کد خبر: ۶۵۹۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

انتخابات ۱۴۰۰ با چاشنی معیشت/گمانه زنی اصلاح طلبان و اصولگرایان در مورد رییس جمهور آینده

با اینکه یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است اما این روزها گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در میان چهره‌های سیاسی به وضوح دیده می‌شود، این در حالی است که شیوع ویروس کرونا پیامدهای سیاسی و اقتصادی زیادی برجای گذاشته است.
انتخابات ۱۴۰۰ با چاشنی معیشت/گمانه زنی اصلاح طلبان و اصولگرایان در مورد رییس جمهور آینده
آفتاب‌‌نیوز :

میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، تحلیل های متفاوتی را به همراه داشته است، برای برگزاری انتخاباتی پرشور باید اکنون اقتصاد، عملگرایی و حل مشکلات روزمره و معیشت مردم مساله نخست کشور باشد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی از هم اکنون به بررسی خبرها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اصلاح انتخابات کافی نیست

سایت خبری انصاف نیوز به گفت‌وگو با سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی پرداخته و آورد: انتخاب حکمران و کارگزار حق جامعه است و افرادی که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند، از مشروعیت برخوردار خواهند بود. پس گام اول برای ایجاد تفاوت در انتخابات آینده با انتخابات پیشین اصلاح ساختار انتخابات است. اما ضلع دیگر اصلاح ساختار مدیریت کشور است.

گام دوم اصلاح ساختار حکمرانی است و تقسیم قدرت بر اساس دمکراسی و یعنی آنکه فرد منتخب این اختیارات و جایگاه را داشته باشد تا حق حاکمیت مردم را اعمال کند. اعمال حاکمیت مردم بدون اصلاح ساختار ممکن نیست و این یعنی یک اصلاح قانون اساسی، رویه‌ها و مناسبات کنونی. اینها سه رکن مهم اصلاح ساختار است. بدون اینها حتی معصوم‌ترین و بهترین آدم‌هایی مملکت نیز اگر انتخاب شوند باز هم نمی‌توانند مشکلات و بحران‌های موجود را حل کنند. یک رئیس جمهور خوب در یک ساختار نسبتا خوب می‌تواند کارکرد موثری داشته باشد، اما یک رئیس جمهور خوب در ساختاری که در برابر تغییر مقاومت می‌کند، نمی تواند بر این بحران‌های گسترده فایق آید.

ریشه تنش میان دو قوه

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم اکبر ترکان نوشت:نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این روزها چنان فعال شده‌اند که بسیاری از تحلیلگران از احتمال افزایش تنش‌ها میان قوای مجریه و مقننه خبر می‌دهند اما به عقیده من باید این اقدامات را از زاویه‌ای دیگر دید و تفسیر کرد. در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان هنگام برگزاری انتخابات، افرادی خود را در معرض رای عموم مردم گذاشته و همزمان به رقابت با یکدیگر و نقد کارنامه و برنامه‌های رقیب خود می‌پردازند ولی زمانی که سوت پایان انتخابات به صدا درآمد و نتیجه آرا اعلام شد، رقابت‌ها جای خود را به رفاقت داده و بازندگان به کناری رفته و در نوع خود می‌کوشند تا فرد پیروز را یاری دهند تا بدین شیوه بتوانند برای دور آینده انتخابات نظر افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند. واقعیت آن است که این روند در ایران عملا یا اتفاق نمی‌افتد یا اگر بیفتد، همواره ناقص است و همین مساله سبب شده تا ما در جمهوری اسلامی با چرخه‌ای معیوب مواجه باشیم. در ایران با پایان انتخابات نه‌تنها رقبا تلاشی برای یاری‌رسانی به فرد پیروز انجام نمی‌دهند، بلکه با هزار و یک شیوه پیدا و پنهان و با بهره‌گیری از نفوذ و قدرت خود می‌کوشند مانع کار فرد پیروز در انتخابات شوند؛ اقدامی که مثال آن دقیقا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ رخ داد و مخالفان از همان ابتدا به تخطئه دولت حسن روحانی و اقدامات او پرداختند؛ حال آنکه در ۲ سال ابتدایی دولت تدبیر و امید به‌ویژه پس از انعقاد توافق برجام، عملا اوضاع اقتصادی ایران رو به بهبود بود، به ‌طوری ‌که پس از سال‌ها بالاخره رشد اقتصادی جمهوری اسلامی مثبت شد. این روند البته همچون تخریب‌ها ادامه داشت تا اینکه دولت دونالد ترامپ در ایالات‌متحده امریکا روی کار آمد. آن زمان مخالفان داخلی و خارجی توافق هسته‌ای برجام به ‌شکلی غیرمنتظره دست به دست هم دادند و در یک مسیر و به‌ منظور نابودی این توافق تلاش کردند تا اینکه درنهایت امریکا به‌ صورت یک‌جانبه از توافقی بین‌المللی خارج شد اما هوشمندی دولت جمهوری اسلامی و حفظ این توافق بدون ایالات‌متحده امریکا سبب شد تا ایران دست‌کم در عرصه سیاسی دست بالاتر را داشته باشد.

بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون شوراها

خبرگزاری ایلنا به گفت و گو با علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پرداخته و آورد: اولویت اول اعضای کمیسیون شوراها اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری است که تا چند ماه دیگر برگزار می‌شود. برای این‌که ما به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم، باید کار کارشناسی لازم را انجام دهیم که خوشبختانه اعضای کمیسیون شوراها افرادی کارشناس هستند و شناخت لازم را در این موضوع دارند که اگر این اصلاحات به صحن برسد، ان‌شاالله نتایجی خوبی خواهیم گرفت. سعی‌مان این است که قبل از ورود به بحث برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر مواردی که باید اصلاح شود تا کسانی که قصد نامزدی و حضور در میدان انتخابات را دارند، باتوجه به محورها و اختیاراتی که دارند، ورود کنند. نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان تاکید کرد: امروز خلاء‌های بسیاری در بخش نظارت بر شوراهای شهر و روستا وجود دارد که با کار کارشناسی باید این خلاء‌ها را برطرف کرد. امروز مدیریت جامع شهری مشکلات زیادی دارد، شوراهای شهر و روستا باتوجه به اینکه در قانون اساسی وظایفی برایشان تعریف شده، اختیارات‌شان محدود است. شوراهای شهر و روستا وقتی می‌خواهند خدماتی داشته باشند به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های میسر نمی‌شود. بنابراین اگر طرح مدیریت جامع شهری به صورت یک پارچه و با کارشناسی دقیق و صحیح به صحن بیاید و رأی بیاورد، مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد. اگر طرح مدیریت جامع شهری اجرایی شود، در موضوعات مختلف می‌تواند به کف جامعه خدمات بسیاری را ارائه کند.

رسانه های اصولگرا

اطلاعاتی درباره جلسات محسن رضایی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

سایت خبری دیدبان ایران در گزارشی نوشت:بر اساس شنیده ها محسن رضایی چندین جلسه انتخاباتی برگزار کرده و تیمی از کارشناسان مجمع را هم با خود همراه کرده است. این افراد همراه با خود محسن رضایی وارد مجمع شده اند و از همراهان همیشگی او محسوب می شوند؛ نام های که انتخابات های گذشته هم همراه او بودند به نظر می رسد او را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می کنند. نام رضایی بعد از انتخابات ۹۶ با طرح ایده کاندیدای نظامی برای انتخابات ۱۴۰۰ از سوی بعضی اصولگرایان مطرح شد. محسن رضایی در این چند سال نیز که بر کرسی دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زده بود تلاش کرد تحرکاتی جدیدتر را دنبال کند. او گرچه در هنگام ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بر مجمع چندان موضع گیری سیاسی نمی کرد و حضور محسوسی در مجمع نداشت اما از دو سالی که آیت‌الله شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و به علت بیماری نمی‌توانست در جلسات این مجمع شرکت کند و در بستر بیماری بود، بسیار تلاش کرد در مقام دبیر مجمع نقش موثری در هیئت عالی نظارت ایفا کند. هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در غیاب مرحوم هاشمی شاهرودی زیر نظر محسن رضایی فعالیت می کرد. در دوره حضور آملی لاریجانی در ریاست مجمع نیز محسن رضایی همچنان تلاش دارد تا حضوری تاثیرگذار از خود در مجمع به نمایش بگذارد و حتی اخیرا از افزایش اختیاراتش نیز سخن گفته است.

مردی که سیاست برایش خوش یمن نبود

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشت: در دیگر گمانه زنی های روزهای اخیر هم نام محسن رضایی بیش از هر کس دیگری برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است. داستان محسن رضایی و انتخابات تقریبا به یک داستان تکراری تبدیل می شود. علاوه بر چهار بار ثبت نام در انتخابات روایت های دیگری درباره حضور او در انتخابات نیز وجود دارد. اولین روایت از اعلام آمادگی محسن رضایی برای قرار گرفتن در معرض رای مردم به ۲۳ سال قبل یعنی زمانی برمی گردد که او به دنبال استعفا از فرماندهی سپاه پاسداران بود. بر اساس خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ را داشت.

اصلاح‌طلبان دو دسته شدند؛ هواداران سید حسن و طرفداران لاریجانی

باشگاه خبرنگاران جوان به گفت و گو با محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات پرداخته و آورد:آقای عارف از اول هم به صورت بدلی رئیس شورای سیاست‌گذاری شده بود؛ شورای سیاست‌گذاری از ابتدایی که وارد انتخابات شد، وجهه قانونی نداشت.

به نظرم دیگر کار شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تمام شده و تنها اسمی از آن باقی مانده است و آقای عارف خودش به محض مطلع شدن از این ماجرا کنار کشید تا برکنار نشود، چون در شورای سیاست‌گذاری تصمیم بر این بود که عارف را کنار بزنند. اصلاح طلبان فرمول جدیدی برای ورود به انتخابات در نظر گرفته اند و آن چیزی است که در نامه آقای خوئینی‌ها دیدیم که همه مشکلات کشور را به گردن نظام و رهبری می‌اندازند تا خود را از مشکلات مبرا کنند و بتوانند در انتخابات به پیروزی برسند.

شانس خاتمی برای پیروزی از عارف نیز کم‌تر است

سایت خبری خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از راهبرد معاصر، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره حضور محمدرضا خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: خاتمی حتی به اندازه عارف نیز شانس حضور در سیاست را نداشته و ندارد. اگر جبهه اصلاحات دارای تفکری منسجم می بود باید برای فعالیت های در سایه برنامه ریزی می کرد نه فعالیت های حضوری و عرصه اجرایی سیاست کشور. چون امروز جبهه اصلاحات اقبال عمومی را در اختیار ندارد. مهدی آیتی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره احتمال کاندیداتوری شدن محمدرضا خاتمی برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: این روزها از طرف اصلاح طلبان مطالبی منتشر می شود که به نظر می رسد به دلیل بن بست های سیاسی چند سال اخیر در جبهه اصلاحات بوجود آمده اند. وقتی صحبت از این است که آقای عارف به طور جدی برای انتخابات ۱۴۰۰ تلاش می کند و یا احتمال مطرح شدن آقای خاتمی به میان می آید و یا مطرح شدن احمدی نژاد برای ۱۴۰۰ که از جانب تندروهای حامی او نشر پیدا کرده است این نوع تبلیغ و این تفکر نشان از انسداد سیاسی و بن بست های سیاسی و سرخوردگی های سیاسی و بی برنامه بودن سیاسی است. اگر جبهه اصلاحات امروز در میان احزاب خود دارای انسجام و وحدت می بود کار به اینجا نمی رسید.

تشکیل ۲ کارگروه در کمیسیون امور داخلی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

خبرگزاری فارس به گفت و گو با علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس پرداخته و آورد:دستور اصلی جلسه صبح امروز کمیسیون شوراهای مجلس تعامل با شورای نگهبان بود و محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان در این کمیسیون حاضر بوده و در باره آسیب‌های عدم اصلاح قانون انتخابات مباحثی را مطرح کرد.‌مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارشی در این جلسه درباره آسیب‌های عدم اصلاح قانون انتخابات را داشتند ضمن اینکه نظرات و پیشنهادات عضو حقوقدان شورای نگهبان هم را در بخش دیگری از نشست صبح امروز این کمیسیون داشتیم.سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: ‌در بحث اصلاح قانون انتخابات باید قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون انتخابات شوراهای شهر اصلاح شود. در جلسه صبح امروز کمیسیون شوراهای مجلس مصوب شد دو کمیته و کارگروه تشکیل شود که کارگروه اول مربوط به اصلاح قانون انتخابات شوراها است که از شنبه قرار است این کارگروه کار خود را انجام دهد. همچنین کارگروه دوم هم که مربوط به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است که باید این کار گروه‌ها به موازات یکدیگر کارهای خود را انجام داده و به مدت یک ماه اقدامات لازم را انجام داده و سپس خروجی نهایی آن به صحن کمیسیون بیاید.کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بعد از اینکه خروجی کارگروه‌های مذکور را دریافت کرد تلاش خود را برای اصلاح قانون انتخابات انجام خواهد داد چرا که بنا داریم با تصویب نهایی آن در صحن علنی این موضوع در انتخابات ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار گیرد.بایستی بررسی کامل و جامع و کارشناسی لازم در کمیسیون امور داخلی کشور در مورد اصلاحات لازم در قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نهایی شود. و به همین دلیل از مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته‌ایم تا نظرات مختلف دانشکده‌ها، اندیشکده‌ها، پژوهشکده و نخبگان را دریافت کند و بنا داریم تا کار شسته و رفته‌ای را انجام داده و تا وقتی این اصلاحات به صحن علنی ارائه شد تغییراتی نداشته باشد. و به همین دلیل تعامل خوبی با شورای نگهبان برقرار کرده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین