کد خبر: ۶۵۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کاهش بارش‌ها در خاورمیانه از سال آبی آینده

پایان پُر بارشی در ایران؟ خشکسالی در راه است؟

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش بارش‌ها در منطقه خاورمیانه از جمله کشور ما طی سال آبی زراعی آینده خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها فصول خشک ما طی سال آبی زراعی آینده طولانی خواهد بود و از این‌رو مدیران مدیریت منابع آب باید تمهیداتی را اتخاذ کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از استان‌ها بارش سالانه اقلیمی خود را دریافت کرده‌اند و طی تابستان بارش قابل ملاحظه‌ای در کشور نخواهیم داشت، تصریح کرد: تابستان تنها در برخی از مناطق جنوب شرق کشور مانند جنوب شرق کرمان، شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌های موسمی خواهیم داشت.

افزایش ۲۹ درصدی بارش‌ها در کشور

وی با بیان اینکه طی شهریور ماه امسال سیستم‌های بارشی شمالی به‌تدریج به کشور نفوذ می‌کنند و در برخی روزها بارش‌هایی را در نوار شمالی کشور شاهد خواهیم بود، گفت: به‌طور کلی از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون در کشور ۲۸۵.۵ میلیمتر بارش پهنه‌ای (بارش‌های نقطه‌ای در ایستگاه‌های هواشناسی) داشتیم که این میزان نسبت به بارش بلند مدت ۶۴ میلیمتر (حدود ۲۹ درصد) بیشتر بود. با این وجود بارش‌ها طی سال جاری آبی زارعی نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد کمتر شده است.

پایان پُر بارشی در ایران؟ خشکسالی در راه است؟

۵ استان بارش نرمال سالانه خود را دریافت نکردند

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره توزیع بارش‌ها در کشور توضیح داد: از ابتدای مهر ماه تاکنون بارش‌های بیشتر از نرمال عمدتا در مناطق مرکزی و شرقی ایران رخ داده است و در نوار غربی بارش‌ها در حد نرمال و حتی کمتر از آن بود. برای مثال بارش‌ها در استان اردبیل ۲.۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت و در استان چهار محال و بختیاری ۱۲ درصد کمتر از حد نرمال گزارش شد.

به گفته وظیفه بارش‌ها دراستان‌های کردستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب ۰.۶، ۷.۹ و ۹ درصد کمتر از میانگین بلند مدت بود.

وی با اشاره به اینکه پربارش‌ترین استان‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون استان‌های گیلان، مازندران و لرستان بودند، گفت: بارش در این استان‌ها به ترتیب ۹، ۲۶.۴ و ۱۲.۳ درصد بیشتر از حد نرمال گزارش شد.

وضعیت دمای هوای کشور

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه درباره وضعیت دما در کشور از ابتدای سال آبی زراعی و در تابستان اظهار کرد: به طور کلی دمای هوا از مهرماه سال گذشته تا اردیبهشت امسال بیشتر در شرایط نرمال و در برخی مواقع پایین‌تر از حد نرمال بود اما طی ماه گذشته دمای هوا در بیشتر استان‌ها بالاتر از میانگین بلند مدت بود و در نقاطی مانند مناطق مرکزی حدود دو تا سه درجه بیشتر از حد نرمال گزارش شد.

این متخصص هواشناسی افزود: بر اساس آنچه مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند تابستان امسال در کشور دمای هوا حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین است و پیش‌بینی می‌شود که از مهر ماه دمای هوا به حد نرمال برسد.

کاهش بارش‌ها در خاورمیانه از سال آبی آینده

وظیفه در ادامه درباره وضعیت بارش‌ها در کشور طی سال آبی آینده گفت: شاخص دو قطبی اقیانوس هند بر عکس سال قبل در فاز منفی قرار گرفته است و نوسان جنوبی اقیانوس آرام نیز به احتمال زیاد وارد فاز سرد خواهد شد. نتیجه این تغییرات برای منطقه خاورمیانه و کشور ما بارش‌های ضعیف و کمتر از نرمال خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه باران‌های موسمی در تابستان امسال نیز قوی‌ترند و دیرتر از کشور خارج می‌شوند، تصریح کرد: از این رو بارش‌های پاییزه در کشور دیرتر از معمول شروع می‌شوند و به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنیم که پاییز کم بارشی داشته باشیم.

مسئولان مدیریت منابع آب به هوش باشند

وظیفه در پایان با بیان اینکه فصول خشک ما طی سال آبی زراعی آینده طولانی خواهد بود، تاکید کرد: این موضوع باید از هم‌اکنون مورد توجه مسئولان مدیریت منابع آب قرار گیرد و تمهیداتی را در بخش‌ کشاورزی و مصرف آبی بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین