کد خبر: ۶۵۷۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

شوره سر چیست و چگونه درمان می شود؟

تا به حال شده است روی شانه هایتان دانه هایی شبیه دانه های نمک ببینید؟ این دانه های ریز در اصل پوسته های کف سر هستند که از کف سر جدا شده و روی لباس و شانه هایتان ریخته اند.
آفتاب‌‌نیوز :

اگر می خواهید بدانید شوره سر چیست، به همین دانه های نمکی شکل ریز شوره سر می گویند.

آیا شوره سر خطرناک است؟
خیر، شوره سر خطرناک نیست پس نگران نشوید. شوره سر خطری ندارد اما مشکل آزاردهنده ای است به این دلیل که معمولاً شور سر با خارش، التهاب کف سر همراه است و حس ناخوشایندی دارد اما جای نگرانی ندارد. راه های زیادی برای کنترل و حل مشکل شوره سر وجود دارد.

شوره سر چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا شوره سر درمان می شود؟
برای جواب این سوال لازم است به نکات زیر توجه کنید:

درمان قطعی، 100% و کاملی برای شوره سر وجود ندارد اما می توان تا حد زیادی شوره سر را کنترل کرد و در اکثر موارد پس از یک دوره درمان و کنترل شوره سر با محصولات ضد شوره، شوره سر از بین می رود و خوشبختانه در بسیاری از مراجعین به داروخانه ما معمولاً این مشکل برای مدت زیادی یا برای همیشه حل شده است.
قبل از انتخاب محصولات ضد شوره ابتدا باید علت به وجود آمدن شوره، نوع شوره سر، نوع موی شما مشخص شوند. درمان شوره موهای چرب با درمان شوره موهای خشک متفاوت است. گاهی اوقات هم با درمان علت به وجود آمدن شوره سر می توان شوره سر را درمان کرد. به عنوان مثال در کسانی که به دلیل هرمونی به خصوص در سنین بلوغ شوره سر پیدا کرده اند ممکن است بنا به تشخیص پزشک متخصص با درمان داروئی مشکلات هرمونی درمان شده و شوره سر هم همراه آن از بین برود.
از آنجا که شوره سر به صورت مزمن است ، انتظار درمان یک شبه یا پاسخ سریع را نداشته باشید. برای کنترل و درمان شوره سر و دریافت بهترین نتیجه ممکن است به مراقبت طولانی مدت از پوست و مو نیاز داشته باشد. اما معمولاً با شامپو های ضد شوره ای بدون نسخه قابل کنترل است. با این وجود ، اگر یک پوست سر علی رغم استفاده از یک شامپو ضد شوره به مدت چند هفته خارش آن ادامه دارد ، یا اگر متوجه قرمزی و تورم پوست سر هستید ، برای ارزیابی از متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است شما به درمان قدرت تجویز نیاز داشته باشید.
بهترین راه های کنترل و از بین بردن شوره سر
بهترین راه درمان و کنترل شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره سر است. مواد موثره شامپوهای ضد شوره معمولاً خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارند. بهترین مواد موثر در درمان و کنترل شوره سر عبارتند از:

سلنیوم سولفاید
زینک پریتیون (پیریتیون روی)
سالی سیلیک اسید
سیکلوپیروکس
کتوکونازول
کل تار
بهترین روش درمان شوره موهای خشک و معمولی
تجربه ما در مورد مراجعین داروخانه مان نشان می دهد، بهترین روش کنترل و درمان شوره زیاد سر خشک، استفاده از یک شامپو ضد شوره حاوی سلنیوم سولفاید است و برای شوره های کم و معمولی خشک بهتر است از یک شامپو ضد شوره حاوی زینک پریتیون برای درمان شوره سر استفاده کنید. سلنیوم سولفاید و زینک پریتیون هر دو خاصیت ضد قارچی دارند و تنها تفاوت آن ها این است که سلنیوم سولفاید قوی تر از زینک پریتیون بوده و خاصیت ضد قارچی آن بیشتر است. به همین دلیل هم پس از مصرف آن ممکن است پوست کف سرتان بیشتر احساس سوزش پیدا کند.

بهترین شامپوهای ضد شوره حاوی سلنیوم سولفاید عبارتند از:
شامپو سلنیوم سولفاید 2.5% ناژو
شامپو سلنیوم سولفاید 1% ایروکس
شامپو اسکوانورم شوره خشک دوکری
بهترین شامپوهای ضد شوره حاوی پریتیون زینک عبارتند از:
شامپو ضد شوره کلییر
شامپو اکتیوزینک اویدرم
شامپو ضدشوره هد اند شولدرز
بهترین روش درمان شوره سر خشک و معمولی
برای کسانی که شوره سر چرب دارند، بهتر است درمان شوره سر خود را با استفاده از شامپوهای حاوی سالی سیلیک اسید شروع کنند و در صورتی که نتیجه لازم را بدست نیاورند از شامپوهای حاوی زینک پریتیون مخصوص موهای چرب یا در موارد شدید از شامپوهای ضد شوره حاوی سلنیوم سولفاید استفاده نمایند.

نکته مثبت و مهم شامپوهای حاوی سالی سیلیک ساید برای درمان شوره سر چرب این است که خاصیت لایه برداری داشته و چربی پوست کف سر را کم می کنند و استفاده از این شامپوها در بسیاری از مراجعین نتیجه بسیار خوبی برای کنترل درمان شوره سر چرب نشان داده اند.

بهترین شامپوهای ضد شوره سر خارجی حاوی سالی سیلیک اسید عبارتند از:
شامپو فیتو اسکوام فیتو
شامپو سیستی فن بایورگا
شامپو ضد شوره قوی آلپسین
بهترین شامپوهای ضد شوره ایرانی حاوی سالی سیلیک اسید عبارتند از:
شامپو درماسیف درما اسکالپ
شامپو ضد شوره سیکلوزینک اویدرم
شامپو ضد شوره پوست چرب فولیکا
توجه داشته باشید بعضی از این شامپوهای ضد شوره علاوه بر سالی سیلیک اسید، ترکیبات ضد شوره دیگری هم در ترکیبات شان دارند که باعث می شود انتخاب بسیار خوبی برای درمان شوره سر باشند. به عنوان شامپو ضد شوره سیکلوزینک اویدرم علاوه بر سالی سیلیک اسید، زینک پریتیون و سیکلوپیروکس هم در ترکیباتش دارد و به همین دلیل یکی از بهترین و پرطرفدارترین شامپوهای ضد شوره ایرانی است.

توجه کنید که مواد موثره درمان شوره سر برای درمان شوره سر خشک و درمان شوره سر چرب یکسان است. تفاوتی که بین شامپوهای ضد شوره سر چرب و خشک وجود دارد در این است که شامپوهای ضد شوره سر خشک معمولاً روغن ها و مواد مرطوب کننده و نرم کننده ای در ترکیبات شان دارند که مشکل کمبود رطوبت و چربی کف سر که یکی از دلایل اصلی به وحود آمدن شوره سر خشک است، را حل می کنند.

درمان شوره سر خیلی زیاد و قوی
به طور کلی استفاده از شامپوهای ضد شوره دیگر که حاوی کلوبتازول، کل تار یا مواد دیگر باشند را بدون تجویز پزشک یا مشاوره با یک دکتر داروساز توصیه نمی کنیم. کل تار بیشتر برای درمان پسوریازیس خوب است اما برای درمان شوره سر چرب (یا درماتیت سبوره) هم استفاده می شود.

طرز صحیح استفاده از شامپوهای ضد شوره
شامپوهای ضد شوره را بر اساس دستورالعمل روی بسته بندی استفاده نمائید. معمولاً کف حاصل از شامپوهای ضد شوره باید 2 یا 3 دقیقه باید بر روی موها شما بمانند و بعد موهایتان را آبکشی کنید.
حتماً باید در تمام زمان شستشو چشمان تان کاملاً بسته باشند و در صورتی که شامپوهای ضد شوره وارد چشم تان شد، بلافاصله با آب ولرم زیاد چشم تان را بشوئید.
موهایتان را هفته ای 1 تا 3 بار با استفاده از شامپوهای ضد شوره و با آب ولرم بشوئید.
پس از شستشو موهایتان را به آرامی و با حوله خشک کرده و از سشوار استفاده نکنید. دوش با آب داغ یا حرارت زیاد سشوار باعث قرمزی، التهاب پوست کف سر شما شده و شوره سرتان (به خصوص شوره سر خشک) را بسیار تشدید می کند.
دقت کنید استفاده از شامپوهای ضد شوره خشک برای درمان شوره سر چرب و بالعکس می تواند مشکل شوره سر شما را تشدید کند و تشخیص نوع شوره و نوع مو و پوست کف سر گاهی سخت است، به همین دلیل توصیه می کنم، قبل از تهیه این محصولات با مجموعه داروخانه آنلاین مهتاطب(http://mahtateb.com/) از طریق شماره 53867-021 تماس گرفته و در این زمینه مشورت نمائید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین