کد خبر: ۶۶۰۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

واکنش ایران به قطع‌نامه ۵۱۴ درباره جنگ تحمیلی

شورای امنیت پس از ۲۲ ماه سکوت درحالی‌که نشانه‌های بارزی از شروع عملیات جدید وجود دارد به درخواست اردن و حمایت سیاسی امریکا برای بررسی وضعیت ایران و عراق تشکیل جلسه داد.
واکنش ایران به قطع‌نامه ۵۱۴ درباره جنگ تحمیلی
آفتاب‌‌نیوز :

در روزشمار بیستم جنگ ایران و عراق با عنوان «عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان» که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده است می‌خوانیم:

«شورای امنیت پس از ۲۲ ماه سکوت درحالی‌که نشانه‌های بارزی از شروع عملیات جدید وجود دارد به درخواست اردن و حمایت سیاسی امریکا برای بررسی وضعیت ایران و عراق تشکیل جلسه داد. در این جلسه ـ که دو هزار و سیصد و هشتاد و سومین جلسه این شورا بود ـ قطع‌نامه شماره ۵۱۴ به‌اتفاق آراء به تصویب اعضای شورا رسید.

شورای امنیت در این قطع‌نامه از دو طرف خواسته است با آتش‌بس فوری، نیروهای خود را به مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی عقب بکشند؛ سازمان ملل نیز با اعزام ناظران بر این آتش‌بس و عقب‌نشینی نیروها نظارت خواهد داشت. شورا خواستار ادامه تلاش‌های میانجی‌گرانه شده و از سایر دولت‌ها خواسته است از اقداماتی که ممکن است به ادامه درگیری کمک کند، امتناع ورزند.

متن کامل قطع‌نامه (۱۹۸۲) ۵۱۴

قطع‌نامه شماره ۵۱۴ (۱۹۸۲)

شورای امنیت،

با بررسی مجدد موضوع تحت عنوان «وضعیت مابین ایران و عراق» با نگرانی عمیق در مورد ادامه مناقشه میان دو کشور که منجر به خسارات سنگین انسانی و مادی گردیده و صلح و امنیت را در معرض خطر قرار داده است؛

با یادآوری مفاد ماده ۲ منشور ملل متحد و یادآوری این‌که لازمه ‌استقرار صلح و امنیت در منطقه رعایت کامل این مفاد است؛

با یادآوری ماده ۲۴ منشور، که به‌موجب آن، مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌الملل به عهده شورای امنیت واگذار گردیده است؛

با یادآوری قطع‌نامه (۱۹۸۰) ۴۷۹ که به‌اتفاق آراء در ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۰ (۶/۷/۱۳۵۹) تصویب شد و نیز بیانیه رئیس شورا، مورخ ۵ نوامبر ۱۹۸۰ (۱۴/۸/۱۳۵۹)(۱۴۲۴۴/S)؛

با در نظر گرفتن کوشش‌هایی که مخصوصاً دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده او و نیز جنبش کشورهای غیرمتعهد و سازمان کنفرانس اسلامی در جهت میانجی‌گری مبذول داشته‌اند،

خواستار آتش‌بس و خاتمه فوری کلیه عملیات نظامی است.

علاوه بر آن، خواستار عقب کشیدن نیروها به مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی است.

تصمیم می‌گیرد که گروهی از ناظران سازمان ملل متحد را به‌منظور بررسی، تأیید و نظارت بر آتش‌بس و عقب‌نشینی، اعزام دارد و از دبیرکل می‌خواهد که گزارش خود را در مورد ترتیباتی که بدین منظور موردنیاز است، به شورای امنیت تسلیم نماید.

مصرانه می‌خواهد که کوشش‌های میانجی‌گری به نحو هماهنگ شده از طریق دبیرکل به‌منظور نیل به حل جامع اختلافات به نحو عادلانه و شرافتمندانه که موردقبول هردو طرف در زمینه کلیه مسائل مهم بر اساس اصول منشور ملل متحد، ازجمله احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی، عدم‌مداخله در امور داخلی کشورها باشد، ادامه یابد.

از همه کشورهای دیگر درخواست می‌نماید که از هر اقدامی که می‌تواند به ادامه اختلافات دامن زند، خودداری ورزند و اجرای قطع‌نامه حاضر را تسهیل کنند.

از دبیرکل تقاضا می‌نماید که ظرف سه ماه در مورد اجرای این قطع‌نامه گزارش خود را تسلیم نماید.»

واکنش ایران به قطع‌نامه ۵۱۴

دکتر سعید رجایی خراسانی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک، نظر جمهوری اسلامی ایران درباره قطع‌نامه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیرماه) شورای امنیت سازمان ملل را تشریح کرد.

رجایی خراسانی گفت: «قطع‌نامه مصوب ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیرماه) شورای امنیت، شاهد گویایی است برای این‌که اعضای شورای امنیت متفقاً از تجاوز وحشیانه عراق حمایت می‌کنند و به‌اتفاق رنج‌هایی که ملت ایران متحمل شده است را نادیده می‌گیرند. بر این اساس، قطع‌نامه و تصمیمات این شورا در تناقض کامل با روح منشور سازمان ملل می‌باشد. بنابراین، این قطع‌نامه نه در چارچوب منشور است و نه از نظر ایران کم‌ترین اعتبار قانونی دارد.»

منابع:

۱- Chornolgy of United Nations Negetiations to End Iran- Iraq war, ۱۲Th July ۱۹۸۲.

۲- Security Council Document, Resolution ۵۱۴, ۱۲th july ۱۹۸۲.

۳- روزنامه کیهان، ۲۴/۴/۱۳۶۱، ص ۱۹، به نقل از سعید رجایی خراسانی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین