کد خبر: ۶۵۸۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
در سکوت و بی‌خیالی مسئولان

جنگلهای بوزین و مرخیل پاوه برای هفتمین روز در آتش می‌سوزند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اعلام اینکه آتش سوزی منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» شهرستان پاوه مهار نشده، گفت که این منطقه هفت روز است که در آتش می سوزد.
آفتاب‌‌نیوز :

«فریدون یاوری» افزود: اگرچه همه نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، جمعی از ورزشکاران آموزش دیده و مردم محلی را برای مهار آتش این ۲ نقطه بسیج کرده ایم اما تاکنون موفق به خاموش کردن آن نشده ایم.

به گفته او، اکنون در ۲ نقطه از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شامل نقطه «هیرتا» و «زیر پاسگاه مرزبانی» شاهد شعله ور شدن آتش هستیم که منتظریم آتش به جاده برسد و آنجا با میان بر زدن آتش را مهار و خاموش کنیم.

جنگلهای بوزین و مرخیل پاوه برای هفتمین روز در آتش می‌سوزند

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ نفر از نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و ورزشکار و مردم محلی آموزش دیده در مهار آتش در این منطقه حفاظت شده بسیج شده اند، گفت: وزش باد و مسیر سخت منطقه مانع از مهار کامل آتش شده است.

وی اظهار داشت: ما چندین بار آتش را مهار و خاموش کردیم اما به دلیل وزش باد از نقطه دیگری آتش شعله ور می شود.

یاوری با بیان اینکه ۲۵ دستگاه دمنده برای مهار آتش در اختیار داریم، گفت: تمام تلاش نیروهای مستقر در منطقه مهار آتش و جلوگیری از سرایت و پیشروی آن به آن طرف جاده است.

او خواستار توجه هرچه بیشتر همه اقشار مردم به حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل ها و مراتع شد و افزود: یک سهل انگاری ساده باعث از بین رفتن نعمت های خدادادی، اتلاف وقت و صرف هزینه های گزاف برای مهار آتش سوزی می شود.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد هفتمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

جالب است بدانید که آقای کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش در واکنش به آتش سوزی جنگل ها گفته بود، مردم نباید نگران آتش سوزی ها باشند. وی در اظهاراتی عجیب آتش سوزی های گسترده اخیر را طبیعی دانسته بود و گفته بود که آتش خودش خاموش خواهد شد.

این در حالی است که در جریان آتش سوزی های اخیر، علاوه بر اینکه هزاران هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور خاکستر شده‌اند و بسیاری از جانوران و حیات وحش کشور نیز نابود شده‌اند، چندین نفر از فعالان محیط زیست نیز که با دستان خالی برای خاموش کردن آتش اقدام کرده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین