کد خبر: ۶۵۸۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

حکم دادگاه لبنان علیه سفیر آمریکا؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

سخنان روز جمعه «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت و حمله وی به حزب‌الله که حکم دادگاه لبنان را علیه وی در پی داشت با واکنش‌های زیادی در میان شخصیت‌های لبنانی همراه شد. از مخالفت صد در صدی با رای دادگاه و حمایت از آنچه «آزادی بیان» خوانده شد تا دفاع از حکم دادگاه و تاکید بر مقابله با دخالت واشنگتن در امور داخلی لبنان.
حکم دادگاه لبنان علیه سفیر آمریکا؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه شبکه خبری المنار، «رولا الطبش» نماینده جریان «المستقبل» در پارلمان لبنان در مخالفت با حکم دادگاه علیه سفیر آمریکا گفت که این رای شوکه‌کننده در مخالفت با آزادی اندیشه و بیان صادر شده‌است.

وی با «سیاست‌زده» خواندن دستگاه قضایی لبنان مدعی شد که این رای در دو بعد قانونی و دیپلماتیک دارای شائبه‌هایی است.

این نماینده پارلمان لبنان در ادامه مواضع اخیر آمریکا را از روی حسن نیت نسبت به لبنان و آینده اقتصادی آن ارزیابی کرد.

«فادی کرم» نماینده سابق لبنان و دبیر فراکسیون «جمهوری قوی» (الجمهوریة القویة) نیز در صفحه توئیتری خود با انتقاد از حکم دادگاه علیه سفیر لبنان نوشت که بعضی از قضات متوجه نشده‌اند که مهم‌ترین رکن وجودی لبنان آزادی و آزادی و آزادی است.

روزنامه «النهار» لبنان هم در مطلبی با انتقاد شدید از حکم دادگاه این کشور علیه سفیر آمریکا مدعی شد که این رای اولین تلاش خطرناک از سوی حزب‌الله برای کشاندن دستگاه قضایی به یک درگیری خارجی با آمریکا و نیز تهدید ضمنی وزارت خارجه لبنان برای مقابله با سفارت واشنگتن در بیروت است.

«مار بشاره پطرس راعی» اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان هم در سخنانی گفت: بسیار متاسف شدیم که دادگاه روز گذشته حکمی را صادر و به موجب آن یک شخصیت دیپلماتیک و نماینده دولتی بزرگ را از آزادی بیان منع و همچنین همه رسانه‌ها دیداری، شنیداری، مکتوب را از مصاحبه با وی به مدت یک سال منع کرده است.

وی با محکوم کردن رای دادگاه لبنان افزود: همچنین متاسف شدیم که این حکم در روزی تعطیل و برخلاف اصول قانونی و در تناقض با معاهدات بین‌المللی صادر شد و تصویر دستگاه قضایی لبنان را مخدوش کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای حزب‌الله را به تلاش برای ساکت کردن رسانه‌های لبنانی در پی صدور حکم دادگاه مبنی بر ممنوعیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی سخنان سفیر آمریکا در بیروت متهم کرد.

وزارت خارجه آمریکا با طرح این ادعا که کنار ملت لبنان ایستاده‌ایم، افزود که حتی فکر کردن به استفاده از دستگاه قضایی برای مقابله با آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها رقت‌برانگیز است.

موافقان رای دادگاه علیه سفیر آمریکا: اظهارات «شیا» دخالت در امور داخلی لبنان است

در مقابل نیز عده‌ای در لبنان از رای دادگاه علیه سفیر آمریکا در بیروت استقبال و از آن دفاع کردند.

«حسن جونی» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه لبنان در صحبت با شبکه خبری «المیادین» اعلام کرد که رای دادگاه در مخالفت با حق سفیر آمریکا در اظهار نظر نیست بلکه دادگاه از رسانه‌ها خواسته است تا برای جلوگیری از ایجاد فتنه با این دیپلمات آمریکایی مصاحبه نکنند.

وی تاکید کرد که هیچ کشوری وجود ندارد که بپذیرد سفرای خارجی در امور داخلی آن دخالت کند.

«حسن فضل‌الله» نماینده حزب الله در پارلمان نیز با بیان اینکه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا تلاشی مذبوحانه برای سرپوش گذاشتن بر نقش توطئه‌آمیز این کشور در خصوص کاهش ارزش پول ملی لبنان است، گفت که سخنان اخیر سفیر واشنگتن تعدی آشکار علیه حاکمیت ملی لبنان بود.

«معن الاسعدی» از چهره‌های سیاسی لبنان هم در سخنانی ضمن دعوت به اتخاذ موضعی ملی علیه سفیر آمریکا، سخنان اخیر این دیپلمات آمریکایی را دخالت در امور داخلی لبنان و در تناقض آشکار با کنوانسیون وین ارزیابی کرد و گفت: هدف از اینگونه سخنان فتنه‌انگیزی در لبنان است.

«محمد مازح» قاضی دادگاه صور لبنان که روز گذشته (شنبه) علیه سفیر آمریکا در بیروت رای داد، در گفت و گو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد که بر اساس عرف دیپلماتیک که سفرای خارجی را از دخالت در امور داخلی کشورها می‌کند، حکم خود را صادر کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که استعفای خود را آماده کرده و در صورت درخواست از وی برای حضور در هیات بازرسی قضایی، آن را اعلام خواهد کرد.

وزارت خارجه لبنان امروز یکشنبه دورتی شیا سفیر آمریکا در این کشور را به سبب سخنان تحریک‌آمیز علیه لبنانی‌ها و دخالت واشنگتن در امور داخلی لبنان احضار کرد.

ماجرای اظهارات جنجالی سفیر آمریکا

سفیر آمریکا در بیروت جمعه گذشته در سخنانی تلویزیونی مدعی شد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است.

وی همچنین تهدید کرده که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوائف و جریانات لبنانی همپیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود.

شیا گفته بود که واشنگتن از دولتی که در آن حزب الله حضور نداشته باشد، حمایت می کند.

پیشتر هم سخنان و اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت مورد انتقاد گروه‌های لبنانی و نمایندگان پارلمان این کشور قرار گرفته بود.

در جریان تشکیل کابینه جدید لبنان، سفیر آمریکا در دیدار با مقامات رسمی این کشور خواستار تعیین نامزد مورد حمایت آمریکا برای تصدی پست معاونت رئیس بانک مرکزی لبنان شده و از دولت این کشور خواسته بود از اختیارات و سهم خود در اداره امور مالی و پولی کشور استفاده کرده و این نامزد را انتخاب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین