کد خبر: ۶۵۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴

مشاور اردوغان: عربستان صلاحیت محاکمه قاتلان خاشقچی را ندارد

«یاسین اوکتای» مشاور «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه در پی آغاز محاکمه غیابی قاتلان «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در دادگاه استانبول، ضمن انتقاد شدید از مقامات سعودی در نحوه رسیدگی به پرونده قتل خاشقچی، تاکید کرد که این کشور صلاحیت رسیدگی در این موضوع را ندارد.
مشاور اردوغان: عربستان صلاحیت محاکمه قاتلان خاشقچی را ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

اوکتای در مقاله خود در روزنامه «ینی شفق» نوشت که مرتکبان این جنایت و کسانی که از آن حمایت کردند همچنان به صورت روزانه مرتکب جنایت می‌شوند و حقوق بشر را در داخل و خارج عربستان نقض می‌کنند.

وی با محکوم کردن اقدام مقامات سعودی در ممانعت از بازدید مسئولان ترکیه از کنسولگری عربستان در روزهای پس از وقوع این جنایت، این بازه زمانی ۱۰ روزه را فرصتی مناسب برای پاکسازی شواهد و مدارک از سوی سعودی‌ها دانست.

مشاور اردوغان در ادامه با انتقاد از دادستان کل عربستان که پس از قتل خاشقچی سفری به استانبول داشت، گفت که وی نه تنها اطلاعاتی در خصوص سرنوشت پیکر خاشقچی و اعترافات متهمان پرونده ارائه نکرد بلکه خواستار دریافت مکالمات تلفنی خاشقچی و رایانه همراه او نه با هدف اجرای عدالت بلکه برای سانسور اطلاعات به سود مجرمان شد.

اوکتای خاطرنشان کرد که دستگاه قضایی عربستان از بین ۲۰ متهم که دادستانی استانبول دستور بازداشت آنها را صادر کرده بود، تنها پنج نفر را در این جنایت، محکوم کرد و پس از آنکه دادگاه حکم اعدام این پنج شخص را صادر و بقیه را تبرئه کرد، حکم اعدام این پنج نفر را نیز پس از اعلام عفو خانواده خاشقجی لغو کرد.

وی در خصوص عفو قاتلان خاشقچی از سوی فرزندان و خانواه وی نیز با طرح سوالی گفت که آیا فرزندان خاشقچی به تنهایی حق بخشیدن کسانی را دارند که بزرگ‌ترین جنایت را مرتکب شده‌اند، این قتل جنایتی در حق تمام بشریت بوده‌است. آیا احکام شریعت که به آن استناد می‌کنید چنین اجازه‌ای را می‌دهد!؟

مشاور رییس جمهوری ترکیه در ادامه به آغاز محاکمه غیابی متهمان پرونده قتل خاشقچی در دادگاه استانبول نیز پرداخت و گفت که نبود متهمان در روند دادرسی مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما مانعی برای ادامه محاکمه نیست.

اوکتای تاکید کرد که همه جهان از مدت زمانی طولانی از ترکیه توقع داشتند تا وارد این پرونده شود و محاکمه قاتلان خاشقچی را آغاز کند.

وی در پایان گفت که با صدور رای دادگاه باید متهمان دستگیر و اظهارات آنان در دادگاه شنیده شود و در شرایط حاضر هر فردی هم که مانع از حضور متهمان در دادگاه ترکیه می‌شود، شریک جرم قاتلان خاشقچی است.

محاکمه غیابی عاملان و آمران قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که مهرماه ۹۸ در استانبول به قتل رسید، روز جمعه (۱۳ تیر) در دادگاه استانبول ترکیه آغاز شد

در این جلسه یاسین اوکتای مشاور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز به عنوان شاهد داشت و گفت که خاشقچی به من اطلاع داده بود که رژیم سعودی شهروندانش را وادار می‌کند در خصوص حوادث جاری در یمن، مطیع دولت ریاض باشند.

اوکتای به نقش بی بدیل «سعود القحطانی» مشاور پیشین دربار پادشاهی سعودی در قتل خاشقچی اشاره کرد و افزود: خاشقچی همچنین به من اعلام کرده بود که القحطانی با تهدید یکی از فرزندانشان، از او خواسته بود که به پدرش بگوید از انتقاد رژیم سعودی دست بکشد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین