کد خبر: ۶۵۶۴۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲

کشور در خطر پیری جمعیت

به‌ عقیده اکثر کارشناسان، جمعیت مؤلفه حیات‌بخش کشور است و ایران به سمت پیری می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :

جمعیت از مؤلفه‌های قدرت و تأمین‌کننده نیروی پیشران کشور است؛ مانند خون در رگ‌های کشور جاری است. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه جمعیت لازم است ولی همان‌طور که افزایش بی‌برنامه جمعیت خطرآفرین است کاهش نابجا جمعیت هم خطرات بدتر و دنباله‌دارتری دارد؛ بنابراین لازم است از مؤلفه حیات‌بخش و راهبردی کشور؛ جمعیت، مراقبت کرد تا برنامه‌ریزی‌های غلط آن را به بیراهه نکشد.

کشور در خطر پیری جمعیت

نقش جمعیت بر دولت

دولت‌ها برای اداره کشور نیاز به نیرو دارند و اگر کشوری به لحاظ جمعیتی وضعیت مطلوبی نداشته باشد ناگزیر از اجرای برنامه‌های خود خواهد بود. شاید بتوان گفت هویت و اصل وجودی هر کشوری متوقف بر وجود جمعیت مطلوب آن کشور است به همین جهت جمعیت بر حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی اثرگذار است و شرط لازم برای ریل‌گذاری سیاست‌های کشور نگاه صحیح به مسئله جمعیت است.

تاثیر سیاست بر جمعیت

برنامه‌ریزی در حوزه جمعیت با توجه به اهمیت آن کار سخت و حساسی است. همچنین به گفته کارشناسان تغییرات جمعیتی سه دهه طول می‌کشد بنابراین کنترل جمعیت پیچیده است. زمان‌بر بودن تأثیر سیاست‌های جمعیتی باعث شده تأثیراتش آنی نباشد. ممکن است تأثیرات سیاست‌های جمعیتی ده سال بعد مشخص شود. بعضی از سیاست‌های جمعیتی شبیه به اتوبان یک‌طرفه هستند چراکه بعضی از تصمیم‌های اشتباه جمعیتی بعد از چند سال دیگر قابل جبران نیستند.

نرخ باروری چقدر است؟

یکی از شاخص‌های مؤثر در برنامه‌ریزی جمعیت، نرخ باروری است. باروری زیر حد جانشینی به آن سطح از باروری می‌گویند که در درازمدت برای بقای نسلی جامعه ناکافی است. بنابراین اشتباه در سیاست‌گذاری نرخ باروری یکی از اتوبان‌های بی‌بازگشتی است که کشور را در مسیر پیری جمعیت قرار می‌دهد. در سرشماری سال ۱۳۸۵ میزان کلی باروری ۱,۸ که کمتر از حد جانشینی است؛ اعلام شد و پس‌ازآن نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ که نرخ باروری را معادل ۱,۶۹ برآورد می‌کرد زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمد. این آمار روند کاهشی میزان باروری کل را تأیید کرد و موجب تشدید نگرانی‌ها درباره تجربه رشد منفی باروری و تداوم آن در آینده جمعیت ایران شد.

خطر پیری در کمین است

با توجه به اهمیت مسئله جمعیت، رهبر انقلاب در ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند. دربند اول سیاست‌های کلی جمعیت به ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی اشاره‌شده است. حالا ۶ سال از ابلاغ آن می‌گذرد و باوجود خطر پیری جمعیت اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در پیچ‌وخم اداره‌ها مانده و گرد فراموشی بر بندهای آن نشسته است. علاوه بر سیاست‌های کلی جمعیت قانون اساسی هم به حمایت از خانواده و فرزند آوری تأکید دارد ولی خانواده‌های پرجمعیت همچنان چشم‌انتظار حمایت مسئولین هستند.

سیاست‌های غلط

تقویت و حمایت از خانواده و فرزند آوری خشت اول ترمیم سیاست‌های غلط جمعیتی در دهه ۷۰ و ۸۰ است. ولی دولت در عمل هنوز از سیاست‌های غلط جمعیتی توبه نکرده و همچنان بی‌توجه به فرزند آوری به کار خود ادامه می‌دهد. آخرین تصمیم دولت که زیر پای فرزند آوری را جارو زد یارانه بنزین و وام یک‌میلیون تومانی کرونا بود. در یارانه بنزین دولت شمشیر را از رو بسته و به نفر ششم خانواده یارانه بنزین نمی‌دهد. در وام یک‌میلیونی کرونا هم اصلاً به تعداد فرزندان توجه نکرده است. درحالی‌که مخارج خانوار ۶ نفره بیشتر از ۳ نفره است ولی دولت بدون در نظر گرفتن تعداد خانوار به هر دو به یک اندازه وام می‌دهد.

نقش یارانه چیست؟

همچنین، اخیراً هیات وزیران طی مصوبه‌ای پرداخت یارانه به موالید را مشروط کرد. به این صورت که پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولد شده خانوارهای یارانه‌بگیر، مشروط به تایید وزارت کار و وجود منابع است در حالی که پیش از این با تولد فرزند، یارانه نقدی بدون هیچ شروطی برای سرپرستان خانوار واریز می‌شد.وضعیت سایر نهادها مانند بنیاد مستضعفان هم بهتر از دولت نیست. آن‌ها هم در کمک‌های بلاعوض به کولبران تعداد فرزندان را لحاظ نکردند. و به خانوده‌های پر جمعیت و کم جمعیت به یک اندازه کمک می‌کنند. درحالی‌که کشور با بحران پیری جمعیت روبروست بدیهی‌ترین اصل حمایت از فرزند آوری خانواده است. ولی حتی نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان هم از این موضوع غافل هستند.

کشور در سراشیبی پیری

با توجه به مطالب مطرح‌شده نادیده گرفتن خانواده‌های پرجمعیت نقطه‌ضعف دولت و نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است. درحالی‌که کشور در سراشیبی پیری جمعیت قرار دارد پایمال کردن حقوق خانواده‌های پرجمعیت خطر سقوط کشور در دره پیری جمعیت را افزایش می‌دهد. امید است دولت و سایر نهادها و سازمان‌ها با حمایت از فرزند آوری به‌عنوان داروی شفابخش پیری جمعیت، کشور را از بحران پیری جمعیت نجات دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Oman
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
متوسط عمر افزایش یافته است، یعنی اگر قبلا در پنجاه سالگی مردم میمردند الان در هشتاد سالگی فوت می کنند و لذا طبعا میانگین سنی جامعه هم افزایش می یابد و امری طبیعی است. تنها ده درصد وسعت ایران قابل زیست است و کشور توان پذیرش موالید و جمعیت بیشتر را ندارد و پیامدهای افزایش جمعیت فاجعه بار خواهد بود.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
نگارنده مقاله واقعا فكر مي كندكه مثلا يارانه بنزين و يا افزايش وام يك مليوني يا اين قبيل چيزها در تصميم مردم براي ازدواج و فرزند آوري اثري دارد .مثلا اينها كه گفتيد چقدر به درآمد ماهيانه خانوار اضافه مي كند . اصلا همين يارانه اي كه از سالها پيش رقمش تغيير نكرده و ديگر حتي جوابگوي قبوض برق و آب هم نيستند چقدر در زندگي مردم تاثير دارند . اصلا شما از قدرت خريد ريال خبر داريد ؟. اگر دولت بتواند 1-تعادل بين درآمد و هزينه ايجاد كند ، 2-ارزش برابري ريال و دلار را به سطح 15 سال پيش برساند 3- به فعاليت هاي اجتماعي و خصوصا سياسي ميدان عمل درستي بدهد ، 4- نشاط و اميد را به جامعه برگرداند تا جلوي مهاجرت هاي بي انتها گرفته شود . 5-جلوي تاراج سرمايه هاي مملكت توسط دزدان و غارتگران را بگيرد . وو...... در ان صورت با اعمال سياست هاي تشويقي و ايجاد حاشيه امن براي خانواده ها شايد و احتمالا مردم اين رفتار خود را كه اكنون تبديل به نوعي عادت شده البته با آموزش كنار بگذارند و رغبت به داشتن اولاد بيشتر كنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
0
نبود امکات رندگی. هزینه های بالای تحصیل. نبود مسکن مناسب. عدم اطمینان خانواده از اینده فرزند. فشار کامل تربیت فرزند روی دوش پدر و مادر. نبودن الگوی زندگی جمعی. فاصله شدید طبقاتی. تبدیل شدن زندگی خانواد ها به مدلی از برد ه داری نوین و.......باعث شده خانواد ها دیگر به فکر فرزند بیشتر و حتی ازدواج نیفتند
واین بعنی اینده کشور ایران به دست خود ما در حال نابود شدن البته چون زمانش طولانی میشود خیلی ها دیگر ان را نخواهند دید
مثیبتش برای نسلهای اینده است و نفرینش توسط نسلهای اینده برای همه ما
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین