کد خبر: ۶۵۸۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
امیدواریم سال ۹۹ بدون پرونده‌های معوق اعلام شود

رئیسی: نباید کسی به خاطر نداشتن تمکن مالی از دادرسی محروم شود

رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که سال 99 به عنوان سالی بدون پرونده‌های معوق اعلام شود و گفت: نباید کسی به خاطر نداشتن تمکن مالی از دادرسی و احقاق حقوق محروم شود.
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی، همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رئیسی رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای عالی قوه قضائیه، رؤسای کل دادگستری‌ها و اعضای شورای قضایی استان‌های کشور برگزار شد.

رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و درود به روح بلند شهدا، اخلاص، توجه به علم و دانش، خداترسی و پروا از حضرت حق، تقوای الهی، تفکر و اندیشه و عمل انقلابی و ولایتمداری را از ویژگی‌های بازر آیت‌الله شهید دکتر بهشتی عنوان کرد و گفت: شخصیت شهید بهشتی امروز به عنوان یک الگو همواره در دستگاه قضایی و کشور، مطرح است و گردهمایی ما با نام او، معنویت و برکت به این اجتماع می‌دهد.

رئیسی: امیدواریم سال ۹۹ بدون پرونده‌های معوق اعلام شود

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیران دستگاه قضایی، قضات و کارکنان بیان داشت: تلاش وافری صورت گرفت که همواره با شرایط و وضعیت کرونا، کار در دستگاه قضایی با کندی مواجه نشود و حقوق مردم ضایع نگردد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دادسراها، زندان‌ها و بخش‌هایی از دستگاه قضایی که متکفل کار مردم بودند، تلاش این بود که کار انجام شود؛ ولو اینکه خودشان در خطر قرار گیرند.

رئیسی افزود: رصد آمارها در استان‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم تنگناهای کاری و مشکلات اداری، تلاش‌هایی از ناحیه همکاران صورت گرفت که از برنامه‌ها عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: تا روزهای پایان سال 98، قضات پرونده‌هایی را به منازلشان بردند و تلاش کردند که گزارشات و پرونده‌ها دچار افت نشود و مردم در این رابطه اذیت نشوند که جای تقدیر و سپاس دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رسیدگی‌هایی که در سال 98 انجام شده نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، گفت: اگرچه شاهد کاهش ورودی پرونده نسبت به سال‌های گذشته هستیم، اما رسیدگی‌ها افزایش یافته است.

رئیسی آمار پرونده‌های معوق رسیدگی شده در سراسر کشور طی سال گذشته را 56 درصد اعلام کرد و افزود: در برخی استان‌ها این رقم تا هفتاد درصد هم بوده است که ناشی از همت و تلاش‌های صورت گرفته است.

وی پیرامون وضعیت زندان‌ها در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و تأکید بر اینکه افرادی که واجد شرایط هستند به مرخصی بروند، کار مضاعفی انجام و تلاش صورت گرفت که در مورد 120 هزار نفری که به مرخصی رفتند، ضوابط قانونی بدون کم و کسر رعایت و همچنین به موقع و در زمان خودش انجام شد.

رئیس قوه قضائیه یا یادآوری سه اولویت سال جاری مبنی بر «حفظ کرامت»، «مبارزه با فساد» و «رفع موانع تولید» که در اولین همایش رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها در سال 99 مورد اشاره قرار گرفته بود، توجه جدی در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و گفت: راهبردهای پیش رو با توجه به محوریت موضوع تحول که اساس حرکت در این دوره است، می‌باشد.

رئیسی، سال 99 را سال افزایش نظارت‌های کیفی و کمی در قوه قضائیه اعلام کرد و با تأکید بر لزوم سلامت اداری در دستگاه قضا گفت: آمار تخلفات در قوه قضائیه بالا نیست ولی همین میزان تخلف هم نباید در سیستم قضایی باشد.

وی با اشاره به کاهش پرونده‌های معوقه که آن را حاصل تلاش جهادی همکاران قضا در سراسر کشور دانست، ابراز امیدواری کرد سال 99 به عنوان سالی بدون پرونده‌های معوق اعلام شود.

رئیسی با تأکید بر لزوم حمایت قضایی از محرومان و اقشار ضعیف جامعه متذکر شد: نباید کسی به خاطر نداشتن تمکن مالی از دادرسی و احقاق حقوق محروم شود.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا خواستار ایجاد ساز و کاری شد تا کسانی که فاقد توان مالی برای تأمین هزینه‌های دادخواهی هستند بتوانند از امکانات و خدمات قضایی بهره‌مند شوند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای مسأله سازی برای قوه قضائیه بر لزوم تبیین اقدامات و تصمیمات قضایی در جهت تنویر افکار عمومی تأکید کرد.

رئیسی گفت: دستگاه قضایی بر اساس خوشایند و بدآمد دیگران عمل نمی‌کند و نباید اجازه داد دشمن در صحنه‌سازی و عملیات روانی علیه نظام و سیستم قضایی موفق شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اندیشه ، انگیزه تحول و عمل انقلابی به عنوان الزامات تحول قضایی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی پویا و توانمند و مقتدر درسایه نگاه تحولی و اقدامات انقلابی و جهادی مدیران تحقق می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
0
0
فعلا" که بخاطر نداشتن تمکن مالی از زندگی هم محرومیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین