کد خبر: ۶۵۸۷۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
روحانی گفته "آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است"

وعده روحانی برای فراهم کردن زمین ارزان قیمت و هشدار برجامی به آمریکا

رئیس جمهور گفت: آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است، اما اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند، جمهوری اسلامی ایران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به سالروز شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اظهار کرد: آن‌ها اعلام کردند که اشتباه شده است ولی عذرخواهی نکردند و به کسی که این اقدام را انجام داد مدال شجاعت دادند. ما می‌دانیم آن‌ها اشتباه نکردند اما اگر واقعا معتقدند که اشتباه کرده‌اند، باید خاطی را محاکمه می‌کردند ولی به او مدال دادند. این همان شیوه و اخلاق آمریکایی‌ها است که تا امروز ادامه داشته است.

وی ادامه داد: دیروز سازمان ملل محل نمایشی برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر ایران بود. در طول سه سال و نیم گذشته با اقدامات ضد قانونی و ضد حقوق بشری دولت آمریکا علیه ایران مواجه بودیم. شاید آن‌ها اعلام کنند که در زمینه اقتصادی موفق بوده و توانسته‌اند ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهند، اما به لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی بارها و بارها هم شکست خورده‌اند.

وعده روحانی برای فراهم کردن زمین ارزان قیمت و هشدار برجامی به آمریکا

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در روزهای گذشته آمریکا دو شکست سیاسی بزرگ خورد، اولی راجع به پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران بود که با مخالفت افکار عمومی دنیا و شورای امنیت مواجه شد و در شب گذشته هم 14 عضو شورای امنیت از برجام تعریف کرده و آن را تأیید و پشتیبانی کردند. این 14 عضو از برجام و قطعنامه 2231 حمایت کردند.

روحانی تاکید کرد: هر ساعتی که طرف 1+4 حاضر شود به تمام تعهدات خود عمل کند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کند و به این تعهد بازمی‌گردد. طرف مقابل نتوانست تعهدات خود را اجرا کند ولی ما یک سال تعهدات خود را اجرا کردیم و سپس به صورت تدریجی تعهدات خود را کاهش دادیم. اگر 1+4 به تعهدات خود بازگردد، همان روز ما تعهدات خود را اجرایی می‌کنیم. ایران به تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود همیشه پایبند بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است، گفت: اگر آمریکا بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند جمهوری اسلامی ایران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد. در این مدت روسیه و چین مواضع سیاسی بسیار خوبی داشته‌اند و شب گذشته هم همین مواضع را اتخاذ کردند.

روحانی با اشاره به جلسه ویدئوکنفرانسی عصر امروز با روسای جمهور روسیه و ترکیه خاطر نشان کرد: قرار بود ایران میزبان این دیدار باشد اما به لحاظ مسائل بهداشتی این دیدار به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم همواره به گفتمان خودش در برابر مردم پایبند بوده است. گفتمان ما اعتدال در داخل و تعامل سازنده بود و این گفتمان همواره مدنظر ما بوده است. ما در داخل افراط و تندروی را نمی‌پذیریم، چرا که به ضرر کشور است. از همه دوستان درخواست می‌کنم که در این شرایط پیچیده و سختی که برای ایران رقم خورده است راه وحدت، تعامل، برادری و مهربانی را برگزینند. بین قوای سه گانه، ارکان کشور، نیروهای مسلح و جناح‌های سیاسی امروز بیش از هر چیزی به وحدت و انسجام نیاز داریم. باید در کنار یکدیگر باشیم تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی تصریح کرد: کاه را کوه کردن از مشکلات کشور گره‌ای باز نکرده و هنر نیست. از سوی دیگر کوه را کاه نشان دادن بر خلاف اخلاق است. کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد. تحت شرایط کرونا صادرات و واردات و تجارت تحت تاثیر قرار گرفته و حوزه‌های حمل و نقل و گردشگری نیز از شیوع این ویروس بی‌تاثیر نماندند. دنیا هم با این مساله مواجه است. کدام کشور دنیا از لحاظ اقتصادی تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است؟ کرونا تنها یک بیماری نیست که سلامتی را تهدید می‌کند، بلکه اقتصاد و سبک زندگی جامعه را نیز تهدید می‌کند.

روحانی در ادامه با اشاره به عملکرد خوب ایران در مواجهه با این ویروس بیان کرد: کشور ما و به ویژه کادر درمانی تا حد امکان و با فداکاری به صورت شبانه‌روز تلاش کردند تا بر این بیماری غلبه کنند. اعتدال و میانه‌روی باید مدنظر همه جناح‌ها و گروه‌ها باشد. خداوند خطاب به پیامبر بیان کرد که ما می‌دانیم که مطالب ناصواب و غیرمنصفانه‌ای را به تو نسبت می‌دهند ولی تو دلگیر نشو و به عبادت و سجده بپرداز تا گره از دلت باز شود. حتی پیامبر (ص) نیز حرف‌های ناصوابی را می‌شنید و خداوند خطاب به او می‌گوید ما می‌دانیم که دل تو گرفته است. امروز نیز گروهی در صحنه بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفتند. وقتی حرف‌های ناروا را می‌شنوند بر روی آنها تاثیر می‌گذارد، اما باید به خدا پناه برده و دلگیر نشوند. امروز زمان تأمل و کار است و همه ما باید تلاش کنیم.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به گفتمان تعامل سازنده دولت دهم و یازدهم، تصریح کرد: در بعد تعامل سازنده از آغاز تا به امروز دستاوردهای فراوانی داشته‌ایم که همکاری و وحدت با کشورهای مختلف را رقم زده است. مهم‌ترین دستاورد آن برجام بود که به نفع جامعه جهانی، منطقه و کشور ما بود و برای مدتی منافع خود را در سال‌های 1394 – 1395 و 1396 نشان داد اما عده‌ای نتوانستند این توافق را تحمل کنند. صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه‌ از روز اول نمی‌توانستند این توافق را تحمل کنند و شبها خوابشان نمی‌برد. تندروهای آمریکا نیز همین‌گونه بودند. به هرحال شرایط به گونه‌ای رقم خورد که فردی ناتوان از لحاظ سیاسی در آمریکا بر روی کار آمد و افراد تندرو با تاثیر بر آن باعث شدند تا از برجام خارج شوند.

وی ادامه داد: در کنار برجام توافقات و همکاری‌های بسیار خوبی با کشورهای منطقه داشتیم. به عنوان مثال بین ایران، روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه تعامل بسیار خوبی داشتیم. آمریکایی‌ها همواره به دنبال اخلال در روابط دولت و مردم سوریه و فشار اقتصادی و امنیتی به سوریه و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از داعش بودند، اما ما به دنبال صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم و احیای آزادی بیشتر در سوریه بودیم و تحت عنوان روند آستانه با ترکیه و روسیه همکاری کردیم. امروز بعد از شهر نیز اجلاس ما به صورت ویدئوکنفرانسی برقرار خواهد شد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: از دیگر تعاملات مثبت دیگر بین ایران، روسیه و آذربایجان بود، همچنین روابطی که با اوراسیا برقرار کردیم و از لحاظ اقتصادی به کشور کمک کرد. از سوی دیگر رابطه مثبتی بین ایران و افغانستان و هند برقرار شد. روابط ما با کشورهای اطراف دریای خزر نیز بهبود یافت.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل سازنده مسیری بود که ما برای همکاری با کشورهای منطقه دنبال کردیم و یکی از آثار آن بهبود روابط ما با روسیه و چین است. روابط ما با این دو کشور نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده است و ما امروز در مسائل منطقه‌ای و جهانی بهم نزدیک‌تر هستیم. ما از روز اول گفتمان اعتدال و تعامل سازنده را پیش گرفته‌ایم و این را نیز ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: در این ایام با مشکلاتی مواجه هستیم یکی از این مشکلات بحث مسکن و اجاره‌بها بود که به مردم فشار زیادی آورده است. اولین قدم در ستاد کرونا برداشته شد و ما چارچوبی برای اجاره‌بها در تهران و کلانشهرها در نظر گرفته‌ایم، اما قدم اصلی و مهم‌تر بحث تخصیص زمین ارزان‌قیمت برای شهرک‌ سازان و انبوه‌ سازان است. بخش بزرگی از هزینه‌ی مسکن مربوط به زمین آن است و با اختصاص زمین ارزان قیمت می‌توان گره‌ای از این بازار گشود. در دو سال اخیر حدود 160 هزار واحد مسکن با تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم ساخته شد و در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفت.

روحانی با بیان اینکه زمین‌های ۳۳۰ هزار واحد مسکونی در حال آماده‌سازی است، اظهار کرد: تلاش این است که وزارت راه و شهرسازی تا پایان دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را تکمیل کرده و تحویل دهد. بنیاد مستضعفان هم قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها تکمیل کند. دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه کاره را تکمیل کرده و تحویل داده است. آن‌ها که در گوشه و کنار می‌گویند دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه مسکن چه کرده است، این‌ها آمار و ارقام پیش رو است.

وی درباره اقدامات دولت برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم تصریح کرد: یک اقدام هم تأمین ریال و ارز برای واردات مواد اولیه و تولید کالاست که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تأمین ارز و ریال اقدام بزرگی انجام داده‌اند. سازمان برنامه و بودجه همین هفته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و طرح‌های عمرانی پرداخت کرده است. تا امروز ۸.۵ درصد بیشتر از سال قبل، گندم خریده‌ایم و ۹۶ درصد پول گندم کاران را نیز پرداخت کرده‌ایم و تقریبا در این زمینه به روز هستیم. در صنعت هم حرکت خوبی شده است. در برخی کالاها ۳۰ تا ۴۰ درصد و حتی صددرصد افزایش تولید داشته‌ایم. وسط تحریم اعلام شده است که در تولید آهن اسفنجی رتبه اول می‌شویم. یک و نیم میلیارد دلار طرح برای انتقال لوله از گوره به جاسک را در حال اجرا داریم. فردا هم دو هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم اما می‌دانیم با همه این تلاش‌ها، شرایط تحریم و کرونا حاکم بوده و متوجه مشکلات هستیم اما مردم بدانند همه توان خود را به کار می‌گیریم. در همین جلسه امروز من از برخی وزرا و بانک‌ها گله کردم که چرا پرداخت وام به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به تأخیر افتاده است و قرار شد که این تأخیر جبران شود.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در مهار،‌ درمان،‌ تأمین امکانات و تولید محصولات مورد نیاز بیماری کرونا موفقیت‌های بسیار بزرگی به دست آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: اما همواره تأکید داریم که اجتماعات خطر بزرگی برای ما است. من به مردم عرض می‌کنم که با ویروسی مواجه هستیم که درمان قطعی و واکسن ندارد و زمان ادامه آن هم مشخص نیست. سازمان بهداشتی جهانی اعلام کرده است که شاید پایان سختی در انتظار دنیا باشد. ما باید سبک زندگی خود را عوض کنیم،‌ با یکدیگر دست ندهیم، کنار هم ننشینیم، دست‌های خود را مرتب بشوییم و در اجتماعات و وسایل حمل و نقل ماسک بزنیم. راه دومی وجود ندارد و همه باید مراقبت‌های بهداشت را رعایت کنیم. نمی‌شود مثل گذشته، عروسی، عزا یا مهمانی برگزار کرد. از هفته آینده به استان‌هایی که مشکل دارند اختیارات داده می‌شود تا محدودیت‌های استانی را اجرا کنند. از مردم هم خواهش می‌کنم دست به دست هم دهیم تا از مشکل عبور کنیم.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به انفجار شب گذشته یک مرکز درمانی در تهران گفت: این حادثه منجر به فوت عده‌ای از بیماران و کادر درمانی شد. من به خانواده درگذشتگان تسلیت می‌گویم و برای مصدومان آرزوی شفای عاجل دارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
7
آمار به چه درد من مستاجر میخورد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
5
آمار به چه درد من مستاجر میخورد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
8
۷ سال هیچ کار مثبت وملموسی ندیدیم،ولی تا بخواهی قول وقرار و وعده و وعید بی پشتوانه شنیدیم، و اماکاهش ارزش پول ملی و از دست دادن توان خرید همه چیز را باتمام وجود لمس کردیم،دلیل نداشتن تدبیر در سیاست گذاری اقتصادی باتیم اقتصادی کار نا بلد وبسیا ضعیف و پر سرو صدا.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
10
آنچنان رونقی ایجاد کنیم که هم چرخ سانتریفوژ بگردد هم اقتصاد
...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین