کد خبر: ۶۵۹۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

درمان عفونت بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک

سلول‌های ایمنی بدن توانایی لازم در کنترل استافیلوکوکوس اورئوس، عامل بیماری‌زای فرصت‌طلبی که اغلب بیماری بدون علامت ایجاد می‌کند را بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد.
درمان عفونت بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش نیوز، درک جدید از سلول‌های ایمنی بدن می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم کنند.

دانشمندان دانشگاه شفیلد انگلستان بررسی کردند که چگونه سلول‌های ایمنی بدن، به نام نوتروفیل‌ها (گلبول‌های سفید کروی شکل) به باکتری‌ها واکنش نشان می‌دهند و راهکارهای مختلفی برای از بین بردن میکروب‌ها دارند.

دکتر سیمون جانستون، پژوهشگر ارشد دانشگاه موسسه فلوری دانشگاه شفیلد و گروه عفونت، ایمنی و بیماری‌های قلبی و عروقی گفت که مشکل عمده در برخی عفونت‌های اورئوس استافیلوکوکی این است که می‌توانند در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم باشند. این بدان معناست که درمان این عفونت‌ها ممکن است بسیار دشوار یا غیرممکن باشد.

دکتر جوزی گیبسون اظهار کرد: ما دریافتیم که نوتروفیل‌ها در خوردن و از بین بردن باکتری‌ها توانایی مناسبی دارند، اما برخی از باکتری‌ها می‌توانند از معده نوتروفیل‌ها موسوم به فاگوزوم فرار کنند. فاگوزوم جایی است که باکتری‌ها به‌طورمعمول گرفتار و کشته می‌شوند، اما برخی باکتری‌های فراری می‌توانند رشد و گسترش پیدا کنند و باعث عفونت جدی شوند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از سلول‌های ایمنی می‌توانند فرار باکتری‌ها از فاگوزوم‌ها را تشخیص دهند. یک روش، استفاده از اتوفاژی (در اتوفاژی سلول‌ها از دیگر سلول‌ها تغذیه می‌کنند) است.

استفاده از اتوفاژی برای کنترل عفونت، زنوفاژی یا "بیگانه‌خواری" نامیده می‌شود و گروه شفیلد دریافت که باکتری‌های فراری توسط پروتئین بنام p62 / SQSTM1 (p62) از طریق زنوفاژی موردحمله قرار می‌گیرند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد، برای کنترل باکتری‌های فراری از نوتروفیل‌ها به زنوفاژی احتیاج داریم.

دکتر جوزی گیبسون امیدوار است که این تحقیق راه را برای توسعه درمان‌های جدید از طریق سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کنند تا برای از بین بردن باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها متکی نباشد.

"مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک مشکل فزاینده است و توانایی ما را در انجام بسیاری از اقدامات پزشکی مانند جراحی یا درمان سرطان به دلیل خطر عفونت کنترل نشده تهدید می‌کند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین