کد خبر: ۶۵۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵

تایمز: روسیه سیف‌الاسلام قذافی را برای رهبری لیبی آماده می‌کند

روزنامه "تایمز" انگلیس نوشت: مجموعه‌ای از توطئه‌ها در جریان هستند تا سیف الاسلام قذافی پسر دیکتاتور مخلوع این کشور به رهبری لیبی برسد؛ توطئه‌هایی که از سوی مسکو هدایت می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی تفصیلی که توسط آنتونی لوید، روزنامه‌نگار امور جنگ تهیه شده، می‌نویسد: از بین طرح‌های اولیه این توطئه موضوع دو زندانی روس به نام‌های ماکسیم شوگالی و سمیر سعیفان، دو بازداشتی در لیبی هستند که دولت روسیه مدعی است آنها پژوهشگران اجتماعی بودند که توسط گروهی "تروریستی" وابسته به دولت وفاق ملی لیبی ربوده شدند.

این روزنامه می‌آورد، اسنادی که به آن دست یافته در کنار اطلاعاتی است که تحلیلگران و پژوهشگران سه قاره رد و بدل می‌کنند و آنها به نتیجه دیگری رسیده‌اند مبنی بر این‌که دو زندانی بازداشتی در زندان معیتیقه جزئی از طرح مصوب شده کرملین برای آماده سازی سیف الاسلام قذافی بودند تا بعد از عبور از انقلاب این کشور که به براندازی پدرش منجر شد، رهبر لیبی بشود.

تایمز: روسیه سیف‌الاسلام قذافی را برای رهبری لیبی آماده می‌کند

در این گزارش اشاره شده روسیه چشم به پیروزی نظامی بر دولت وفاق به دست هم‌پیمان خود یعنی خلیفه حفتر دوخته بود اما بعد از شکست‌های پی در پی نیروهای شرق لیبی به رهبری ژنرال حفتر تمام آرزوهایش نقش بر آب شد چرا که دولت وفاق ملی با کمک ترکیه توانست نیروهای حفتر را به عقب براند.

بر اساس این گزارش، روسیه تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد حفتر نگذاشت و آنطور که تایمز مطلع شده، قذافی پسر از سوی روس‌ها آماده شده تا طرحی برای شروع یک جریان سیاسی به رهبری خودش را پیش ببرد. این جریان سیاسی با نام "بیداری لیبی" آغاز به کار می‌کند و مجموعه شعارهایی برای تبلیغ این جنبش پیشنهاد شده، از جمله "امنیت و صلح، لیبی قاطع".

طبق این گزارش، روس‌ها پیشنهاد کردند وجهه مخالفان سیف الاسلام را خدشه دار کنند همچنین پیشنهاد دادند تظاهرکنندگان اجیر شده‌ای را در لاهه آماده کنند تا در صورت بازداشت و تحویل او به دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جرایم جنگی وارد عمل شوند.

مرکز تحقیقاتی دوسیه که دفتر آن در لندن است و از سوی یک میلیاردر روس حمایت می‌شود، گفته است، پیشنهاد فوق الذکر نشان می‌دهد که سیف الاسلام از سوی روس‌ها برای رهبری سیاسی کشورش آماده می‌شود و این اطلاعات از دل پرونده لیبی در اسناد فرد معروف به "آشپز پوتین" که بسیار به رئیس جمهوری این کشور نزدیک است، لو رفته است.

دو زندانی روس در لیبی به نفع رهبر شرکت واگنر که به طور غیررسمی با دولت روسیه همکاری کرده و خدمات نظامی ویژه ارائه می‌کند همکاری می‌کنند. آمریکا در سال ۲۰۱۸ بر رهبر این گروه یعنی الکساندر مالکوویچ بخاطر دست داشتن در جرایم سایبری و روابط با "آشپز پوتین" به دلیل پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تحریم‌هایی را اعمال کرد.

در این گزارش اشاره شد که دو زندانی روس که از سوی دولت وفاق به جاسوسی متهم شده‌اند با قذافی پسر در برهه‌ای بین رسیدنشان به لیبی در مارس ۲۰۱۹ تا بازداشت‌شان دو ماه بعد از آن سه بار ملاقات کردند، البته محل اختفای سیف الاسلام از زمان آزادی‌اش از زندان رسانه‌ای نشده و او به رغم وجود حکم جلبش از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی آزاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین