کد خبر: ۶۵۶۶۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

ته سیگارهای روشن، قاتلان کوچک طبیعت

هر ساله با آغاز فصل گرما شاهد افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم که با کمی بررسی و تحقیق می‌توان ته سیگارهای روشنی که در طبیعت رها می‌شود را یکی از علل این حریق‌ها اعلام کرد.
ته سیگارهای روشن، قاتلان کوچک طبیعت
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، شاید زمانی هیچ‌کدام از ما نمی‌دانستیم هر زباله کوچکی که در طبیعت رها می‌کنیم، چه بر سر زمین، این میراث ارزشمندی که اکنون در دستان ما امانت است، می‌آورد.

ته سیگار همان زباله کوچک رها شده‌ای است که به قاتل خاموش طبیعت تبدیل می‌شود، حال اگر همین ته سیگار قبل از آن‌که کامل خاموش شده باشد، بر زمین بیفتد، آتشی به پا می‌شود که خسارات جبران‌ناپذیری بر طبیعت وارد می‌کند.

گفتنی است، هر ساله با آغاز فصل گرما، شاهد افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم که با کمی بررسی و تحقیق می‌توان ته سیگارهای روشنی که در طبیعت رها می‌شود را، یکی از علل این حریق‌ها اعلام کرد.

سهل‌انگاری‌های انسان عامل بیش از ٨٠‌ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی به شمار می‌رود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان می‌گوید: امکانات اطفای حریق در اختیار کشیک و عوامل یگان داده شده تا در صورت بروز هر گونه آتش‌سوزی برای اطفای آن اقدامات لازم را انجام دهند.

سرهنگ رضا مهدیون، سرعت عمل در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع را مهم برشمرده و می‌افزاید: سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی برای دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه حوادث احتمالی از جمله تخریب، تصرف و آتش‌سوزی عرصه‌های ملی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: ته سیگار روشنی که رهگذر، چوپان و یا گردشگر در طبیعت رها می‌کند، موجب تخریب هکتارها مراتع و جنگل می‌شود.

این مسئول، صیانت از جنگل‌ها و مراتع را یک وظیفه همگانی برشمرده و ادامه می‌دهد: پس از شناسایی نقاط بحرانی استان، برای هر منطقه نیروی حفاظتی تعیین و تجهیزات مورد نیاز برای خاموش کردن آتش در نظر گرفته شده است.

مهدیون تاکید می‌کند: در روزهای گرم تابستان، ضروری است جوامع محلی، دامداران و گردشگران بیش از پیش مراقب طبیعت بوده و از رها کردن سیگار روشن در محل خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سعی شود با روشن نکردن آتش در دل طبیعت و رعایت نکات ایمنی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پیشگیری کنیم، به گردشگران و طبیعت‌دوستان توصیه می‌کند: در صورت روشن کردن آتش، حتماً هنگام ترک محل، از خاموش بودن آتش اطلاع حاصل کنند. همچنین از رها کردن بطری‌های شیشه در طبیعت که در اثر برخورد با نور خورشید همانند ذره‌بین عمل کرده و منجر به آتش‌سوزی می‌شود، خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان می‌کند: مطابق ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هر کس به عمد در جنگل و مرتع موجب آتش‌سوزی شود، به مجازات حبس تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین