کد خبر: ۶۵۹۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

تصاویر| مرگ اسرارآمیز صدها فیل در بوتسوانا

مرگ 'کاملا بی‌سابقه' صدها فیل در بوتسوانا که طی دو ماه اخیر اتفاق افتاده همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر نیال مک‌کن گفت که همکارانش لاشه بیش از ۳۵۰ فیل را از آغاز ماه مه در دلتای اوکاوانگو در این کشور جنوب آفریقا پیدا کرده اند.

کسی علت مرگ حیوانات را نمی داند و به گفته دولت اعلام نتایج تست های آزمایشگاهی بعد از نمونه برداری از لاشه ها هفته ها طول می کشد.

تصاویر| مرگ اسرارآمیز صدها فیل در بوتسوانا

بوتسوانا زیستگاه یک سوم جمعیت رو به کاهش فیل های آفریقاست.

دکتر مک‌کن از موسسه خیریه "نجات پارک ملی" در بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که فعالان محلی حفاظت از محیط زیست ابتدا اوایل ماه مه بعد از پروازی بر فراز منطقه دولت را از موضوع آگاه کردند.

او گفت: "آنها در یک پرواز سه ساعته ۱۹۶ لاشه فیل کشف کردند. دیدن و شمارش این همه جسد در یک پرواز سه ساعته تحولی فوق العاده است."

"تحقیقات بیشتر که یک ماه بعد انجام شد به کشف لاشه های خیلی بیشتری انجامید که شمار کل آنها را به ۳۵۰ می رساند."

او افزود: "این از نظر شمار فیل هایی که در یک حادثه واحد که به خشکسالی ربطی ندارد مرده اند کاملا بی سابقه است."

به گزارش وبسایت "فیز.ارگ" (Phys.org) در ماه مه دولت بوتسوانا احتمال کشته شدن فیل ها در شکار غیرقانونی را مردود دانست و اشاره کرد که عاج آنها بریده نشده است.

تصاویر| مرگ اسرارآمیز صدها فیل در بوتسوانا

به علاوه نشانه های دیگری هست که به چیزی غیر از شکار غیرقانونی در مرگ فیل ها اشاره دارد.

دکتر مک‌کن گفت: "فقط فیل ها هستند که دارند می میرند نه هیچ حیوان دیگری. اگر شکارچیان غیرقانونی از سیانور استفاده کرده بودند، باید انتظار کشته شدن سایر حیوانات را هم می داشتیم."

دکتر مک‌کن همچنین در یک ارزیابی اولیه استفاده از سم سیاه زخم را که سال گذشته باعث مرگ حداقل ۱۰۰ فیل در بوتسوانا شد رد کرده است.

اما آنها نتوانسته اند احتمال هرگونه مسمومیت یا بیماری را رد کنند. به گفته او نحوه مردن حیوانات - برخی از آنها روی صورت زمین می خورند - و مشاهده فیل هایی که روی یک دایره دور می زنند به طور بالقوه به احتمال حمله ای به سیستم عصبی آنها اشاره دارد.

در هر حال، بدون آگاهی از علت این پدیده، نمی توان امکان انتقال یک نوع بیماری به جمعیت انسانی را مردود دانست - به خصوص اگر علت در آب مورد استفاده فیل ها یا در خاک باشد. دکتر مک‌کن به همه گیری کنونی کووید-۱۹ اشاره می کند که تصور می شود از حیوانات سرچشمه گرفته باشد.

او گفت: "بله این یک فاجعه حفاظت از محیط زیست است - اما به طور بالقوه می تواند یک بحران بهداشت عمومی هم باشد."

تصاویر| مرگ اسرارآمیز صدها فیل در بوتسوانا

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین