کد خبر: ۶۵۷۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

مشاور امنیت ملی ترامپ: آمریکا احتمالا هزاران نیرو را از آلمان به اقیانوسیه می‌فرستد

به دنبال انتشار اخباری از برنامه دونالد ترامپ برای خارج‌سازی هزاران نیرو از آلمان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، این‌ نیروها احتمالا عازم اقیانوسیه می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ ۱۵ ژوئن از تصمیم خود برای کاهش شمار نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به میزان ۱۰ هزار تن خبر داد، مگر اینکه برلین به تعهدات مالی خود به ناتو عمل کند. از تمام کشورهای عضو ناتو انتظار می‌رود -اما الزامی وجود ندارد- که دست‌کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خودشان را روی تدابیر دفاعی هزینه کنند. آلمان سال گذشته ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص داد.

با اجرای تصمیم ترامپ، حدود ۲۵ هزار نیرو در آلمان باقی می‌مانند. با این حال، ژنرال جفری هاریگیان، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در اروپا ۱۸ ژوئن تاکید کرد که او هیچ نوع اطلاعات خاصی در رابطه با استقرار دوباره نیروها دریافت نکرده است.

مشاور امنیت ملی ترامپ: آمریکا احتمالا هزاران نیرو را از آلمان به اقیانوسیه می‌فرستد

در همین حال رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه در مطلبی برای وال استریت ژورنال، با دفاع از این تصمیم، "استقرار نیروها به سبک جنگ سرد" در کشورهایی مانند آلمان را "تا حدی منسوخ" توصیف کرد. به گفته او، این نیروها در عوض، دوباره در پایگاه‌های آمریکا در اقیانوسیه مستقر می‌شوند تا احتمالا از آن‌ها برای رویارویی با چین استفاده شود.

اوبراین نوشت: انتظار می‌رود هزاران نیرو در هند-اقیانوسیه که آمریکا حضور نظامی در گوآم، هاوایی، آلاسکا، ژاپن و همچنین استقرارهایی در مکان‌هایی نظیر استرالیا دارد، دوباره استقرار یابند. در آن عرصه، آمریکایی‌ها و متحدانشان با مهمترین چالش ژئوپولتیکی از زمان پایان جنگ سرد مواجه هستند.

دولت ترامپ در اواخر ۲۰۱۷ دیدگاه استراتژیک خود برای آینده را ترسیم و تاکید کرد پنتاگون باید از تمرکز بیش از دو دهه‌ای خود روی جنگاوری (جنگ) نامنظمِ جنگ آمریکا علیه ترور، بر "رقابت ابر قدرتی" با روسیه و چین تمرکز کند. با این حال، در استدلال بعدی پنتاگون، پکن به عنوان نخستین تهدید برای ایالات متحده در قرن بیست و یکم شناسایی شد؛ قدرت نظامی آن به طور پیوسته در حال افزایش است، بخش فناوری آن در زمینه‌هایی مانند ۵جی، هوش مصنوعی و سفرهای فضایی در حال رشد است و اقتصاد آن در آینده نزدیک اقتصاد ایالات متحده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با این حال، ‌رابرت دوجاریک، از مدیران انستیتوی مطالعات معاصر آسیا در دانشگاه تمپل توکیو گفت، خروج این نیروها "هیچ ارتباطی به دفاع از آسیا ندارد. ترامپ با ناتو مشکل دارد."

در واقع، تمرکز رابرت اوبراین در ابتدای امر روی آلمان بود. او به برلین به عنوان "یک متحد غیر قطعی" حمله کرده و گفته است "همچنان برای بلند شدن و نشان دادن رهبری زمان وجود دارد." این مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد، آلمان همچنان در برنامه خط لوله گاز نورد استریم ۲ با روسیه که از زیر دریای بالتیک می‌گذرد، شریک است و هنوز شبکه ۵جی پیشنهادی شرکت مخابراتی هوآوی چین را که اطلاعات آمریکا امنیت آن را زیر سوال می‌برد، رد نکرده است.

با این حال رابرت اوبراین خاطرنشان کرد، برخی از این نیروها در دیگر کشورهای اروپایی مستقر خواهند شد. همچنین این احتمال وجود دارد که تعدادی از آن‌ها بیشتر به سمت شرق رفته و در نزدیکی روسیه مستقر شوند. روزنامه لهستانی "دزنیک گازتا پراونا" سه‌شنبه گزارش داد که استقرار آتی ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی در لهستان اکنون دو برابر شده است. این باز استقرار، با ورود تجهیزات چشمگیر نیروی هوایی شامل جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای ترابری همراه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین