کد خبر: ۶۵۷۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵

۵ دلیل برای نگهداری گیاه در خانه

در گزارش زیر به دلایلی که شما را برای نگهداری گیاه در خانه قانع می‌کند می‌پردازیم.
آفتاب‌‌نیوز :

حقیقت این است که فواید گیاهان به قدری زیاد است که باعث می‌شود نگهداری از آن‌ها در خانه به یک ضرورت تبدیل شود و نه فقط یک شی دکوراتیو. اگر لازم است تا متقاعد شوید، این دلایل را حتما بخوانید.

۱. در تنفس به شما یاری می‌سانند

ما اکسیژن را وارد بدن می‌کنیم و در بازدم دی اکسید کربن را آزاد. گیاهان در طول فتوسنتز، برعکس آن را انجام می‌دهند. آن‌ها دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن را آزاد می‌کنند. این عمل به افزایش سطح اکسیژن محیط زندگی شما کمک می‌کند. البته این چرخه در بسیاری از گیاهان در شب متفاوت است پس باید آن‌ها را خارج از اتاق خواب قرار دهید.

۵ دلیل برای نگهداری گیاه در خانه

۲. بیماری‌ها را دور می‌کنند

در فضای بیرون از خانه، ریشه‌های گیاه از آب‌های زیرزمینی سیراب می‌شوند و آب‌ها با تعرق از طریق برگ‌های آن تبخیر می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از رطوبت موجود در جو را تبخیر آب گیاهان تشکیل می‌دهد! همین اتفاق در خانه نیز رخ می‌دهد که باعث افزایش رطوبت در داخل خانه می‌شود. اگرچه ممکن است مرطوب در ماه‌های گرم ناپدید به نظر برسد، اما در حقیقت یک هدیه در روز‌های گرم به کسانی است که در آب و هوای خشک زندگی می‌کند. مطالعات انجام شده در دانشگاه کشاورزی نروژ نشان می‌دهد که استفاده از گیاهان در فضا‌های داخلی، میزان بروز خشکی پوست، سرماخوردگی، گلودرد و سرفه‌های خشک را کاهش می‌دهد. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد رطوبت گیاهان در محیط، باعث کاهش عمر و امکان انتقال ویروس آنفولانزا می‌شود.

۳. هوا را تمیز می‌کنند

ناسا زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد کیفیت هوا در محیط‌های بسته کرده است. با تحقیقات گسترده آژانس فضایی، یک مفهوم جدید در مورد بهبود کیفیت هوای داخل خانه کشف شده است که گیاهان نقش محوری را در آن ایفا می‌کنند: «برگ و ریشه گیاهان در از بین بردن سطوح بخارات سمی از داخل ساختمان‌ها موثر است. مقادیر کم مواد شیمیایی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید توسط برگ‌های گیاهی به تنهایی می‌توانند از محیط‌های داخلی خارج شوند.» طبق گفته‌های ناسا، ۱۰ گیاه برتر برای از بین بردن آلاینده‌های داخل خانه عبارتند از: نیلوفر صلح (Spathiphyllum wallisii)، چاله‌های طلایی (Scindapsus aures)، پیچک انگلیسی (Hedera helix)، گل داودی (Chrysantheium morifolium)، گل مروارید (Gerbera jamesonii)، مادر زبان قانون- (Sansevieria trifasciata 'Laurentii')، نخل بامبو (Chamaedorea sefritzii)، آزاله (Rhododendron simsii)، dracaena به لبه قرمز (Dracaena marginata) و گیاه عنکبوت (Chlorophytum comosum).

۴- باعث بهبودی بیمار می‌شوند

آوردن گل یا گیاه هنگام مراجعه به بیمارستان ممکن است یک کلیشه به نظر بیاید، اما تحقیقات نشان داده، گیاهان به بیماران جراحی شده در روند بهبود کمک می‌کنند. مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی کانزاس انجام داده گیاهان را به عنوان «داروی غیر تهاجمی، ارزان و مؤثر برای بیماران جراحی شده» توصیه می‌کند. در این مطالعه مشخص شد که دیدن گیاهان از سوی بیمار در طول نقاهت، با ایجاد پاسخ‌های فیزیولوژیکی، نقش موثری در بهبودی بیمار داشته است.

باغبانی روش دیگری که در کاهش زمان نقاهت تاثیرگذار است. طبق تحقیقات دانشگاه A&M تگزاس بیمارانی که از نظر جسمی با گیاهان در تعامل هستند، پس از انجام اقدامات پزشکی، مدت زمان بهبودی آن‌ها بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۵- کمک می‌کنند که بهتر کار کنید

چی؟ چطور؟ مطالعات متعدد انجام شده با دانشجویان و کارگران نشان می‌دهد که مطالعه یا کار با حضور گیاهان می‌تواند تأثیر بسیار چشمگیری در بالا بردن راندمان داشته باشد. وجود گیاهان در محیط زندگی، حافظه و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد. براساس گفته‌های دانشگاه میشیگان، مغز تحت تأثیر گیاهان می‌تواند میزان حافظه را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

همچنین بررسی‌های محققان نروژی نشان می‌دهد که با حضور گیاهان در دفتر کار، بهره‌وری کارگران بسیار افزایش می‌یابد. دانشگاه تگزاس می‌گوید: «نگهداری گیاهان زینتی در خانه و محیط کار باعث افزایش حافظه و تمرکز می‌شود. کار‌هایی که تحت تأثیر طبیعی گیاهان زینتی انجام می‌شود، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و با دقت بسیار بالاتری نسبت به کار‌های صورت گرفته در محیط‌های عاری از طبیعت انجام می‌شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین