کد خبر: ۶۵۶۴۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
مردم به زودی منتظر تولید انبوه دارو یا واکسن نباشند

وضعیت کشور در حوزه کرونا شکننده است| ایران تا یک سال آینده درگیر کرونا خواهد بود

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ و میرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ایرج حریرچی اظهار داشت: وضعیت کلی کشور در حال حاضر باثبات است و تداوم این ثابت به رفتار اجتماعی مردم بستگی کامل دارد.

وی با اشاره به فرارسیدن تابستان و احتمال اوج‌گیری مسافرت‌ها و تجمعات، هشدار داد: مسافرت به مناطق ییلاقی و گردشگری باعث می‌شود تا ویروس از شهرها به روستای خوش آب و هوای مقصد گردشگری منتقل شود.

ایران تا یک سال آینده درگیر کرونا خواهد بود| وضعیت کشور در حوزه کرونا شکننده است

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا زمانی که واکسن موثری پیدا نشود و بعد از آن هم تا زمان توزیع مناسب واکسن و تاثیر آن در دراز مدت، تنها راه مقابله پیشگیری از بیماری با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت فردی است.

حریرچی افزود: در مواردی که میزان عفونت در برخی شهرها افزایش پیدا کند، مجبور به قرنطینه و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه کرونا در استان‌های مختلف با میزان شیوع و همه‌گیری با فاصله زمانی رخ داده است، گفت:۱۰ استان کشور با وضعیت صعودی مواجه هستند و همین استان‌ها در دوره اسفند و فروردین مشکل چندانی نداشت و چرخش ویروس در آنها قابل توجه نبود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع موج کرونا در این استان‌ها و رسیدن به قله را ناشی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به این موضوع باید سیاستگذاری کشور با اجرای محلی را حتما داشته باشیم .

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد ملی کرونا در حال تصویب آیین نامه‌ای است گه طی آن در استان‌های با درگیری شدید با کرونا، تصمیمات استانی گرفته و اجرایی شود.

حریرچی راه حل اصلی مقابله با کرونا را افزایش آگاهی مردم اعلام کرد و افزود: شست و شوی مداوم دست‌ها، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک به محض خروج از منزل باید مورد توجه مردم باشد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطرناک‌ترین کار در سرای کنونی را دیدار به بزرگان و افراد مسن فامیل دانست و تاکید کرد: در این دیدارها افراد ناقل بیماری که بدون علامت هستند طی نیم ساعت آنان را مبتلا به این بیماری کشنده می‌کنند.

وی از تامین یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان مریوان خبرداد و گفت: این دستگاه دیشب به سمت مریوان حمل شده است.

وی راه‌اندازی ۵۰ تخت آی‌سی در روزها اخیر در کردستان را گامی ارزنده از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرد و افزود: نیروی کار مناسبی در زمینه پرستاری در استان داریم که از ظرفیت آنان استفاده می‌کنیم.

وی گفت: استفاده از پوشش ماسک در سنندج را ضعیف بوده و روزانه ۵۰۰ نمونه آزمایش در این استان گرفته می‌شود و در این زمنیه مشکل خاصی وجود ندارد، اما دغدغه اصلی ما این است که مردم همکاری داشته باشند تا روند کرونا در کردستان نزولی شود و موج صعودی جدیدی نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد تا ظهر چهارشنبه ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل تا پایان سال رعایت شود

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با شکننده خواندن وضعیت کشور در برابر شیوع کرونا به ویژه در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گفت:‌ با توجه به شرایط موجود به مردم توصیه می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی را حداقل تا پایان سال به طور کامل رعایت کنند.

سید محمد جزایری  اظهار داشت: اگر مردم منتظر مهار این بیماری، به عبارتی در انتظار ختم این رخداد باشند، حالت بی صبری، اضطراب و استرس در آنان ایجاد می شود که این عوامل خود می تواند با کاهش کیفیت پاسخ ایمنی بدن سبب استعداد ابتلا آنان به این بیماری شود.

وی تاکید کرد که هموطنان باید بدانند که ویروس کرونا حداقل تا آخر سال با ما خواهد بود و در این مدت حتما فاصله گذاری اجتماعی را به درستی رعایت کنند، تا دچار مشکلات نشوند.

برگشت به زندگی عادی به زودی امکان‌پذیر نیست

جزایری با اشاره به اینکه برگشت به زندگی عادی به زودی امکان پذیر نیست، افزود: هرچند برخی مکان ها مانند سینماها، ورزشگاه ها و اماکن گردشگری بازگشایی و همایش ها برگزار شود، اما نباید فکر کرد که به زودی به زندگی عادی برمی گردیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید به این وضعیت عادت کنند، بیان داشت: مردم خودشان را باید برای این شرایط آماده کنند. وضعیت زندگی در آینده نزدیک نه در کشور ما و نه در سایر کشورها به حالت عادی بر نخواهد گشت.

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: مرکز مراقبت از بیماری های واگیر (CDC) اروپا اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۲ این وضعیت با قدری فراز و نشیب در اروپا، ادامه پیدا می کند و مردم این کشورها باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مردم باید مشی زندگی خود را تغییر دهند

وی با اشاره به اینکه مردم باید مشی زندگی خود را تغییر دهند، اظهار داشت: مردم باید به این درک برسند که حداقل تا پایان سال جاری مشی زندگی شان را عوض کنند.

جزایری ادامه داد: از ۲۵ اردیبهشت یعنی حدود سه هفته پس از رفع قرنطینه (که آن هم به درستی رعایت نمی شد) تاکنون شاهد افزایش بیماری کرونا هستیم، به عبارتی بیش از یک ماه است که این روند ادامه دارد. اگر فاصله گذاری اجتماعی که چندان رعایت نمی شود هم رها شود، شاهد وضعیتی شبیه ماه های اسفند و فروردین خواهیم بود و آمار بیماران و مرگ و میرها افزایش چشمگیر خواهد یافت؛ بنابراین در حال حاضر شاهد افزایش بیماران سرپایی بدون علامت هستیم.

وی، سن و بیماری زمینه ای را دو عامل مهم در ابتلا به کرونا اعلام کرد و افزود: در راس بیماری های زمینه ای، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت قرار دارند. موارد بعدی بیماری های مزمن ریوی، مزمن کلیوی و سرطان ها هستند که این افراد به هیچ وجه فاصله گذاری اجتماعی را نباید ترک کنند.

جزایری ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال باید از حضور در اجتماعات به شدت پرهیز کنند و قرنطینه را کماکان حفظ کنند. هنوز برخی از افراد به خصوص کسانی که مستعد بیماری اند، در قرنطینه هستند. اگر آنان توصیه های بهداشتی را جدی نگیرند، شاهد افزایش موارد مرگ و میر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جوانان خیلی نسبت به این موضوع بی خیال نباشند، به آنان توصیه کرد این بیماری را جدی بگیرند و افزود: در حال حاضر اغلب افراد جوان توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند، در شرایط گسترش بیماری، سیستم ایمنی آنان می تواند ضعیف شود و در این صورت این افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می گیرند.

وضعیت کشور در حوزه کرونا شکننده است

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران با اشاره به اینکه وضعیت کشور در حوزه کرونا شکننده است، از مردم تقاضا کرد توصیه های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند تا شاهد شیوع مجدد بیماری در کشور نباشیم.

جزایری با اشاره به اینکه افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه ای، کماکان باید قرنطینه را حفظ کنند، افزود: اگر این دو گروه بی محابا در اجتماعات حضور یابند، وضعیت به مراتب بدتر از ماه های اسفند و فروردین خواهد شد.

مردم به زودی منتظر تولید انبوه دارو یا واکسن نباشند

وی با اشاره به اینکه مردم به زودی منتظر تولید انبوه دارو یا واکسن نباشند، گفت: اگر همین امروز واکسن موثر علیه این ویروس تولید شود، کمترین زمانی که این واکسن بتواند در دسترس مردم قرار می گیرد، کمتر از ۲ سال آینده نخواهد بود. مگر اینکه در داخل کشور امکانات ساخت واکسن ایجاد شود که در هر دو سناریو، نمی‌توان برای ۸۰ میلیون نفر در بازه زمانی کوتاه واکسن تهیه کرد.

جزایری ادامه داد: تولید واکسن در مرحله تولید انبوه هم محدود است؛ اینطور نیست که یک کارخانه توانایی تولید یک میلیون دوز واکسن در روز را داشته باشد، این تصور اشتباه است.

وی اظهار داشت: حتی اگر این واکسن در داخل کشور هم ساخته و به تولید انبوه برسد، دسترسی اغلب ایرانی ها به آنها در آینده نزدیک اصلا امکان پذیر نیست.

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران ادامه داد: تولید دارو نیز وضعیتی مشابه دارد؛ به عبارتی داروها تا به مرحله تولید انبوه برسند، زمان بر است. به همین دلایل به مردم توصیه می شود تا آخر سال جاری امیدی به این دو مورد نداشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
5
با کرونای فکری چه کنیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین