انجام می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تنها در استان‌های فارس و خوزستان نمونه‌گیری زیاد انجام می‌شود، تصریح کرد: تعداد نمونه‌هایی که در خوزستان گرفته شده، معادل جمعیت ۲۲ میلیون نفر در استان‌های دیگر است. یعنی اگر ۵ میلیون نفر خوزستانی را در یک کفه ترازو و ۲۲ میلیون نفر از استان‌های دیگر را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، میزان تست‌های انجام شده در این استان‌ها با خوزستان برابری می‌کند.

وی با اشاره به هزینه انجام هر تست، افرود: هر تست ۲۳۰ هزار تومان هزینه دارد اما بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، به صورت رایگان ارائه خدمت می‌کنیم تا تعداد بیماران بستری کاهش یابد.

ابول‌نژادیان افزود: میزان بروز بیماری کرونا در خوزستان بالا است، پیک بیماری نیز در خوزستان دیر شروع شده است. اکنون در پیک بیماری هستیم بنابراین اگر موارد تست را افزایش نمی‌دادیم، موارد بستری و مرگ و میر چند برابر می‌شد.

وی بیان کرد: برخی روزها موارد بستری یک پنجم و حتی یک دهم موارد مثبت بوده است. ما منکر تأخیر در پاسخ‌دهی برخی نمونه‌ها نیستیم؛ ظرفیت آزمایشگاه‌های اهواز حدود ۲ هزار نمونه است. اگر یک روز ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به مراکز نمونه گیری مراجعه کنند جواب تست ۳۰۰ نفر دیگر عقب می‌افتد و اگر روز بعد نیز همین گونه باشد، باز هم تست‌های بیشتری عقب می‌افتند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برای شهرها سهمیه‌ای برای انجام تست تعیین نشده است، گفت: دو روز پیش آزمایشگاه شماره ۵ اهواز افتتاح و وارد مدار شده است و دو آزمایشگاه خصوصی نیز در اهواز در خصوص نمونه‌گیری کرونا فعال شده‌اند.

وی افزود: انجام تست، راهکار جلوگیری از مرگ و میر زیاد است و به همین دلیل به دنبال افزایش تست هستیم.

ابول‌نژادیان با اشاره به وضعیت شیوع کروناویروس در خوزستان، بیان کرد: در حال حاضر ۹ شهر خوزستان وضعیت قرمز دارند. بالا بودن بروز به چند دلیل است و آن چیزی که باعث گسترش زنجیره انتقال می‌شود، شرکت در اجتماعات، ماسک نزدن و رعایت نکردن آداب بهداشتی است.

وی افزود: اگر ۵۰ درصد مردم خوزستان از ماسک استفاده کنند و در تجمعات شرکت نکنند، می‌توانیم از قرنطینه مجدد شهرها جلوگیری کنیم. فعلا قرنطینه کردن شهرها در دستور کار نیست و تمرکز و توجه ویژه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از برگزاری تجمعات است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با مداخله ستاد استانی مدیریت کرونا، از برگزاری امتحانات حضوری جلوگیری شده است اما همچنان برخی مراسمات عروسی و عزا با تعداد زیاد، برگزار می‌شود. مردم باید توجه کنند شرکت در این مراسمات باید با حداقل تعداد و با استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری باشد.

وی افزود: بسیاری از افراد شاغل بازارچه‌های محلی نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند البته برخی ممکن است در تهیه ماسک مشکلاتی داشته باشند.

ابول‌نژادیان در خصوص کمبود ماسک، گفت: دو هفته پیش نخستین کارخانه تولید ماسک در خوزستان فعال شده است.

وی در خصوص توقف اعلام آمار مبتلایان کرونا، گفت: این دستورالعمل برای همه استان‌ها اتخاذ شده است. در اوایل شیوع کروناویروس نیز وزارت بهداشت این اطلاع‌رسانی را انجام می‌داد اما با نظر استاندار خوزستان اطلاع‌رسانی کردیم. اکنون مجددا وزارت بهداشت عنوان کرده است که اطلاع‌رسانی باید به عهده سخنگوی وزارت بهداشت باشد. روز گذشته نیز آماری از مبتلایان کروناویروس در خوزستان در فضای مجازی متشر شد که کذب بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا در خوزستان بیان کرد: شرایط بیماران بستری تقریبا ثابت است. شاخص آرزیرو (R۰) در خوزستان معادل ۱.۱ است یعنی شیب نمودار تقریبا ثابت است. تعداد مبتلایان نیز با توجه به حجم نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، تغییر می‌کند.

وی اظهار کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نمونه‌های سرپایی، مثبت می‌شوند اما ۴۲ تا ۴۵ درصد نمونه‌های موارد بستری، مثبت کرونا هستند. روند در شهرهای قرمز کاهشی نبوده است اما در شهرهای زرد و سفید جابه‌جایی‌هایی در حال انجام است.

ابول‌نژادیان گفت: جواب‌دهی هر آزمایشگاه متفاوت است؛ آزمایشگاه شماره یک اهواز که ویژه بیماران بستری است ۲۴ ساعته جواب تست‌ها را می‌دهد. آزمایشگاه‌های ۲ و ۳، آزمایش‌های اهواز و بخشی از شهرستان‌ها را جواب می‌دهند. آزمایشگاه‌های شماره ۴ و ۵ اهواز نیز آزمایش‌های شهرستان‌ها را انجام می‌دهند.

وی افزود: اکنون سه شهر دزفول، آبادان و بهبهان کار نمونه‌گیری و آزمایش را انجام می‌دهند و مابقی شهرستان‌ها نمونه‌هایشان را برای اهواز می‌فرستند بنابراین برخی جواب‌ها ۲۴ ساعت و برخی بیش از ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افرادی که باید قرنطینه خانگی شوند باید به قرنطینه پایبند باشند؛ بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی از افراد که نیاز به بستری ندارند و تعهد به قرنطینه خانگی می‌دهند، پایبند به قرنطینه خانگی نیستند در حالی که رعایت قرنطینه خانگی می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: سالمندان و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای، همچنان به حضور در خانه پایبند باشند زیرا امن‌ترین مکان برای آن‌ها خانه است.

ابول‌نژادیان در خصوص ارسال دو پیام مختلف برای ارائه جواب تست‌ها برای برخی افراد، گفت: در یک دوره، کاربر سامانه پیامکی بدون اطلاع از روشن بودن سامانه، برای ۴۲ بیمار پیامک‌های متفاوت ارسال کرد اما به محض متوجه شدن، مجددا جواب صحیح ارسال و از مردم عذرخواهی شد.

وی در خصوص بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، بیان کرد: در ستاد استانی مدیریت کرونا تصویب شده که بازگشایی باشگاه‌ها در شهرهای قرمز فعلا انجام نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین