کد خبر: ۶۵۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷

اعتراض هند به لغو روادید کارگران خارجی توسط ترامپ

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هفته جاری ورود برخی از کارگران خارجی به آمریکا را تا پایان سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد، اقدامی که بنابر اعلام کاخ سفید به اقتصاد کشور که با شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است کمک می‌کند، اما شرکت‌های تجاری هند و همچنین آمریکا به شدت با آن مخالف هستند.
اعتراض هند به لغو روادید کارگران خارجی توسط ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که ورود کارگران خارجی با روادید "اچ-۱ بی" و مدیران و کارکنان تخصصی شرکت‌ها با روادید "ال" را به طور موقت ممنوع می‌کند. او همچنین ورود کارگران فصلی را که با روادید "اچ ۲ بی" به آمریکا سفر می‌کنند و در صنایع مختلف کار می‌کنند، هم ممنوع اعلام کرد.

محدودیت‌های جدید در صدور روادید آمریکا، کشورهایی چون هند و چین را بیشتر در مقابل سایر کشورها تحت تاثیر قرار خواهد داد. هند به تنهایی بیش از ۷۰ درصد از موارد دریافت روادید کار آمریکا را به خود اختصاص داده است.

تعدادی از شرکت‌های آمریکایی بزرگ که معمولا دارای کارمندان مهاجر زیادی هستند ضمن انتقاد از این تصمیم رییس جمهوری آمریکا اعلام کردند که تنوع در جامعه آمریکا دلیل اصلی موفقیت آن بوده است.

شرکت بزرگ تکنولوژی هند به "ناسکام" این تصمیم ترامپ را یک اقدام منحرف کننده و مضر برای اقتصاد آمریکا توصیف کرد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: این اقدامات چالش‌های بیشتری ایجاد خواهد کرد و شرکتها مجبور خواهند شد کار بیشتری را در خارج از آمریکا انجام دهند زیرا آمریکا به تنهایی دارای استعداد کافی نمی‌باشد.
کوروش مهتا رئیس یک شرکت قضایی در آمریکا گفت: این تصمیم ترامپ بر متخصصان هند تاثیر منفی می‌گذارد. این تصمیم برای اقتصاد آمریکا مثبت نخواهد بود و تنها در راستای سیاست‌های داخلی و راضی نگاه داشتن طرفداران ترامپ انجام شده است.

ویکرام شراف رییس شرکت "نیشیت دسای" گفت: این تصمیم بر شرکت‌های تکنولوژی هند تاثیر منفی خواهد گذاشت. شرکت‌های هندی به تدریج در حال از سرگیری فعالیت‌های خود پس از پایان قرنطینه هستند و تصمیم ترامپ اجرایی کردن برنامه‌های آن‌ها را با تاخیر بیشتری مواجه خواهد ساخت.

انتقاد شهروندان هندی در رسانه‌های اجتماعی از تصمیم ترامپ
تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای لغو موقت روادید کار انتقاد شهروندان هندی را بر انگیخت به گونه‌ای که تعدادی از کاربران هندی، آمریکا را به خیانت در مقابل دست دوستی هند متهم کردند.

دکتر پوجا تریپاتی یک پزشک هندی در حساب تو ئیتری خود نوشت: درحالی که ویروس کرونا در به هند نفوذ کرده بود، نارندرا مودی نخست وزیر هند "دوست خود" دونالد ترامپ را به هند دعوت کرد و برای او یک برنامه بسیار مجلل و بزرگ ترتیب داد. ترامپ در مقابل نارندرا مودی به عنوان دوست خود، صدور روادید کار را متوقف کرد و باعث بیکاری بیش از ۵۲۵ هزار مهندس و کارمند حرفه‌ای بخش تکنولوژی اطلاعات هند شد.

یک کاربر دیگر هندی گفت: دونالد ترامپ برای تشکر از مهمان نوازی و برنامه بزرگ استقبال از خود در هند، روادید کار را لغو کرد. آیا اکنون باید نرم‌افزارهای آمریکایی را از گوشی‌های خود پاک کنیم؟

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه فوریه به همراه خانواده و یک هیات بلند پایه به هند سفر کرد. دهلی نو برای آماده‌سازی این سفر میلیون‌ها دلار هزینه کرد و یک برنامه بزرگ استقبال از رییس جمهوری آمریکا در شهر احمد آباد واقع در ایالت گجرات ترتیب داد. تعدادی از کارشناسان هندی معتقدند این برنامه و سفر ترامپ به هند در واقع آغازگر شیوع ویروس کرونا در هند بوده است.

افزایش مخالفت آمریکا با صدور روادید کار برای کارمندان هندی با وجود ادعای دوستی ترامپ با نارندرا مودی
آمار منتشر شده از یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد که در دولت دونالد ترامپ موارد مخالفت با صدور روادید کار (H۱B) آمریکا برای شرکت‌های مهندسی و فناوری اطلاعات هند به شدت افزایش یافته است.

داده‌های منتشر شده از سوی اندیشکده بنیاد ملی سیاست آمریکا نشان می‌دهد که به طور متوسط موارد مخالفت با صدور روادید کار آمریکا برای شرکت‌های هندی از ۶ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۴ درصد در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که مخالفت آمریکا با صدور روادید برای متقاضیان هندی که قصد استخدام در شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و اینتل را دارند، به شدت افزایش یافته است.

طبق این گزارش در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، مقامات آمریکایی با بیش از ۴۱ درصد از تقاضای روادید کار در ارتباط با شرکت "تک ماهیندرا" هند مخالفت کرده‌اند. همچنین با بیش از ۵۳ درصد از موارد صدور روادید کار برای شرکت "ویپرو"، غول نرم‌افزاری هند، مخالفت شده است.

قوانین جدید کار آمریکا دریافت روادید کار از سوی شرکت‌ها و اشخاص خارجی را مشکل ساخته است. دولت آمریکا همچنین از تمدید سه ساله روادید برای افرادی که موفق به دریافت روادید کار (H۱ B) شده‌اند خودداری می‌کند. از آنجا که هندی‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات هند بزرگ‌ترین گروه خارجی هستند که از این نوع روادید استفاده می‌کنند، قوانین جدید بر آن‌ها بشترین تاثیر را گذاشته است. علاوه بر این عدم تمدید روادید، تبدیل آن به "گرین کارت" آمریکا را تقریبا غیر ممکن کرده است.

شرکت‌های فناوری اطلاعات هند همه ساله به طور گسترده در قرعه کشی آمریکا برای دریافت رودید کار شرکت می‌کنند.

بر اساس گزارش مجله جهان کامپیوتر در امریکا نزدیک به ۸۶ درصد از روادید (H۱-B) در آمریکا برای مشاغل علوم کامپیوتر و ۴۶ درصد از شغل‌های مهندسی در این کشور در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد.

روادید (H۱-B) آمریکا برای کارگران حرفه‌ای و آموزش دیده صادر می‌شود. آمریکا در سال بیش از ۶۵ هزار روادید کار (H-۱B) صادر می‌کند. نوع دیگری از روادید کار آمریکا (L۱) نام دارد که برای انتقال کارمندان شرکت‌ها به آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو نوع روادید به صورت گسترده از سوی شرکت‌های هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترامپ پیش از انتخاب خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از صدور روادید کار برای متقاضیان خارجی گفت این سیستم کارمندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اکنون برای انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری در انتخابات سوم نوامبر تلاش می‌کند. او از موضع سختگیرانه خود درباره مهاجرت به عنوان شعاری انتخابات محور برای جلب حمایت رای دهندگان استفاده کرده است، هر چند که ویروس کرونا، تزلزل اقتصادی و اعتراضات سراسری به خشونت پلیس، این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین