کد خبر: ۶۵۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

واکنش راجنات سینگ به کشته‌شدن سربازان هندی

"راجنات سینگ" وزیر دفاع هند روز چهارشنبه کشته شدن بیش از ۲۰ سرباز هندی در درگیری مرزی با نیروهای چینی را بسیار نگران کننده توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رسانه‌های هند، وزیر دفاع هند افزود: سربازان هندی از خود شجاعت قابل ستایشی نشان دادند و از خود گذشتگی آن‌ها فراموش نخواهد شد. ملت هند با سربازان این کشور متحد هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

اظهارات وزیر دفاع هند یک روز پس از درگیری شدید نیروهای هندی و چینی در دره گالوان واقع در شرق لاداخ منتشر می‌شود.

وزیر دفاع هند کشته شدن سربازان هندی را بسیار نگران کننده خواند

ارتش هند اعلام کرده است که در این درگیری ۲۰ سرباز هندی کشته شده‌اند و حال ۴ نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

از سوی دیگر مقامات هندی اعلام کرده‌اند حدود ۴۰ سرباز چینی نیز در این درگیری کشته یا زخمی شده‌اند. اگرچه چین وقوع تلفات در میان نیروهای خود را تایید کرده است اما این کشور هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها یا زخمی‌ها منتشر نساخته است.

در همین حال، روز گذشته "ویکرام میسری" سفیر هند در چین با "لو جائو هویی" معاون وزیر امور خارجه چین دیدار کرده تا وضعیت مرزهای دو کشور را بررسی کند.

در میان افزایش تنش‌ها با چین، رسانه‌های هند و احزاب سیاسی این کشور خواهان واکنش نارندرا مودی نخست وزیر هند به درگیری روز دوشنبه میان نیروهای دو کشور شده‌اند.

اما چین اعلام کرده علاقه‌ای به ادامه تنش‌ها با هند در مناطق مرزی ندارد و وضعیت کلی مرزها با ثبات و صلح آمیز است.

وزارت امور خارجه هند روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین از توافق مشترک دو کشور در ارتباط با احترام به خط واقعی کنترل فاصله گرفته است و سعی کرده وضعیت منطقه را تغییر دهد.

آنوراگ سریواستوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هند و چین برای کاهش تنش‌ها در مناطق مرزی در شرق لاداخ، مشغول مذاکره بوده‌اند. فرمانده‌های ارشد دو کشور در تاریخ ۶ ماه جاری (ژوئن) یک مذاکره مثبت داشته و برای کاهش تنش‌ها به توافق رسیدند. درحالی که ما انتظار داشتیم تنش‌ها به صورت صلح آمیز کاهش یابند، طرف چینی از توافق مشترک دو کشور در ارتباط با احترام به خط واقعی کنترل در دره گالوان فاصله گرفته است.

وی در ارتباط با درگیری خشونت آمیز نیروهای هندی و چینی گفت: این درگیری نتیجه اقدام یک جانبه چین برای تغییر وضعیت دره گالوان است. در این درگیری هر دو طرف متحمل تلفات شدند که در صورت رعایت توافقات پیشین از سوی چین، از این درگیری‌ها جلوگیری می‌شد.

از سوی دیگر چین، نیروهای هندی را متهم به عبور از مرز و آغاز درگیری با نیروهای چینی کرده است.

جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: نیروهای هند دو بار از مرز عبور کردند و با تحریک نیروهای چینی به سوی آن‌ها حمله ور شدند. این اقدام به یک درگیری جدی میان نیروهای مرزی دو کشور تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه چین این اقدام را یک حمله تحریک آمیز از سوی نیروهای هندی توصیف کرده است.

وی گفت: چین به هند اعلام کرده است که نیروهای مرزی خود را کنترل کرده و از هرگونه اقدام یک طرفه که وضعیت مرزها را پیچیده‌تر می‌کند خودداری کند. چین و طرف هندی توافق کردند تا مسائل دو جانبه را از طریق گفت وگو برطرف کرده تا تنش در مرزها را تسهیل ساخته و صلح و آرامش را حفظ کنند.

این اولین درگیری جدی و شدید نیروهای هندی و چینی در مناطق مرزی مورد اختلاف از زمان بروز جنگ مختصر دو کشور در سال ۱۹۶۲ می‌باشد.

آمریکا: از نزدیک وضعیت مرزی هند و چین را دنبال می‌کنیم

در میان افزایش تنش‌ها میان هند و چین، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک وضعیت مرزی هند و چین را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما متوجه شدیم که ۲۰ نیروی هندی در این درگیری کشته شده‌اند. هند و چین هر دو اعلام کرده‌اند که علاقه مند به کاهش تنش‌ها هستند. آمریکا از حل صلح آمیز وضعیت کنونی حمایت می‌کند.
درگیری مرزی هند و چین زمانی اتفاق می‌افتد که دو کشور بیش از یک ماه است در منطقه لاداخ در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند.

مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد.

همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند.

ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد.

مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند.

هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از ۳ هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین