کد خبر: ۶۵۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

پایان رای‌گیری در روسیه با حمایت قاطع از پوتین

مقامات برگزارکننده همه‌پرسی در روسیه می‌گویند تقریبا ۷۸ درصد از رای‌دهندگان روسی از اصلاحات قانون اساسی که می‌تواند ولادیمیر پوتین را تا سال ۲۰۳۶ در قدرت نگه دارد، حمایت کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

کمیسیون انتخابات گفت که با شمارش همه آراء مشخص شده که ۷۷.۹ درصد موافق انجام این اصلاحات و ۲۱.۳ درصد مخالف آن بوده‌اند.

این اصلاحات محدوده دوره ریاست جمهوری آقای پوتین را در سال ۲۰۲۴ به صفر بازمی گرداند و به او اجازه می‌دهد دو دوره شش ساله دیگر هم به عنوان رییس جمهوری در قدرت بماند.

پایان رای‌گیری در روسیه با حمایت قاطع از پوتین

شخصیت‌های مخالف این رای گیری را محکوم کردند و گفتند که او قصد دارد "رئیس جمهور مادام‌العمر" باشد، ادعایی که آقای پوتین انکار می کند.

هیچ بررسی مستقلی در مورد چگونگی این رای گیره هفت روزه صورت نگرفته، و نسخه هایی از قانون اساسی جدید در طی هفته در کتابفروشی ها ظاهر شد.

الکسی ناوالنی، از منتقدان سرسخت کرملین نتایج این رای گیری را "دروغ بزرگی" توصیف کرد که بازتاب افکار عمومی واقعی در کشور نبود.

آقای پوتین ، ۶۷ ساله ، اظهار نکرده است که پس از اتمام آخرین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ ، دوباره کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد، اما گفته است که برای او مهم است که بداند گزینه ای برای انجام این کار دارد.

او تا حالا به مدت ۲۰ سال در روسیه یا به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر در قدرت بوده است.

مسئولان برگزاری همه‌پرسی می‌گویند که مشارکت ۶۵ درصد بود و بالاترین سطح حمایت از این اصلاحات بالای ۹۰٪ و در شبه‌جزیره کریمه بوده که تا سال ۲۰۱۴ متعلق به اوکراین بود و در آن سال ضمیمه روسیه شد.

در نیویورک ۸۱۶ نفر در کنسولگری روسیه رای دادند که ۵۰۵ نفر به این اصلاحات در قانون اساسی رای مخالف دادند، در حالی که ۳۱۰نفر رای موافق دادند. منطقه رای‌گیری دیگری که اکثریت در آن مخالف بودند ننتس در ناحیه دورافتاده قطبی در شمال روسیه بود.

این اصلاحات همچنین شامل ممنوعیت ازدواج همجنسگراها می‌شود و بر اساس آن، ازدواج تنها به عنوان امری بین زن و مرد تعریف شده است .

قبل از پایان رأی گیری، وزارت کشور روسیه گفت که هیچ تخلفی صورت نگرفته که بتواند نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد. اما گولوس، نهاد ناظر مستقل گفت که حدود ۲۱۰۰ گزارش تخلف احتمالی را دریافت کرده است.

در این میان صدها مخالف تغییرات قانون اساسی در مسکو و سن‌پترزبورگ تظاهرات کردند.

نتایج نهایی نشان می دهد که در مسکو ۶۵٪ و در سن پترزبورگ ۷۷.۶٪ به اصلاحات رای مثبت دادند.

رئیس جمهوری روسیه و حامیانش می گویند این اصلاحات که در کل ، بیش از ۲۰۰ تغییر را شامل می شود - برای تضمین ثبات ملی لازم است.

پیش از این هر دو مجلس روسیه این تغییرات را تصویب کرده اند، اما ولادیمیر پوتین دستور داد که این اصلاحات به رای مردم گذاشته شود تا به آن مشروعیت بیشتری بدهد. این رای گیری قرار بود در ماه آوریل انجام شود اما به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

سارا رینزفورد خبرنگار بی بی سی در مسکو می گوید دوازده نفر از ۲۰ نفری که در یکی از مراکز رای گیری در مرکز شهر با آنها صحبت کرده، گفته اند که از " حکومت ابدی" رئیس جمهورشان خسته شده اند.

"یک زن این روز را 'روزی غم انگیز برای دموکراسی و ارزش های لیبرال ' نامید. یکی دیگر می خواست یک برگه اضافی را روی برگه آراء بگذارد تا بتواند نه تنها 'علیه ' این اصلاحات رای دهد بلکه 'مخالفت اصولی ' خود را نشان دهد."

اما دیگر شهروندان مسکو که با خبرنگار بی بی سی صحبت کرده اند گفته اند که که با پیروی از احساسات میهن پرستانه به این رای‌گیری آمده اند. به عنوان مثال، با شرکت در این رای گیری در واقع به حفظ کنترل کریمه توسط روسیه و حمایت از "حقیقت تاریخی" روسیه رای داده اند. آنها همچنین گفته اند که از ماندن ولادیمیر پوتین در قدرت خوشحالند.

یک پیرمرد گفته: "اگر کاپیتان کشتی مسیر درست را طی می کند، چرا او را تغییر بدهیم؟" شمارش مقدماتی نشان می دهد که اکثریت رای‌دهندگان در این هفته با این تفسیر موافقند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین