کد خبر: ۶۵۷۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
از آفتاب طولانی مدت تا دیابت؛

چرا بیش از حد تشنه می‌شویم؟

احساس تشنگی امانمان را می‌برد اما به نظر خودمان آنقدر هم در مصرف آب اهمال نکردیم! ممکن است رژیم غذایی که داریم باعث تشنگی ما می‌شود و یا فعالیتی که در آفتاب انجام دادیم باعث این شرایط شده باشد. احتمالا هر کدام از ما با خواندن این مطلب می‌توانیم ریشه تشنگی خودمان را در تابستان پیدا کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

خیلی از اوقات احساس می‌کنیم که تشنه هستیم و مدام احساس می‌کنیم باید خودمان را به یک لیوان آب برسانیم. اما چرا؟‌ ممکن است رژیم غذایی که داریم باعث تشنگی ما می‌شود و یا فعالیتی که در آفتاب انجام دادیم باعث این شرایط شده باشد. احتمالا هر کدام از ما با خواندن این مطلب می‌توانیم ریشه تشنگی خودمان را در تابستان پیدا کنیم.

نمک خوردن و احساس تشنگی مفرط

نمک باعث خارج شدن آب از سلول‌ها می‌شود و بدن را مجبور می‌کند که تا حد ممکن آب مصرف کند. با خوردن نمک زیاد، شما کمتر ادرار می‌کنید. سلول‌هایی که اکنون فاقد آب هستند، یک پیام به مغز ارسال می‌کنند که آن احساس تشنگی است. میزان نمک خود را کاهش دهید و مطمئن شوید که به اندازه کافی آب بنوشید.

چرا بیش از حد تشنه می‌شویم؟

ورزش را دست کم نگیرید

شما صبح به ورزش رفته‌اید، مایعات بدنتان را از طریق عرق کردن از دست داده‌اید و ممکن است مایعات را جایگزین نکرده باشید. بنابراین احتمالا احساس تشنگی بیشتری می‌کنید. یک فرمول ثابت برای اینکه چه میزان نوشیدن آب برای ما مفید است، وجود ندارد. به بدن خود گوش دهید و مایعات مصرف کنید.

در معرض آفتاب بودن طولانی مدت

وقتی سرانجام تابستان فرا می‌رسد، شما وقت بیشتری را در فضای بیرون از منزل می‌گذرانید. خواه در یک پارک باشد یا در حیاط خانه خود، یا حتی در حال گردش هم نباشید، گرما و آفتاب به کمبود آب بدن می‌انجامد. حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید و در این مواقع آب بنوشید تا تشنگی به شما فشار نیاورد.

ممکن است دیابت داشته باشید

برخی از بیماری کم‌آبی بدن را با دیابت اشتباه می‌گیرند. در دیابت، شما مجبور به دفع ادرار بیشتری هستید. بیماران دیابتی تشنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد و تاری دید را تجربه می‌کنند. در این خصوص اگر مشکوک هستید، بهتر است زودتر با پزشک خود صحبت کنید.

خشکی دهان

خشکی دهان به چه معناست؟ غدد بزاقی در دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کنند و ممکن است به همین علت نیاز به نوشیدن آب بیش از حد داشته باشید. در این خصوص حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم‌خونی

بدن شما برای انتقال خون در بدن به سلول‌های سالم تکیه می‌کند. کم‌خونی خفیف باعث تشنگی نمی‌شود اما اگر وضعیت شما شدید باشد، ممکن است احساس تشنگی و سرگیجه و تعرق بیش از حد کنید.

مصرف دارو

برخی از داروها هستند که باعث خشکی دهان شما می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی و داروهای فشار خون باعث خشکی دهان می‌شوند.

نحوه مصرف مایعات را تغییر دهید

فکر می‌کنید که نوشیدن آب برای شما کافی است. به عنوان یک قانون حتما قبل از هد وعده غذایی آب بخورید و همچنین این کار را برای میان‌وعده‌ها هم انجام دهید. حتی اگر نیاز است زنگ گوشی خودتان را تنظیم کنید و آب بنوشید.

منبع: readersdigest

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین