کد خبر: ۶۵۶۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

در فصل گرما مراقب این بیماری باشید

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علامتی ندارد و کشنده نیست، گفت: متاسفانه این بیماری در انسان می‌تواند کشنده باشد و تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است.
در فصل گرما مراقب این بیماری باشید
آفتاب‌‌نیوز :

حسین صالحی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علامتی به‌غیر از تب گذرا ندارد، اظهار کرد: این بیماری از طریق گزش توسط کنه‌های آلوده، له کردن کنه آلوده با دست و تماس با خون و بافت‌های آلوده دام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: به‌طور مستقیم، ویروس از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری علائم بیماری را در انسان سردرد شدید، تب و لرز، درد عضلانی و در نهایت خونریزی‌های منتشره در بافت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه این بیماری در انسان می‌تواند کشنده باشد و تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علامتی ندارد و کشنده نیست، ادامه داد: این بیماری از طریق گزش مستقیم کنه دام را مبتلا می‌کند و دامدار متوجه این بیماری در دام نمی‌شود.

صالحی در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری به ضرورت بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام‌ها به‌منظور ممانعت از لانه‌گزینی و ازدیاد کنه‌ها اشاره و اضافه کرد: از جمله اقدامات مهم برای کنترل و پیشگیری از بیماری می‌توان به آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع‌رسانی به مردم و پرورش‌دهندگان، مبارزه با انگل‌های خارجی دام توسط پرورش‌دهندگان، رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در تردد دام‌ها، سازمان‌دهی کشتار دام و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام‌ها و بیماریابی سریع مبتلایان انسانی اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی دام در کنترل بیماری اظهار کرد: با توجه شروع فصل گرما و مناسب بودن شرایط برای ازدیاد کنه‌ها، وظیفه مبارزه با انگل‌های خارجی برای حفظ سلامت دام‌ها و همچنین بهداشت فرآورده‌های خام دامی بر عهده پرورش‌دهندگان است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه در موارد اعلام کانون‌های بیماری به‌صورت محدود اقدام به سم‌پاشی برای کنترل بیماری می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تماس با گوشت گرم و آلایش‌های خوراکی و غیرخوراکی دام‌ها است، بیان کرد: افراد در معرض خطر افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، دامداران، قصابان و افرادی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام و یا خرید گوشت از این افراد می‌کنند، هستند.

وی تنها روش سالم‌سازی گوشت و آلایش‌های خوراکی از ویروس عامل بیماری را نگهداری این مواد در پیش‌سرد کشتارگاه ( دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۲۴ ساعت عنوان کرد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری سیستم پیش‌سرد کشتارگاه‌های استان را مجهز به پیش‌سرد مطرح و خاطرنشان کرد: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین