کد خبر: ۶۶۰۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

سومین روز اعتراضات در صربستان

هزاران معترض صربستانی برای سومین روز متوالی علیه عملکرد دولت این کشور در قبال مدیریت همه گیری کرونا ویروس از جمله برنامه این دولت برای اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شدید تظاهرات کردند.
سومین روز اعتراضات در صربستان
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال تظاهرات روز سوم در صربستان بر خلاف تظاهرات دو روز قبل از آن عمدتا با آرامش همراه بود. معترضان در خیابان مقابل ساختمان پارلمان صربستان در شهر بلگراد تحسن کردند.

آنها همچنین در چند شهر بزرگ دیگر صربستان نیز به خیابان‌ها آمدند. آنها بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «وچیچ از کووید خطرناکتر است». اشاره آنها به الکساندر وچیچ رئیس جمهور صربستان است.

همچنین در شهر بلگراد یک گروه کوچک از افراط گران راست افراطی چندین بار تحریک به درگیری با پلیس کردند اما طبق گزارش تلویزیون محلی معترضان دیگر با آنها برخورد کردند.

وچیچ در صحبت‌هایی «اوباش مجرم» را متهم به تحریک به خشونت در اعتراضات روزهای اخیر کرد. نخستین روز این اعتراضات روز سه شنبه بعد از آنکه وچیچ خبر بازگشت مجدد مقررات منع آمد و شد را برای مقابله با موج دوم شیوع کرونا ویروس در این کشور اعلام کرد به راه افتاد. رئیس جمهور صربستان بعدا از این برنامه خود عقب نشینی کرد اما اعتراضات ادامه پیدا کرده و تبدیل به مخالفتی عمومی با مدیریت او در قبال بحران شد.

وچیچ به هنگام سفرش به پاریس برای انجام دیدارهای دیپلماتیک گفت: من به شما قول داده‌ام که ما به رغم حملات خشونت آمیز اوباش مجرم که همه ما را تکان داد خواهیم توانست که از صلح و ثبات محافظت کنیم.

روز پنجشنبه دولت صربستان رسما اعلام کرد: طرح برقراری ممنوعیت رفت و آمد برای مقابله با کرونا را کنار گذاشته اما برای برگزاری تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوعیت اعمال می‌کند که این عملا برپایی تظاهرات را ممنوع می‌کند.

این دولت همچنین ساعات کار فروشگاه‌ها، مشروب فروشی‌ها و اصناف دیگر را در شهر بلگراد کوتاهتر کرد.

آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان گفت: این تصمیم هیچ ارتباطی با اعتراضات ندارد و مردم احتمالا از تدابیر خفیف‌تر تبعیت می‌کنند. منتقدان دولت صربستان این دولت را متهم به برداشتن شتابزده محدودیت‌های مربوط به مقابله با شیوع کرونا ویروس در آستانه برگزاری انتخابات اواخر ژوئن کرد.

دولت صربستان اعلام کرد: حدود ۵۰ افسر پلیس در اعتراضات اخیر مجروح شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین