کد خبر: ۶۵۹۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
ناسا منتشر کرد

ویدئویی یک ساعته از تغییر و تحول ۱۰ ساله خورشید

ناسا با استفاده از تصاویری که از سال ۲۰۱۰ میلادی از خورشید گرفته شده ویدئویی یک ساعته منتشر کرده است که یک دهه از تحولات بر سطح این ستاره کهکشان راه شیری را نشان می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

این ویدئوی یک ساعته از نظر زمانی فشرده شده و در نتیجه هر ثانیه از آن یک روز از خورشید را نشان می‌دهد.

در ویدئوی اداره ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) از ۴۲۵ میلیون عکسی که با وضوح بالا از خورشید گرفته شده استفاده شده است. این عکس‌ها را «رصدخانه پویایی شناسی خورشید» (solar dynamics observatory) به ثبت رسانده است. بنا به اعلام ناسا ثبت این عکس ها به «اکتشاف های بی شمار درباره عملکرد خورشید» کمک کرد.

این ویدئوی یک ساعته فراز و نشیب های فعالیت خورشید در یک چرخه خورشیدی (Solar cycle) را نشان می‌دهد.

اولین تصویر ویدئوی ناسا، خورشید را در روز دوم ژوئن سال ۲۰۱۰ و آخرین تصویر نیز این ستاره کهکشان راه شیری را در روز اول ژوئن سال ۲۰۲۰ نشان می دهد.

یکی از لحظات جالب این ویدئو تصاویری است که خورشید را در روز پنجم ژوئن سال ۲۰۱۲ نشان می دهد. در این روز سیاره زهره از مقابل خورشید عبور کرد، رویدادی که تا سال ۲۱۱۷ میلادی دیگر تکرار نخواهد شد.

یکی دیگر از لحظات قابل توجه ویدئوی ناسا هنگام عبور کره زمین و کره ماه از مقابل خورشید روی می دهد. تصاویر ویدئو در این لحظات سیاه است.

علاقمندان به نجوم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرخه خورشیدی به صفحه «رصدخانه پویایی شناسی خورشید» در پایگاه اینترنتی ناسا مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین