کد خبر: ۶۵۶۶۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد

مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین استفاده می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که آنتی‌بیوتیک آموکسی سیلین مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی قرار دارند.
آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری یونایتدپرس، مقاومت آنتی بیوتیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد قربانیان ناشی از این بحران تا سال ۲۰۵۰ میلادی از سرطان تجاوز می‌کند.

درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سل، فقط با آنتی بیوتیک امکان‌پذیر است و همین یک مورد نشان می‌دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.

با این حال درمان بسیاری از بیماری‌ها فقط با آنتی‌بیوتیک امکان‌پذیر است. آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان انواع عفونت از جمله عفونت ریه و سینوس تجویز شد.

محققان آمریکایی برای بررسی اثرات این دارو، اطلاعات پزشکی بیش از ۷.۸ میلیون نفر را که از آنتی‌بیوتیک مصرف کردند، در یک دوره ۱۷ ساله بررسی کردند. برای حدود ۱.۷ میلیون نفر از این افراد آزیترومایسین تجویز شده بود. نتایج نشان می‌دهد افرادی که به جای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین، از آزیترومایسین استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار دارند. هنوز دلیل ارتباط استفاده از این آنتی‌بیوتیک با افزایش احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی و نارسایی قلب مشخص نیست.
این دارو اکنون یکی از گزینه‌هایی است که برای درمان کووید ۱۹ استفاده می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین