کد خبر: ۶۵۶۸۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
حجت الاسلام بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح کرد:

۳ بازداشتی در پرونده هواپیمای اوکراینی/عیسی شریفی و سیف در بازداشت هستند/ حادثه ناوچه کنارک تعدادی متهم دارد

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی تاکنون ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر از آنها با قید وثیقه آزاد شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام بهرامی درباره فلسفه تشکیل سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: نیرو‌های مسلح مسئول ایجاد و حفظ امنیت در جامعه هستند و براساس روایات، کسی که امنیت نداشته باشد آسایش هم ندارد.

وی گفت: نیرو‌های مسلح باید خودشان در قلعه محکم و امنی که برای مردم ایجاد می‌کنند از جرم و خطا مبرا باشند و به همین علت در اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جایگاه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اشاره شده است که باید این سازمان جرایم نیرو‌های مسلح را بررسی کند تا امنیت خدشه دار نشود.

۳ بازداشتی در پرونده هواپیمای اوکراینی/عیسی شریفی و سیف در بازداشت هستند

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خاطر نشان کرد: رسیدگی به جرایم نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و جرایم امنیتی و جرایم مربوط به وظایف کارکنان وزارت اطلاعات بر عهده سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

بهرامی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: از روز شنبه بعد از حادثه که رئیس قوه قضائیه به ما مأموریت رسیدگی به این پرونده را داد، بلافاصله ورود کردیم و بازپرس ویژه تعیین و از محل حادثه بازرسی شد.

وی افزود: اگرچه چند روزی از وقوع حادثه گذشته بود اما به محض این که به ما مأموریت داده شد در صحنه حاضر شدیم و قطعات هواپیما را حفظ و جمع آوری کردیم و برای آن‌ها شناسنامه تعیین و عکسبرداری شد. از همان روز نخست گروه‌های کارشناسی تشکیل شد و جواب بیشتر این گروه‌ها واصل شده و گزارش دو گروه باقیمانده است که به محض اینکه واصل شود، پرونده وارد مراحل جدیدی می‌شود.

بهرامی با اشاره به این که حدود ۸۰ نفر از خانواده اولیاء دم به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه و طرح دعوا کرده‌اند، به رسیدگی بدون اغماض به این پرونده اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران هم از همان ابتدا از ما خواست که رسیدگی قاطع کنیم و مدعی رسیدگی به این پرونده است و فرمانده کل سپاه هم در نامه نگاری با ما در خصوص غرامات و خسارات تاکید کرده است.

بهرامی افزود: امروز جلسه‌ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره میزان غرامت‌ها و خسارات‌ برگزار شد و فرمانده کل سپاه هم به جد این موضوع را پیگیری می‌کند و از ما خواسته است هر جا خطایی صورت گرفته است، رسیدگی شود.

وی گفت: در این حادثه اگرچه تا حد زیادی از خانواده شهدا دلجویی شده است اما باید این دلجویی‌ها بیشتر شود و ما هم تلاش خواهیم کرد حکمی عادلانه صادر کنیم.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: تاکنون این پرونده ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر با قید وثیقه آزاد شدند و ۳ نفر در بازداشت هستند و اگر در حین رسیدگی به این پرونده به قصور و تقصیر متهمان دیگری هم برخوردیم، آن‌ها را هم احضار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: قطعاً در رسیدگی به این پرونده هیچ ملاحظه‌ای صورت نخواهد گرفت و البته مسئولان هم به دنبال رسیدگی بدون ملاحظه در این پرونده هستند.

بهرامی به تاکیدات رهبری درباره این پرونده اشاره کرد و گفت: ایشان از ما خواستند به جرایم یا قصور و تقصیر احتمالی در این پرونده رسیدگی کنیم و در خصوص پیشگیری هم تاکید کردند که به گونه‌ای عمل شود تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحقیق درباره برخی گمانه زنی‌هایی که اخیراً در مورد این هواپیما مطرح شده، گفت: همه مسائل این پرونده، کارشناسی و بررسی می‌شود.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه ناوچه کنارک/ تعدادی متهم‌اند

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره آخرین وضع پرونده ناوچه کنارک گفت: از همان لحظه که از این حادثه مطلع شدیم بدون فوت وقت ورود کردیم و دادستان نظامی تهران و بازپرس ویژه به اتفاق ۳ همراه به کنارک رفتند.

به گزارش صداوسیما حجت الاسلام بهرامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ناوچه کنارک گفت: از همان لحظات اولیه بدون فوت وقت وارد معرکه شدیم و صحنه را از نزدیک دیدیم. هنوز صحنه به هم نخورده بود. این پرونده در حال بررسی است و به نتایج نهایی نزدیک می‌شود.  تعدادی در این پرونده متهم هستند که اکنون از بیان آن معذورم، چون در طول تحقیق ممکن است تعداد متهمان کم و زیاد شود اما مسئولان ارتش و فرماندهان نیروی دریایی خواستار رسیدگی دقیق هستند. مقام معظم رهبری هم در این خصوص خواستار بررسی قصور و تقصیر احتمالی شدند و بر پیشگیری از اینگونه حوادث تاکید فرمودند. قطعاً در اینگونه مسائل اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و ما به جد پیگیر هستیم.

در پی بروز حادثه برای شناور نیروی دریایی ارتش در ۲۱ اردیبهشت امسال ۱۹ تن از کارکنان نیروی دریایی به شهادت رسیدند و ۱۵ نفر مجروح شدند.

ایران دخالتی درمورد مرگ اتباع افغانستان در هریرود نداشته است

بهرامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح منجر به تشکیل پرونده شده، افزود: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی درمورد مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) نداشته و اگر مسئولان این کشور مستنداتی دارند، ارائه کنند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: برای اینکه ببینیم آیا برای این موضوع باید پرونده کیفری تشکیل شود یا نه، نیازمند تحقیقات میدانی بودیم و تحقیقات بسیار زیادی انجام شد.

وی گفت: در همه این تحقیقات هیچ گونه آثاری مبنی بر اینکه ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دخیل در این قضیه باشند، یافت نشد و اگر مرزبانی افغانستان مسئله‌ای داشت همان روز اول باید اعلام می‌کرد که مثلاً نیرو‌های ما برای مردم آن کشور مشکلاتی ایجاد کرده اند، اما آن‌ها چیزی اعلام نکردند تا این که حدود ۱۰ روز از قضیه گذشت.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه نباید نقش قاچاقچیان انسان را نادیده گرفت، افزود: آن‌ها پول‌های کلانی می‌گیرند و افراد را از مرز عبور می‌دهند و آن زمان که این موضوع اتفاق افتاد سیل سنگینی رخ داده بود و افراد را به آنجا آوردند و برخی نیز غرق شدند و حالا می‌خواهند تقصیر را به گردن مقامات جمهوری اسلامی ایران بیندازند.

بهرامی گفت: هیچ گونه سندی تاکنون در این موضوع دریافت نکرده ایم تا منجر به تشکیل پرونده شود و اگر هم بخواهیم کسی را احضار کنیم باید ادله‌ای برای تفهیم اتهام داشته باشیم و ادله هم مستند باشد.

وی افزود: چرا باید مقامات ایران که حدود ۳۰ هزار نفر متردد غیرمجاز را در طی دو سال گذشته در صحت و سلامت به کشورشان برگردانده اند و از برخی از آن‌ها پذیرایی هم کرده اند، بخواهند چنین اتفاقی را رقم بزنند؟

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: از نظر ما مرزبانی ایران هیچ تخلفی را مرتکب نشده و دادستان نظامی استان را مأمور بررسی کردیم و با گرفتن اطلاعات از مرزبانی، اداره کل اطلاعات و نماینده وزارت خارجه به هیچ چیزی نرسیدیم.

بهرامی افزود: اگر مسئولان افغانستان سندی دارند ارائه کنند و ما بدون اغماض رسیدگی می‌کنیم، زیرا ما با افغانستان به عنوان کشوری برادر و مسلمان روابط خوبی داریم و برای ما انسان مهم است نه اینکه این انسانی که فوت شده تبعه کشور ما است یا تبعه کشور دیگر. از برادرانمان در افغانستان می‌خواهیم که اگر دلیل و سندی ندارند این مسئله را خود مدیریت کنند تا منجر به تیره و تار شدن روابط نشود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: البته رسانه‌های معاند به این موضوع پرداختند و تا یک مسئله پیش می‌آید می‌خواهند القا کنند پای جمهوری اسلامی ایران در میان است.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های افغانستان ۱۲ اردیبهشت ماه به نقل از افرادی که در ظاهر بطور غیرقانونی از استان هرات افغانستان وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریررود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده‌اند.

پرونده قائم مقام شهردار اسبق تهران بسیار مهم و پیچیده است

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح درباره آخرین جزییات رسیدگی به پرونده قائم مقام شهردار اسبق تهران گفت: این پرونده بسیار مهم و پیچیده است و معمولاً پرونده‌های اقتصادی، کار کارشناسی دقیق می‌خواهد و دادسرای نظامی تهران با صرف وقت و زمان زیادی این پرونده را به دادگاه ارسال کرد.

بهرامی درباره روند تحقیقات گفت: اگر به نظر کارشناسی اعتراض شد، باید گروه کارشناسی آن را بررسی کند و کار کارشناسی فقط با نظر قاضی متوقف می‌شود و اگر به مرحله‌ای رسید که قاضی تشخیص داد نیازی به کار کارشناسی نیست، کارشناسی متوقف می‌شود. برای این پرونده کیفرخواست صادر و بیش از ۴۰ جلسه دادگاه نیز برگزار شده است. این پرونده ۹ متهم دارد که آقایان شریفی و سیف دو بازداشتی این پرونده و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: این پرونده بسیار مهم است و دادگاه در مقام رسیدگی به آن به عنوان نهادی بی طرف میان دادسرا و متهم محسوب می‌شود و وقتی رسیدگی به نتیجه رسید، دادگاه نظر نهایی را اعلام می‌کند.

بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود برگزاری ۴۰ جلسه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است، افزود: اگر قرار باشد ما یک سری اطلاعات را زودهنگام ارائه کنیم در خصوص رأی دادگاه پیش داوری شده و ما در حدی که لازم بود اطلاع رسانی کردیم و گفتیم که مبالغ بسیار سنگینی در این پرونده مطرح و کار کارشناسی صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
2
امید که قاطعیت و انصاف توامان شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
1
اون بدبخت عذاب وجدان داغونش کرده. بازداشت نگه داشتنش کسی رو زنده نمیکنه. اونا رو ولشون کنید. بچسبید به مسائل زمینه ساز این فاجعه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
1
دانه درشت ها را محاکمه کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین