کد خبر: ۶۶۰۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

شناسایی ۱۶ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در خراسان رضوی

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: ۱۶ بیمار مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان شناسایی شدند که نتیجه آزمایش ۱۱ نفر آنان مثبت اعلام شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد افکار افزود: از این تعداد هشت نفر در یک مراسم دسته جمعی و از یک منبع یکسان و آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: هشت نفر دیگر از بیماران مشکوک در این شهرستان پراکنده بودند که نتیجه آزمایش چهار نفر منفی، سه نفر مثبت و آزمایش یک نفر نیز در حال پیگیری است.

شناسایی ۱۶ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در خراسان رضوی

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله کنه در بهار و تابستان گسترش پیدا می کند و اگر انسان با دام آلوده یا لاشه و خون دام آلوده ارتباط داشته باشد یا از گوشت و جگر خام دام آلوده استفاده کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی افزود: شروع ناگهانی تب، درد عضلانی و خونریزی از جمله علائم مهم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشد.

افکار ادامه داد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند و گوشت خریداری شده را مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری نموده و هنگام مصرف نیز آن را خوب بپزند و همچنین دامداران با رعایت کامل موارد بهداشتی ارتباط با دام‌های آلوده نداشته باشند.

عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌گردد.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. این شهرستان مرزی از شمال شرق هم مرز با کشور ترکمنستان و از مشرق نیز هم مرز با افغانستان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین