کد خبر: ۶۶۰۱۵۹
تعداد نظرات: ۸۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶
چین برای بازگشت فروش نفت ایران به دلار حتی پس از اتمام دوره تحریم قبلی، همراهی نکرد

مخاطرات یک قرارداد؛ آیا شگرد چین برای تصاحب بنادر دنیا در قرارداد ۲۵ ساله ایران تکرار می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به‌ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند. هرچند این تفکر تا حد زیادی بدبینانه‌ است اما در این گزارش تلاش کردیم به سابقه سرمایه‌گذاری چین در بنادر جهان و شگردی که در قراردادها به نفع چین در نظر گرفته شد، اشاره کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

برنامه همکاری‌های جامع (25ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است و کارشناسان و متخصصان هشدار می‌دهند که اگر نسبت به مواردی که در این پیش‌نویس آمده (این پیش‌نویس را ایران تهیه کرده و هنوز به تأیید چین نرسیده است، بنابراین نمی‌توان آن را نهایی قلمداد کرد) اصلاحات جدی صورت نگیرد و دقت کافی به کار گرفته نشود، می‌تواند به زیان ایران تمام شود.

ادله اصلی این سخن، شرایط کنونی ایران در بازپرداخت بدهی، عدم توازن بین ایران و چین و همچنین سابقه چین در قراردادهای خود با ایران و دیگر کشورها بیان می‌شود. هرچند نمی‌توان نادیده گرفت که وجود توافق‌نامه‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور، امری مطلوب شناخته می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های آتی محسوب شود، با‌این‌حال، اما و اگرها در این زمینه کم نیست.

مخاطرات یک قرارداد؛ آیا شگرد چین برای تصاحب بنادر دنیا در قرارداد ۲۵ ساله ایران تکرار می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به‌ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند. هرچند این تفکر تا حد زیادی بدبینانه‌ است اما در این گزارش تلاش کردیم به سابقه سرمایه‌گذاری چین در بنادر جهان و شگردی که در قراردادها به نفع چین در نظر گرفته شد، اشاره کنیم.

در گزارشی که در تارنمای معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منتشر شده به مواردی اشاره شده است که این نگرانی را تشدید می‌کند. در بخشی از این گزارش به نوع سرمایه‌گذاری‌های چین در بنادر کشورهایی چون میانمار، بنگلادش، سریلانکا، مالدیو و پاکستان اشاره شده که برای دیگر کشورها، بیم‌هایی را ایجاد کرده است. برای نمونه، در روند سرمایه‌گذاری چین در سریلانکا، به‌دنبال شکست راجاپاکسا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2015 دولت جدید سریلانکا به‌منظور پرهیز از اعلام ناتوانی در بازپرداخت یک میلیارد دلار وام دریافتی قبلی از چین و متعاقب مذاکرات طولانی با پکن سرانجام در سال 2017 با اجاره 99ساله بندر همبنتوتا به‌همراه 17 هزار جریب اراضی مرغوب از حاشیه بندر به یک شرکت دولتی چینی موافقت کرد. این معامله آغازگر مباحث داغ در باب ماهیت پیشنهادات توسعه‌ای چین شد و برخی تحلیلگران از این موافقت‌نامه به‌عنوان «معامله بدهی در مقابل سهم» یاد کردند. همچنین در ماه می‌2013 مدیریت بندر گوادر به شرکت هلدینگ بنادر فرامرزی چین اعطا شد.

در سال 2015 اعلام شد که فاز دوم بندر گوادر به‌همراه جاده‌های دسترسی و یک فرودگاه بین‌المللی به‌عنوان بخشی حیاتی از کریدور اقتصادی چین – پاکستان با سرمایه‌ای معادل 1.2 میلیارد دلار توسط چین تأمین مالی و ساخته خواهد شد. در همان سال مدیریت بندر و دوهزارو 282 جریب اراضی حاشیه بندر به‌منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری به‌طور رسمی و به‌مدت 43 سال به اجاره چین درآمد. اکنون گلایه و شکایت‌ها از آنچه «معاملات گران‌تر از ارزش واقعی و به ‌نفع چین» خوانده می‌شود نه‌تنها در سطح مردمی ‌بلکه در بین محافل رسمی و حکومتی پاکستان شنیده می‌شود. نکته جالب آن است که در نتیجه‌گیری این گزارش این‌چنین از همکاری ایران و چین یاد می‌شود: «...نقطه تاریک‌تر تأمین مالی چین اعمال نرخ‌های بالای بهره وام‌های اعطایی منجر به انباشت بدهی است که می‌تواند کشورهای دریافت‌کننده را در معرض ناتوانی در بازپرداخت دیون و درخواست بسته‌های نجات مالی از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول یا گردن‌نهادن به قراردادهایی با برچسب «مبادله بدهی با سهام» قرار دهد».

توازن بین ایران و چین برقرار نیست

حال توجه بیشتر بر تحلیل‌های کارشناسی در همکاری بلندمدت با چین، بیش از پیش حس می‌شود. قاسم محب‌علی، کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر اینکه روابط راهبردی و استراتژیک با کشورهایی که تبادلات بالای اقتصادی و تجاری با آن داریم، ضروری است، می‌گوید:‌ در رابطه با انعقاد قرارداد 25ساله با چین، نگرانی اساسی آن است که روابط ایران و چین متوازن نیست و ایران به سبب تحریم‌ها، انتخاب‌های جایگزین ندارد. همین امر سبب می‌شود تا کفه ترازو به نفع امتیازگیری چین سنگین‌تر شود. محب‌علی ادامه می‌دهد:‌ ایران به سبب تحریم‌ها، احتمالا قدرت بازپراخت هر نوع سرمایه‌گذاری در کشور را به‌سختی خواهد داشت. در چنین شرایطی، قطعا کشوری مانند چین، مابازای سرمایه‌گذاری که در پروژه‌های ایران خواهد داشت را مطالبه خواهد کرد. این امر می‌تواند در آینده برای ایران مشکلاتی را ایجاد کند. این کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق می‌افزاید: چنین رابطه‌ای به‌نوعی رابطه یک‌طرفه خواهد بود و امکان امتیازگیری از سوی این کشور را فراهم می‌کند. به تعبیری دیگر، قدرت بازی و انعطاف از آن چین خواهد بود و نه ایران.

سابقه نگران‌کننده چین برای سرمایه‌گذاری در بنادر

محب‌علی با اشاره به سابقه چین در بنادر کشورهای دیگر، می‌گوید‌: سرمایه‌گذاری چین در بنادر برخی کشورها از جمله سریلانکا و ناتوانی در این کشور برای پرداخت بدهی، موجب شد که یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور به‌صورت اجاره 99ساله در اختیار چین قرار گیرد. اکنون این نگرانی در مورد پاکستان و حضور چین در بندر گوادر نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاری چندمیلیون‌دلاری چین در گوادر، احتمالا قابلیت بازگشت از سوی پاکستان را ندارد و همین امر تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود. حال در شرایطی که ایران در بازپرداخت بدهی‌های احتمالی خود به‌ویژه در شرایط تحریم، دچار چالش جدی است، طبیعتا چین طبق روالی که در دیگر کشورها در پیش گرفته، مابازای بدهی را تملک دارایی‌ها و سرمایه‌های داخلی در نظر می‌گیرد. امتیازگیری چین در میادین نفتی و گازی و همین‌طور بنادر و جزایر جنوبی ایران نیز می‌تواند یکی از نگرانی‌ها باشد. بنابراین انعقاد قرارداد با چین هرچند مناسب است، اما بسیار احتیاط‌برانگیز است. این دیپلمات سابق تصریح می‌کند: در پیش‌نویسی که به‌صورت محدود در مورد این قرارداد منتشر شده، به همکاری‌های نظامی، دفاعی و امنیتی نیز اشاره شده است. همین مسئله این نگرانی را ایجاد می‌کند که در خلیج فارس و دریای عمان که محل رقابت چین و آمریکاست، چین مابازای بدهی‌های ایران را ایجاد پایگاه اقتصادی یا نظامی در جزایر جنوبی ایران قرار دهد. او با بیان اینکه احتمالا این پیش‌نویس تبدیل به قرارداد نخواهد شد، ابراز امیدواری کرد:‌ این پیش‌نویس، صرفا پیش‌نویس طرف ایرانی است که ممکن است مورد توافق چین قرار نگیرد. بنابراین احتمالا تغییراتی در آن ایجاد شود. علاوه بر آنکه مشخص نیست این پیش‌نویس تبدیل به قرارداد، تفاهم‌نامه، نقشه راه یا موافقت‌نامه دوستی شود. هر کدام از این موارد، هم از نظر حقوقی و هم از نظر اثرگذاری، کاملا متفاوت هستند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه سخن خود به یک تجربه موفق در ایران اشاره کرده و می‌گوید:‌ در تاریخ بهترین موافقت‌نامه دوستی که ایران امضا کرده، موافقت‌نامه دوستی پس از کودتای مصدق با آمریکا بود که کارشناسان و دیپلمات‌های خبره‌ای، شرایط کاملا متوازنی را بین ایران و آمریکا در نظر گرفتند. موافقت‌نامه مودت، تا همین یک سال پیش و قبل از خروج آمریکا از آن، ‌در دادگاه‌های بین‌المللی منشأ اثر بود و ما توانستیم در یک دعوای حقوقی، رأی به نفع ایران بگیریم. بنابراین باید به دنبال آن باشیم که هر نوع قراردادی که منعقد می‌شود، توازن بین دو کشور را در نظر داشته باشد. با‌این‌حال او تأکید دارد که احتمالا چنین قراردادی به‌سبب ملاحظاتی که ایران در روابط خارجی و داخلی دارد و همین‌طور ملاحظات کشور چین، منعقد نشود. او در ادامه می‌گوید: به نظر می‌رسد این قرارداد به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی از سوی ایران و چین در مقابل رقبای مقابل مثل آمریکا، عربستان و امارات به کار گرفته و منجر به امتیازگیری شود. بنابراین بعید است که به یک قرارداد یا موافقت‌نامه‌ای تبدیل شود که به امضای دو کشور می‌رسد. محب‌علی با تأکید بر اینکه از منظر حقوقی، نظر مجلس شورای اسلامی در قرارداد یا موافقت‌نامه ضروری است، ادامه می‌دهد:‌ از نظر قانونی، قرارداد و موافقت‌نامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و فقط تفاهم‌نامه یا نقشه راه که جنبه اجرائی ندارد، می‌تواند بین دولت‌ها امضا شود. البته مواردی که در تفاهم‌نامه به مرحله اجرا می‌رسد نیز باید حتما به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد.

سابقه چین در شراکت، احتیاط‌برانگیز است

مسعود دانشمند،‌ فعال اقتصادی و عضو اسبق اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید:‌ چین در مشارکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشورها دارای سابقه درخشانی نیست و تمامی تجهیزات و سرمایه را از چین وارد کشور میزبان کرده است و استفاده از نیروهای بومی یا تخصص‌های داخلی را به کل کنار گذاشته است. این فعال اقتصادی با اشاره به دکترین چین می‌افزاید: دکترین چین تمرکز بر منافع این کشور بدون توجه به کشورهای دیگر است. این سابقه در مورد ایران نیز رخ داده است و هرگاه کمی هوا تیره و تار شده، ایران را ترک کرده‌اند. خروج چین از کنسرسیوم فاز 11 پارس جنوبی و همین‌طور زیان‌هایی که در قرارداد با میدان آزادگان شمالی ایجاد کرد (عدم برداشت ایران از این میدان مشترک به نفع کشور مقابل تمام شد)، دو نمونه بازر خلف وعده و بی‌توجهی به کشور میزبان است. بر همین اساس دانشمند تأکید دارد که با چنین سابقه‌ای ضروری است که قرارداد بلندمدت و راهبردی بین ایران و چین، با تمامی ملاحظات و محکم، منعقد شود و ادامه می‌دهد: دولت اجازه دهد متخصصان و دانشگاهی‌ها در کنار دولت، نظر و دیدگاه خود را ارائه دهند و طوری نباشد که مانند برجام، بعدها کمبودها در توافق را متوجه شویم.

او با مثالی از آفریقایی‌هایی که با چین شراکت اقتصادی داشتند، می‌گوید: آنها گفتند چینی‌ها مانند ملخ هستند، محصول را می‌خورند و زمین سوخته را باقی می‌گذارند.

دانشمند به سابقه عدم بازگشت پول ایران از چین، اشاره کرده و می‌افزاید: چین برای بازگشت فروش نفت ایران به دلار حتی پس از اتمام دوره تحریم قبلی، همراهی نکرد و اعلام کرد که آن را به یوان پرداخت می‌کند. حتی وقتی درخواست کردیم که یوان را به دلار بازگردان، مطالبه 15 درصد تفاوت قیمت کرده است. با چنین ملاحظاتی، قطعا باید دقت جدی و کاملی در مورد هرگونه قرارداد با این کشور به کار گرفته شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
5
90
اگر چین صداقت حداقلی داشت بجای فروش اشغالهای چینی میلیاردها دلاری که ازش طلب داریم را به دلار ،،،پرداخت میکرد ،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
سیاست چین بر خلاف آمریکا سیاست نرم است یعنی می رود به سراغ کشورهای. فقیر و ورشکسته و با نشان دادن پول دل آنها رو بدست می آورد وبعد از مدتی تمامی مفاد آن قرارداد رو چون کشور متعهد توان پرداخت رو ندارد تصاحب می کند نگاهی به سرمایه گذاری چین در آفریقا نشان می دهد که نقشه او چیست همانطور که در این مقاله به چندین مورد اشاره شده است قراداد ترکمنچای ۱۰۰سالهذبود اما آیا بعد از ۱۰۰ایران توانست کشورهای از دست داده رو بدست بیاورد جواب نه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
چه دیدنی و خواندنی است تاریخ کشور ما برای فرزندانمان. حیف که ما نیستیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
صداقت؟ مگه کلاس اخلاقه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
آقای برادر ویا سرکار خواهر ده ها برابر سرمایه گذاری چین در آفریقا وکشور های فقیر ،چین با اروپا وآمریکا تعاملات اقتصاذی دارد .یک قلمش 70در پروژه G5 درانگستان توسط چین انجام می شود. میلیاردها دلار اوراق قرضه آمریکا در اختیار چین است که اگر تکانی به آنها بدهد اقتصاد آمریکا دچار مشکل جدی می شود. واگر اینکاررا نمی کند چون اقتصاد امروز جهان بویژه برای اقتصاد های پیشرفته درهم تنیدگی زیاددارد که چین نیز پس از دن شیائوپینگ در این درهمتنیدگی شرکت کرده.حال چرا تعاملات عظیم اقتصادی بین اروپا وچین خوب است وبرای ما بد.البته یک دلیل درست وجوددارد وآن ضعف وعدم شفافیت داخلی خودمان است وبه چین ربطی ندارد.
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
5
77
خريدن جنس هاي آشغال چيني كافي نبود حالا هم يه قرارداد تركمانچاي ديگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
آقای برادر یا سرکار خواهر توجه نداری که مخالفین اصلی همین قرارداد واردکنندگان بنجل های چینی برای خالی کردن جیب فرودستان وپرکردن جبیب خودشان است. این ها که سرشان در اتاق بازرگانی است از روابط ایران چین همین واردات بنجل را می خواهند ونه یک قرارداصولی .خوشبختانه امروز محتوای سند منتشرشد. بهتر است با حوصله آنرا مطالعه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
دوستان از فردا سوسک و پشه هم به سبد غذاییمون اضافه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
16
15
اینکه این قرارداد به نفع ایران است یا خیر ، مطالعه دقیق مفاد آن را می طلبد و همچنین مقایسه آن با شرایطی که در صورت عدم وجود این قرارداد متصور است. بدون شک سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چینی ها آن هم در شرایطی که ایران در بدترین موقعیت سیاسی و اقتصادی خود و چین در بهترین شرایط قرار دارند مسلما کفه ترازو را به نفع چین سنگین خواهد نمود.

.............................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
92
چین عامل بدبختی دنیا است.
کشوری کمونیستی که در حال بلعیدن جهان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
چین کشور کمونیستی نیست انگل سرمایه داری است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
کشور سوسیالیستی نیست. کمونیستی و کافر هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
81
نزدیک شدن یک تاجر ورشکسته به یک ثروتمند، داخل شدن به دهان اژدها است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
5
76
هم شرقی و هم غربی باید شعار دیپلماسی خارجی ایران شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
به قول مرحوم مصدق بهترین راه برای سیاست خارجی ایران ایجاد موازنه منفی است.یعنی هم شرقی و هم غربی به شرط منافع بیشتر برای مملکت . یعنی هر کدام که منفعت بیشتری برای مملکت دارد با او وارد معامله شویم.به این ترتیب بیشترین منافع برای مملکت با ایجاد رقابت در شرکای خارجی ایجاد خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
عزیز جان "یعنی هم شرقی و هم غربی" که نمی شود موازنه منفی می شود موازنه فوق مثبت. درضمن موازنه منفی بویژه در اقتصاد امروز جهان مفهومی موهومی است که واقعیت خازج از ذهنی برای آن وجود ندارد. شاید به همین دلیل عقل واقعگرای شما موازنه منفی مربوط به آزادیخواهی بنام مرحوم دکترمصدق را به "هم غربی هم شرقی " معنا کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
27
5
چین رو از میدان آزادگان ما بیرون کردیم تا جا برای توتال عزیز و محبوب وزارت نفت باز بشه که دیدیم توتال چه کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
ما باید با چین و جیبوتی و سنگال دوست شویم. اروپا خیلی بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
چرا دروغ میگی؟چرا؟
چرا سنگ چین رو به سینه میزنی؟وطن برای امثال تو چه معنایی داره؟
کی چین رو از ازادگان بیرون کردیم؟؟؟؟؟
چین خودش تو ازادگان خیانت کرد!میفهمی؟خیانت کرد
باز هم میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
یه روز توتال و پژو و رنو گذاشتن تو کاستون حالا بذار چین بچاپه. به قول دوستمون هم شرقی هم غربی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
الحق گل گفتی"چین رو از میدان آزادگان ما بیرون کردیم"
توسط چه کسانی ؟ توسط چین ستیز هایی که رابطه راهبردی وبه درد بخور با چین را نمی خواهند بلکه رابطه در حد واردات بنجل را می پسندند. وای کاش ملت امروز گول آنهارا نخورد. گرچه باتوجه به کمی مطالعه مردم ودست بالای تبلیغاتی داخل وخارج امید انجام این تعامل راهبردی با چین درحد صفر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
5
30
چین و آمریکا وضعیت اقتصادی خوبی دارند اما کشورهای پیرو چین وضع اقتصادی بد و کشورهای پیرو آمریکا وضع اقتصادی خوبی دارند شما چه نتیجه ای میگیرید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
وضع خوب کشور های دارای رابطه با آمریکا راباید از زحمتکشان آن کشور ها پرسید ونه از صاحبان موسسات مالی آنها که تمام بلند گوهای تبلیغاتی را دراختیار دارند. اکوادور، شیلی ، آرژانتین ، بولیوی وبه طور کلی کشور های واقع در قیف آمریکای جنوبی نمونه روشنی هستند که بهتر است بیشتر مطالعه کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
30
متاسفانه کشور چین در صدد است با بستن چنین قرار داد های کشور های دیگر را مستعمره خود کند .نیرو های خود را بفرستد آن کشور ومنابع آنها را تاراج کند در چنین مواردی باید رفراندوم بر گزار گردد و نظر مردم گرفته شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
24
باید در نظر داشت در مناطق ازاد قابلیت جدایی از سرزمین اصلی وجود دارد پس اجاره دادن بلند مدت انها با توجه به امکان تغییر بافت جمعیتی خطرناک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
توجه داشته باشید اگر کسی بیست سال بصورت قانونی در ایران باشد می تواند شناسنامه ایرانی بگیرد ودر اجاره 25 ساله یعنی در یک منطقه ازاد مثل کیش می توان 30 هزار چینی وارد کرد و بعد از بیست سال دارای شناسنامه ایرانی کرد و مطابق قانون مناطق آزاد تقاضای جدا شدن از سرزمین اصلی را داد مانند جدا شدن سنگاپور از مالزی وای بر ما آنروز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
27
با امضا این قرارداد، پای اتباع چینی بیشتر از پیش به ایران باز شده که با خود انواع بیماری ها و امراض خطرناک را می آورند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
25
بيچاره نسل هاي بعد ما
دوستان
فرض كنيد چند صد سال ديگر تاريخ چگونه از ما و زمانه ما مينويسد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
19
مطمئن باشید به شکلی بدتر اجرا می‌شود چون کشوری غریبه پرست تر از ما موجود نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
27
خوب همین قرار داد را با ملت ایران امضا کنید کشور را با تمام منابع ۲۵ ساله به ما اجاره دهید ما ۴۰۰میلیارد را به همان صورتی که در قرار داد با چین آورده اید یعنی باز پرداخت بصورت اقساط بعد از سال دوم به شما می دهیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
کل مملکت رو به وطن پرست ها بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شتر درخواب بیند پنبه دانه .با کدام سرمایه وتکنولژی . حتما با تکنولژی توتوتال و....البته اگر درتنگنا زیر پایمان را به نفع آمریکا خالی نکنند بد نیست .اگر ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
24
میگم تو متن قرارداد همکاری فرهنگی هم ذکر شده .منظورشون چیه یعنی همان انقلاب فرهنگی مائو رهبر چین هست .یا تسهیل ازدواج با دختران چینی و بلعکس اگه این جور باشه نسل بعدی ایرانی ها همه کمونیست هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
28
هیچ چینی ازایران جان سالم بدرنخواهدبرد.بدانید
رضا
|
Germany
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
19
درخت پیچک اقتدار ندارد دور درخت قوی می پیچد .
ایران اقتدار دارد نباید دور چین بپیچد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
4
5
بسیاری از مخالفین داخلی سند 25 ساله ایران وچین که سرنخشان در اتاق بارزگانی است همصدا با امثال جوانمردی دنبال رابطه درست با چین نیستند بلکه همین قدر که با واردکردن بنجل های چینی جیب مردم تنگ دست ایرانی راخالی وجیب های گشاد خودرا پر کنند ، رابطه کفایت می کند. گویا نمی دانند که مردم تنگ دست که ناچار بنجل بخر شده اند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
6
23
اشتباه نکنید مردم ایران مردم سریلانکا و .‌‌‌ ... نیستند،درصورتی که این قراردادننگین نهایی بشود یک چینی رو زنده نخواهیم گذاشت ، ......این توبمیری فرق داره
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
شعار نده سهم پنجاه درصدی دریای خزر به هشت و نیم درصد رسید چه کار تونستیم بکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
24
خدایا از دست وطن فروشها به تو پناه میبریم
بیدل
|
United States of America
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
4
21
با حاکمیتی ایران فروش بزودی و رسما به کشور در حد کره شمالی تبدیل خواهیم شد .
بیدل
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
21
تصمیم گیرندگان واگذاری ایران به کمونیست روسیه و چین اونقدر پررو و وقیح هستند که خودشون را زدن به ناشنوایی
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
3
18
تصمیم گیرندگان اجرای این قرارداد ننگین فکر میکنند با سرمایه گذاری چین مشکلات کمرشکن اقتصادی برطرف خواهد و آبروی رفته خویش را باز می یابند ضمن اینکه لفت و لیسی هم از چینی ها خواهند کرد ، اما فکر نکرده اند که دو برابر پولی را که قرار است چین به ایران بیاورد ظرف ۴ سال دوم احمدی نژاد رانت خواران واختلاس گران بسرقت بردند که میتوانست کشور را برای همیشه از خارجی بی نیاز کند ، ضمنا قانون اساسی اجازه چنین وطن فروشی را نمیدهد ، چرا به شعار اصلی مردم نه شرقی نه غربی توجه نمیکنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مجلس تصویب کنه میده
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
26
کاش تصمیم گیرندگان این قرار داد وطن فروشانه صدای ضجه مردم هنگ کنگ را برای نجات خود از شر چین بشنوند و بخود بیایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
این ضجه ای که از هنگ کنگ می شنوی صدای میلیاردر هایی است که از پیگیری هر جنایتی طبق قانون تاامروز هنگ کنگ در امان بوده اند. قانونی به نفع باند های سوپر میلیاردر سرمایه داری غرب تدوین شده است وامروز از برهمخوردن آن ضجه میکشند وبلند گوهای تبلیغاتی پرقدرتشان گوش شمارا تسخیر کرده
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
4
24
واقعیت آن است نه چین و نه روسیه شرکای خوبی برای ایران در طول تاریخ نبوده و نیستند.
متاسفانه ما در شرایط کنونی بدلیل تحریم‌های و فشار های کشورهای منطقه در موضع ضعف قرار داریم واقعیت آن است ورود به این نوع معاملات بزرگ نیازمند ثابت سیاسی‌ و اقتصادی مناسب است که ما در حال حاضر از آن برخوردار نیستیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
12
با همین تفکرات سطحی قراداد گازی ایران با شرکت توتال فرانسه که در دولت آقای خاتمی بسته شده بود را در ابتدای دولت آقای احمدی نژاد کنسل کردند و حالا بعد از 15 سال هنوز حجم وسیعی از گاز ایران می سوزد بدون آنکه سودی برای کشور داشته باشد. حال اگر آن قرارداد اجرایی شده بود الان گاز ایران بجای قطر در بازار جهانی فروش داشت و شرکت توتال براحتی نمی توانست ایران را ترک کند.
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
18
1
مضمون تعهد یکی از بندهای توافق چنین است (ریشه کنی فقر و بهبود وضعیت معیشت مردم) کافیست به همین یک بند دقت گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
بله وقتی ملخ و قورباغه خور کردن مردم رو دیگه کسی هوس گوشت نمی کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
پس تکلیف اون همه شعارها چی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
پس دقت هم کردی و اینقدر نفهمیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
15
>> دکترین چین تمرکز بر منافع این کشور بدون توجه به کشورهای دیگر است.<
این سیاست همه کشورهاست ..اول منافع خودت وبعد منافع شریک ..
برعکس سیاست ایران .. که سالهاست سرمایه های انسانی و مالی ایران را به نفع دیگرکشورها به باد داده است ...
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
14
2
نباید اجازه داد که از حول حلیم توی دیگ‌افتاد. اینکه به یک توافقنامه در همه جهات بین ایران و پر قدرت ترین کشور دنیا انجام بگیرد با توجه به شرایط اقتصادی ایران بسیار با ارزش است. با این حال باید مطمئن بود منافع ملی در این توافقنامه زیر پا گذاشته نشده است. بهمین خاطر نیاز هست بطور مشخص در مورد هر بندی از توافقنامه که منافع ملی صدمه پذیر هست صحبت بشود و راه حل ارائه بشود. نباید اجازه داد عده ای با هیاهو و اشعار به ظاهر انقلابی باعث تشویش اذهان عمومی بشوند و منافع ملی را که در این توافقنامه وجود دارد از بین برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
پرقدرت ترین؟؟ سابقه قدرتمند شدن را مشاهده کن که با چه ترفندهایی بسیاری از چرخه های اقتصادی را به خاک سیاه نشونده که جایگزین بشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
2
16
حیف جوانان
ناشناس
|
Spain
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
1
10
وطن از دست رفت
حمید
|
Turkey
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
2
9
به عنوان یک شهروند نسبت به متن کارشناسی که نوشتید هیچ حس خوبی نداشتم. الان این با استعمار انگلستان در گذشته در کشورهای دیگر چه فرقی دارد؟ چنان قراردادی میخواهند که فردا روزی در پی فسخ آن باشید باید بخشی از خاک رو دو دستی تقدیم کنید. این برداشت از گزارش شما است. ببینید یک نکته اشاره کردید در همین بحث و آن هم پیمان مودت با امریکاست. یعنی اگر با کشورهای غربی مذاکره بشود حداقل قابل درک تر است نسبت به چین که حتی زبانشان هم قابل فهم نیست. به عنوان یک شهروند ایرانی دوست دارم بیشتر به این قضیه پرداخته بشه هیچ حس خوبی نسبت به این کشور ندارم چه برسد به ربع قرن ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
لطفاً نشان بدهید کجای آن معین شده که در فسخش باید بخشی از خاک میهن را بدهیم. خیلی خوب است اگر به آن بند اشاره کنید تا همگان روشن شوند.
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
یه چیزی میگن بعضی ها که فقط یه چیزی گفته باشن دیگه . انگار مسابقه گذاشتند بین خودشون هرکی بیشتر به خاکی بزنه تو بحث برنده است . حالا چقدر سندیت داره ادعاهاشون ، چقدر واقعیه دیگه مهم نیست . مهم اینه که این آقایون و خانمها از بازی کردن و فکاهی تحویل دادن به همدیگه و دیگران ، عقب نیوفتن . من به صداقت کلام اینها شک دارم چون در نهایت تناقض فکری و کلامی ، در مورد از دست دادن بحرین در زمان شاه درازگوش ، که امروز مدارکی دال بر واقعیتش منتشر شده ، هیچ واکنشی نشون نمیدن و ساکت بودند و هستند ؛ ولی اینجا یهویی میهن پرست میشن و پیش پیش حکم صادر میکنند ؟ این تناقض نشانه صداقت اینها نیست .
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
4
19
همه مردم با این توافق مخالفند. چرا اصراربه این خیانت دارید
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
همه مردم با این توافق مخالف نیستند . شاید در این سایت و یا محافلی که شما ترجیح میدی به خاطر نزدیکی به تفکرت ، اونجاها باشی میبینی که مردمی که تنها با شما موافقند ، مخالفند ، ولی اونها همه مردم ایران نیستند . کافیه به سایتها و یا محافل مجازی دیگه سری بزنی و ببینی خیلی از مردم هم موافقند و ما موندیم شما چه اصراری دارید نظر شخصی خودتون رو به اسم کل مردم ایران بنویسید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
باز روهام حرف زد.
منظور ایشون از "همه مردم"، "اکثریت مردم" بود که صحیح و درستش هم همین هست.
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بله از این بع بعد یادمون میمونه وقتی امثال شما ادعایی میکنید یعنی همه مردم ادعا کردند و همه مردم یعنی اکثریت و در واقع ادعاها و حرفهاتون رو اکثریت میدونید و خوب خوشا به حال شما که چه راحت خوابیدید آدم دلش نمیاد بیدارتون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
1
17
کاش شهدا برخیزند و ببینند چه خواستند وجه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
4
13
وقتی قرارگاه خاتم اعلام می کند همه پروژه ها را بهتر ازخارحیها انحام میدهد. حه لزومی دارد از خارح کمک بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اینو دولت باید جواب بده که بیش از 50 هزار میلیارد به قرارگاه خاتم بدهکار هست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
قرارگاه خاتم از کجا اورده داده به دولت؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
3
23
انا لله و انا الیه راجعون
من اعلام خطر می کنم
علمای اسلام! حضرات ایات! من اعلام خطر می کنم
ایران رفت
اسلام رفت
عربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
8
4
سلام، ای کاش دوستان که این همه که رگ غیرتشان به جوش آمده در مورد برجام و فواید آن هم چیزی می گفتند . من منتظر جواب شما هستم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خوبی برجام این بود که اگر دوستان ولایی شما سنگ اندازی نمی کردند و به ترامپ گرا نمیدادند ،امروز از سر استیصال به فکر فروش وطن به چین نبودید
اینقدر وقیحی که از همچین داغ ننگی دفاع هم می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
عریانی تو اگه قرار بود چیزی بفهمی تا حالا فهمیده بودی! پس بیخودی منتظر جواب نشین! خوابت رو بکن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
8
2
کاش همین مقدار که برای قرارداد چین مطلب نوشته شده و قبل از تاییدش بهش انتقاد میشه یک درصد اون هم برای برجام نوشته شده بود و اجازه میدادن نقد بشه تا الان به این فلاکت دلار 22 هزاری و سکه یازده میلیونی گرفتار نمی شدیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
این فلاکت که از برهم خوردن برجام حاصل شده ونه اجرای آن. کجایش اجرا شد. مگر خبر نداری عمو ترامپ آنرا برهم زد به طوریکه بورکینا فاسو هم خریدار نفت ما حتی به قیمت ارزان نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
6
افتاب؛
اگه اعتقاد به جریان ازاد اطلاعات داری و رسالت خبر نگاری
بخشهایی از این قرارداد ننگین در سایت پترولیوم اکونومیست
و نشریه اویل پرایس نوشته شده
می تونید با ترجمه و نشر اون به روشن شدن حقایق کمک کنی
اگر جرات نشر هم نداری که درش رو تخته کن
ناشناس
|
Spain
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
10
کشور چین وروسیه با آمریکا و غرب رابطه دارند و سر میز مذاکره می نشینند و سر خواسته هایشان چانه زنی میکنند. و مقاصد خود را پیش میبرند. چرا کشور ما با امریکا کذاکره نمی کند .خوب بروید سر میز بنشینید و چانه زنی کنید. مصدق با همین مذاکره با غرب توانست نفت را ملی کند. چرا ابتکار برای یرون رفت از بحران ندارید . مردم در معضلات سیاستهایله میشوند. .....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
1
اسمشم عوض کنید .....
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
8
3
جابه جایی و انتقال قدرت از غرب به شرق در حال وقوعه و دلیلش عقب ماندگی بیش از حد غرب در تغییر روشهای گذشته ست . حالا چه من و شما خوشمون بیاد چه نیاد ، چه مقاومت بکنیم چه نکنیم . بنادر در کل دنیا دست غرب بوده سالیان سال و الان که عقب نشینی کرده و در واقع شکست رو قبول کرده در بحث اقتصادی و سیاسی ، چین در حال جایگزینی ست . این یکی از عقب نشینی های غرب و پیش رویهای شرق محسوب میشه و از این اتفاقات در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات هم نمونه ای برای مثال وجود داره و شرکت هوآوی داره بازار جهان رو مال خودش میکنه . یا در بحث باشگاه داری فوتبال میبیند مالکین آمریکایی در حال فروش سهام خود به شرکتها یا اشخاص چینی هستند . از یکی از متنهای دوستان استفاده میکنم که کشور چین وروسیه با آمریکا و غرب رابطه دارند و سر میز مذاکره می نشینند و سر خواسته هایشان چانه زنی میکنند. و مقاصد خود را پیش میبرند. چرا کشور ما با امریکا مذاکره نمی کند ؟ چون باید مثل چین از لحاظ اقتصادی قدرتمند باشید باید مثل روسه از نظر نظامی قوی باشید تا بتونید با یک گردن کلفت زورگوی یاغی ( دولتهای غربی مخصوصا آمریکایی ) سر یک میز بشینید . دولتهای آمریکایی نظرشون در مورد طرفهای ضعیف همیشه اینه که باید بهشون فشار حداکثری وارد کرد تا سر خم کنند و ما امروز در حال مقاومت کردن هستیم تا سری تو سرا در بیاریم . وقتی قدرتمند بشی ، با کمک شرکای خارجی ، صداقت مسئولین داخلی و حساسیت و حمایت ملت ایران ، میتونی در نهایت روی پاهات بایستی و پای میز مذاکره با هر عقیده ای بشینی . ولی تا زمانی که دیدمون به شرکای جدید اینقدر ضعیف و بدبینانه است و در سوی دیگر نسبت به شرکای غربی که بهشون بیش از حد خوش بین بودیم و هستیم ، و در واقع دچار افراط و تفریط شدیم ، و تا زمانی که مسئولین داخلی در کارشون صداقت و مسئولیت پذیری نیست و البته ، تا زمانی که به عنوان ملت ایران درست رو از غلط تشخیص نداده و مسائل رو هضم نکرده خواستار پیشرفت هستیم ، اوضاع به کندی پیش میره . بیاید به خاطر منافع ملی هم که شده از مواضع ، رویاها و خواسته های شخصیمون بگذریم و در نهایت ایرانی داشته باشیم که در دنیا در تمام زمینه ها حرف برای گفتن داره . ایرانی قدرتمند که تسلیم حرف و یاوه گویهای هیچ زورگویی چه شرقی چه غربی نمیشه . ایرانی که همیشه دوست داشتیم داشته باشیم . و تاکید میکنم این روش پای میز مذاکره نشستن روشی نیست که ما یا شرق ابداع کرده باشه ، این روشی است که دولتهای غربی و استعمارگر خیلی وقت پیش ابداعش کردن و تا به اینجا به پیش رفتن ولی نتونستند طبق پیشرفتهای بشر در تمام زمینه ها این روشها رو هم به روز کنند چون بر خلاف اون چه که ما فکر میکنیم عاقل نیستند و این رو مردم خودشون هم فهمیدند .
پاسخ ها
عرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
سلام خوب جواب دادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
2
7
قطعا باید در پشت صحنه امتیازی به روسیه داده باشیم تا با این قرارداد موافقت کرده باشد.
عربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
2
در مورد برجام 1 و فایده های آن بگید تا باز ادامه پیداکنه و به برجام 2 و 3 و ... برسیم . در دامن چین هم نیفتیم. شاید مسئولین ما فراموش کردن چه رونق اقتصادی به وجود آورده ؟ تا دیر نشده مسئولین را بیدار کنین و از خوبی های برجام بگید.
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
برجام یا کفش های میرزا نوروز ؟
داستان کفش‌های میرزانوروز را که به خاطر دارید؟ نه به‌درد خودش می‌خورد و نه هیچ‌کس دیگری آن را قبول می‌کرد. هر روز هم برایش دردسر تازه‌ای به بار می‌آورد. حالا خودمانیم برجام شبیه کفش‌های میرزانوروز نیست؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین