کد خبر: ۶۵۷۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

استولتنبرگ: حضور آمریکا در اروپا برای ناتو مهم است

دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو در مصاحبه‌ای با رسانه آلمانی دویچه وله تأکید کرد، حضور نظامی آمریکا در اروپا اهمیت زیادی برای امنیت جهانی داشته و در عین حال خواستار تقویت رهبری آلمان در این ائتلاف نظامی شد.
استولتنبرگ: حضور آمریکا در اروپا برای ناتو مهم است
آفتاب‌‌نیوز :

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو در مصاحبه اختصاصی با دویچه وله بر اهمیت رهبری آلمان در ائتلاف در پی تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج ساختن ۹۵۰۰ نظامی کشورش از آلمان تأکید کرد.

استولتنبرگ در این مصاحبه درخصوص تهدیدهای امنیتی موجود در دوران همه گیری کرونا گفت:‌ آنچه که شما در طول همه گیری این بیماری دیده‌اید، همان تهدیدها و چالش‌های امنیتی هستند که ما قبل از همه گیری داشتیم و همچنان این تهدیدها شامل تهدیدهای تروریستی، عواقب ظهور چین و جسارت بیشتر روسیه و اقدامات تجاوزگرانه علیه اوکراین و حقیقت تهدیدات سایبری همچنان پابرجا هستند. اگر هم مسئله‌ای وجود داشته باشد آن چالش‌برانگیزتر شدن این تهدیدها در دوران همه گیری بیماری است. بنابراین ما نیاز داریم در امنیت‌مان سرمایه‌گذاری کرده و اطمینان حاصل کنیم که قرار نیست بین تهدیدهای امنیتی یا تهدیدهای سلامتی یکی را ترجیح دهیم و باید بتوانیم همزمان با هر دو تعامل داشته باشیم.

این دبیرکل ناتو در ادامه این مصاحبه درخصوص اختلافات داخلی میان اعضای این ائتلاف گفت: همواره میان کشورهای هم‌پیمان در ناتو اختلافات وجود داشته‌اند اما ناتو موفق‌ترین ائتلاف تاریخ به حساب می‌آید زیرا ما توانسته‌ایم بر این اختلافات غلبه کنیم و همواره پیرامون وظایف اصلی خود درخصوص دفاع از یکدیگر متحد شویم. دلیل اصلی این کار تحریک کردن به درگیری نیست بلکه پیشگیری از درگیری است و تا زمانی که ما کنار یکدیگر ایستاده باشیم جان همه ما امن بوده و صلح را حفظ می‌کنیم.

این دبیرکل ناتو درباره نقش آلمان گفت:‌ من برای آلمان به عنوان یک همپیمان مهم و بسیار قدرتمند ارزش قائل هستم و کشور آلمان هم اکنون در حال سرمایه‌گذاری خیلی بیشتری در حوزه نظامی است. در سال‌های گذشته آلمان ۴۰ درصد به بودجه نظامی خود اضافه کرده است و برنامه دارد تا در عرض یک دهه تا ۸۰ درصد، آن را افزایش دهد و این چشمگیر است.

با این حال استولتنبرگ گفت: ما البته انتظار داریم آلمان تلاش‌هایش در این زمینه را بیشتر کند که همه کشورهای هم پیمان به تعهد مربوط صرف دو درصد از تولید ناخالص خود برای بودجه نظامی عمل کنند. جهان به رهبری بیشتر آلمان نیاز دارد و ناتو هم به این رهبری نیاز دارد. ما همه نیاز داریم که آلمان نقشی حتی مهمتر داشته باشد زیرا این کشور بزرگترین اقتصاد اروپا است و در حال حاضر بزرگترین بودجه نظامی داخل اتحادیه اروپا و سومین بودجه نظامی ناتو را بعد از انگلیس و آمریکا دارد. اگرچه ما از رهبری آلمان استقبال می‌کنیم اما این بخشی از خانواده ناتو و یک نهاد چند جانبه همچون اتحاد ناتو به حساب می‌آید و در زمان‌های بی‌اطمینانی نیازمند نهادهای چند جانبه قدرتمند همچون ناتو هستیم.

استولتنبرگ درباره رویکرد دونالد ترامپ در قبال ناتو گفت: من قبل از آنکه ترامپ تمایلش برای کاستن از تعداد نظامیان کشورش در آلمان به میزان ۹۵۰۰ سرباز را اعلام کند با این رئیس جمهور آمریکا صحبت داشتم و به او گفتم که حضور نظامی آمریکا در اروپا برای ناتو اهمیت دارد و این امر برای خود اروپا و آمریکا هم مهم است.

وی افزود: صلح و ثبات در اروپا به امنیت آمریکای شمالی می‌افزاید و باید به خاطر داشته باشیم که حضور آمریکا در اروپا و آلمان تنها درباره محافظت از اروپا نیست بلکه درباره گسترش نفوذ آمریکا، فراتر از اروپا و به سمت خاورمیانه، آفریقا، افغانستان و جاهای دیگر است.

دبیرکل ناتو گفت:‌ من شدیدا معتقدم که ما باید کنار یکدیگر باشیم و بایستیم. چند روز پیش نشست وزرای ناتو برگزار شد و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا صراحتا گفت تصمیم نهایی درباره چارچوب زمانی و نحوه اجرای برنامه‌های رئیس جمهور آمریکا اتخاذ نشده است و آمریکا در قبال مسیر پیش رو با همپیمانان ما رایزنی خواهد کرد و به امنیت اروپا متحد باقی می‌ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین