کد خبر: ۶۵۹۵۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹

۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی صادرکنندگان به کشور باز نگشته است لازم است دولت ضمانت اجرایی مانند سپرده گواهی ارزی و یا ابزارهای دیگر ایجاد کند تا صادرکنندگان با خیال راحت ارزشان را وارد کشور کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

محسن زنگنه  درباره بالا رفتن قیمت ارز گفت: بالا رفتن قیمت ارز دلایل متعددی دارد؛ به هر حال ما امروز به جهت تحریم‌ها با محدودیت ورود ارز به کشور روبرو هستیم همچنین علاوه بر آن با استنکاف صادرکنندگان در خصوص بازگرداندن ارزشان مواجهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داداز سوی دیگر در بازار سرمایه شاهد رشد بسیار زیادی بودیم؛ درست است که بعضی از شرکت‌ها رشدشان رشد منطقی بوده اما در برخی نمادها ما شاهد رشدی بودیم که متناسب با بهره‌وری و سرمایه آن شرکت‌ها نیست.

۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است

وی یادآور شد: به طور مثال در سال ۹۹ از ابتدا تا به این لحظه، تقریبا نزدیک ۱۰۰ درصد بازار سرمایه سود داده است و در بعضی نمادها طی یکی دو سال گذشته ما چند صد درصد سود را شاهد بودیم.

نماینده مردم تربیت حیدریه خاطرنشان کرد: هنگامی که این اتفاق در بازار سرمایه می‌افتد، از آنجایی که اکثریت این شرکت‌هایی در که بازار سرمایه هستند، شرکت‌های صادراتی‌اند و محصولاتشان را به صورت دلاری عرضه می‌کنند و درآمد دلاری دارند، طبیعی است برای اینکه حباب و اختلاف قیمت‌ها پر شود، قیمت ارز هم به سمت بالا حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: هنگامی که بازار سرمایه رشد نردبانی دارد، کاملا طبیعی است که قیمت ارز افزایش پیدا کند که در نتیجه یک تورم انتظاری در جامعه ایجاد می‌شود که ناخودآگاه قیمت مسکن و سایر اقلام بالا می‌رود.

زنگنه ادامه داد: دلیل بعدی افزایش قیمت ارز وجود حجم نقدینگی در کشور است.

وی افزود : برخی از اطلاعات هم این را تایید می‌کند که دولت برای کسری بودجه از سیاست‌های پولی استفاده می‌کند که این سیاست‌های پولی باعث شده نقدینگی و پایه پولی رشد بسیار زیادی داشته باشد.

زنگنه گفت: هنگامی که پایه پولی رشد دارد و تولید پول انجام می‌شود، به تبع آن قیمت ارز هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نقش بازارهای کاغذی و غیررسمی درخصوص افزایش قیمت ارز گفت: بازارهای غیر رسمی نقش تعیین‌کننده در افزایش قیمت ارز دارند؛ چراکه در این بازارها ارز به صورت فردایی و کاغذی خرید و فروش می‌کنند.

زنگنه گفت: بازارهای غیررسمی به صورت شبانه‌روزی ارز را روی کاغذ خرید و فروش می‌کنند که این خودش باعث یک تلاطم در بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: حال راهکار چیست؟ ابتدا باید بازارهای غیررسمی را مدیریت کنیم، در همه نظام‌های دنیا سفته‌بازی ارزی کاملاً امر شناخته شده است و همه تقریبا در فضای اقتصادی این امر را پذیرفته‌اند اما این بازار غیررسمی را هدایت می‌کنند با این حال ما در کشورمان هیچ مدیریتی بر بازارهای غیررسمی و کاغذی نداریم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی این است که حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی صادرکنندگان به کشور بازنگشته است و لازم است دولت ضمانت اجرایی مانند سپرده گواهی ارزی و یا ابزارهای دیگر ایجاد کند تا صادرکنندگان با خیال راحت ارزشان را وارد کشور کنند.

وی تاکید کرد: اگر صادرکننده‌ای این ضمانت را ببیند، قطعا درآمد ارزی خود را وارد کشور می‌کند.

زنگنه گفت: محور بعدی که بر کاهش قیمت ارز اثر دارد، کنترل نقدینگی است. باید نقدینگی در کشور کنترل شود تا تلاطم را در بازارهای ارز و سکه شاهد نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که افکار عمومی مطرح می‌کند آیا می‌توان قیمت ارز را کنترل و پایین آورد، بیان کرد: بر اساس واقعیت‌های میدانی موجود می‌گویم ما می‌توانیم قیمت ارز را با یک برنامه‌ریزی دقیق و کنترل شده پایین بیاوریم مانند همین ۲ سال گذشته که رئیس بانک مرکزی از ابزارهای خود برای این کار استفاده کرد.

زنگه گفت: می‌توانیم از سیاست‌های پولی و مالی استفاده کنیم بالاخره ما صادراتی به کشورهای همسایه داریم که در تراز مالی مشکلی نداریم. تراز تجاری ما به غیر از این روزهای کرونایی همیشه با این کشورها خوب بوده است اگر دولت یک عزم جدی داشته باشد و از مجلس هم کمک بخواهد، می‌توانیم با اصلاح قوانین یا تعدیل آنها موضوع را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: البته یادمان باشد نباید زمان زیادی بگذرد؛ چراکه اگر مشمول زمان شود تولیدکننده نهادهای تولیدی خود را با ارز ۲۰ هزار تومان هماهنگ می‌کند و دیگر نمی‌توانیم در آینده انتظار داشته باشیم که به پایین بازگردد، بنابراین باید سریع اقدام کنیم تا نرخ ارز در کانال ۲۰ هزار تومان نماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
1
0
در کانال ۲۰ نماند؟؟؟خدا کنه در کانال ۲۰ بماند و فقط دو هفته تکون نخوره.بقیه پیشکشتون
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
0
با این شتاب که قیمتها دیگر از دست دولت در رفته باید حتما فیلم؛
نفسهای اخرین را دید. پایان یک شروع
فیلادلفیاـآمریکا
|
United States of America
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
همانجای رفته که بقیه رفت. اعراب، کانادا، دبی و جاهای امن دزدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
بصورت يكطرفه از كيسه بيت المال به وارد كننده ها و صادركننده ها ارز دولتي داده مي شود و اين پول ها به بيت المال برنمي گردد ظاهرا حسابرسي در مملكت ما معني ندارد . چون اگر وزارت خانه ها و نهادها حسابرسي مي شدند اين همه دزد و غارتگر پرورش نمي داديم كه حالا نمي تونيم حتي نگاه چپ بهشون بكنيم . اين باندهاي مافيايي با حساب هاي بانكي كلاني كه براي خودشون ايجاد كردن هر كسي رو مي تونن بخرن و يا زمين بزنن .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین