کد خبر: ۶۵۶۷۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با توصیه بر تغییر سبک زندگی در روزهای کرونایی بر این نکته تاکید کرد که مطالعات مختلفی در مورد ادامه فعالیت ورزشی در این دوران انجام شده که ورزش کردن را منع نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

شادمهر میردار در پاسخ به این پرسش که آیا ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند یا خیر، اظهار کرد: بدن نسبت به استرسی که به آن وارد می‌شود دو نوع واکنش نشان می‌دهد، واکنش ذاتی یا غیراختصاصی که به عنوان نخستین خط دفاعی عمل می‌کند و یا ایمنی اکتسابی که به آن سازشی نیز می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه بدن در برابر ویروس تلاش می‌کند تا با مقابله، آن را از بین ببرد، تصریح کرد: به عنون مثال، اگر سلول‌های دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا نتواند موفق عمل کند، این ویروس با پیدا کردن راه اصلی خود، وارد مجاری تنفسی شده و سلول‌های ریوی را درگیر می‌کند که درگیر شدن آن موجب واکنش سیستم ایمنی می‌شود.

در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران افزود: وقتی در بدن واکنش‌های سیستم ایمنی صورت بگیرد، در واقع افزایش ضخامت ریه و محدودیت‌های کسیه هوایی، فرد را با مشکل دریافت اکسیژن رو به رو می‌کند.

میردار در پاسخ به این سوال که ورزش چطور می تواند آسیب ها را در برابر کرونا، به حداقل برساند، تصریح کرد: نکته اول که به طور وسیعی گفته شده و همه باید خود را ملزم به رعایت آن کنند، حفظ فاصله اجتماعی و بهداشت فردی است، به عنوان مثال، شستشوی دست ها حتما انجام گیرد، این امر در مورد فعالیت‌های ورزشی صدق می‌کند و کاملا باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نکته دوم که به بخش ایمنی اکتسابی هم مربوط می‌شود، اصلاح سبک زندگی است چرا که با این اصلاح، سبک زندگی سالم تقویت می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با بیان اینکه مطالعات مختلفی در مورد ادامه فعالیت ورزشی در این دوران انجام شده که ورزش کردن را منع نکرده است، تصریح کرد: بدون ورزش و یا کاهش عملکرد روزانه بدن، به تدریج حساسیت انسولینی و توده عضلانی طی یک یا دو هفته کاهش یافته و این امر موجب تضعیف سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا می‌شود.

میردار با اشاره به اینکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن، عوامل خطرزای تنفسی هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: این تضعیف سیستم ایمنی فرد را در معرض بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی قرار می‌دهد در نتیجه می‌توان گفت که اضطراب ناشی از مبتلاشدن به کرونا باعث می‌شود محدودیت های حرکتی، ورزشی و تحرک جسمانی ایجاد کنیم و این امر، خود آغاز کننده دیگر بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت‌های ورزشی منظم، استفاده از مواد غذایی مناسب نیز، تاکید می‌شود، تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی دارای "روی" همانند ماهی، گوشت قرمز و تخم مرغ، همچنین مرکبات، فلفل دلمه قرمز، غذاهای دارای امگا 3 و حاوی پروتئین مانند ماست و لبنیات، غذاهای دارای منیزیوم مانند حبوبات، مغزها، آجیل، سبزی، غلات و ادویه همچون زنجبیل، زردچوبه و سیر می‌تواند در کنار ورزش، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران افزود: باید به این نکته توجه کرد که افراد کم تحرک، فعالیت‌های ورزشی سبکی انجام دهند چرا که سیتسم ایمنی بدن در برابر نوع و شدت برنامه تمرینی واکنش نشان می‌دهد.

میردار در ادامه به تهویه هوا در حین انجام فعالیت های ورزشی اشاره و خاطرنشان کرد: مراقبت‌های بهداشتی به ویژه تهویه هوا در هنگام انجام ورزش، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد به صورتی که در محیط بسته، فعالیت نباید به صورت شدید باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حین انجام فعالیت های ورزشی، در زمان استراحت حتما از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی رعایت شود، تصریح کرد: این فاصله اجتماعی متناسب با ماهیت رشته های ورزشی می‌تواند از 2 تا 10 متر متفاوت باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران بر خواب مناسب ورزشکاران به منظور ریکاوری بدن پس از ورزش به مدت حداقل 7 ساعت اشاره و اظهار کرد: میان شدت فعالیت‌های ورزشی و امکان مبتلا شدن به عفونت ارتباط وجود دارد؛ در حالت عادی وقتی فعالیت ورزشی شدید باشد و ریکاوری لازم صورت نگیرد امکان ابتلا به عفونت وجود دارد، در نتیجه برای کاهش این احتمال، باید توجه شود که فعالیت ورزشی شدید نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین