کد خبر: ۶۶۰۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

علایم تهدید کننده سلامت روان در دوران کرونا

متخصص روانپزشکی بیمارستان امام حسین(ع) با اشاره به اینکه کرونا سلامت روان و سیستم اعصاب را تهدید می‌کند، گفت: اگر در بحران کرونا دچار اضطراب و یا افسردگی شده‌اید و یا اگر به سرعت تحملتان کم شده، یا خیلی زود با کوچکترین حرف و مخالفتی عصبانی می‌شوید، حتما باید مداخلات درمانی انجام دهید.
علایم تهدید کننده سلامت روان در دوران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر جمال شمس با اشاره به اثرات زیانبار ویروس کرونا و با بیان اینکه این ویروس تبعات مختلف و اثرات زیادی را بر تک تک افراد جامعه به جای گذاشته است، گفت: زمانی که مشکلی در روند عادی زندگی رخ می‌دهد به طور معمول دچار اضطراب و تنش می‌شویم و در این میان پاندمی کووید ۱۹ افراد را دچار مسایل و مشکلات مختلفی کرده که فشار روانی و بروز علائم پریشانی یکی از این آنهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف و ناشناخته ویروس کووید ۱۹ توضیح داد: این ویروس به دلیل ناشناخته بودن استرس مضاعف‌تری را به مردم وارد کرده و همانطور که زلزله و سیل می‌تواند خرابی‌های زیادی برجای بگذارد، این بیماری نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای تمامی جوامع ایجاد کند.

وی در توضیح تاثیرگذاری اپیدمی‌ها بر سلامت روان افراد جامعه، اظهار کرد: اگر چنانچه فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران‌ها باعث می‌شود بیماری او دوباره عود کند. و یا اگر فردی ژن ابتلا به بیماری روحی خاصی را داشته باشد این بحران می تواند این ژن ها را در فرد بیدارو آشکار و فرد را با بحران روبرو کند.

دکتر شمس با بیان اینکه استرس‌های متوالی زمینه ساز تغییرات روان شناختی است، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در ادامه اپیدمی‌هایی مثل سارس و یا ابولا مشکلات روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد شده است. در همین راستا، با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف طی دوره اپیدمی کرونا متوجه می‌شویم که بسیاری از مردم رفتارهای وسواس‌گونه پیدا کرده‌اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یکبار استفاده می‌کنند و یا موقع مصرف غذا حالات غیر طبیعی دارند.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است، با بیان اینکه بهداشت باید در بالاترین سطح رعایت شود ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود، گفت:‌ فشارهای روانی مستقیما بر روان ما اثر گذار نیست ولی به عنوان یک عامل مضطرب کننده می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

وی هشدار داد: اگر در دوران بحران خصوصا در بحران اپیدمی کرونا دچار اضطراب و یا افسردگی شده‌اید و یا اگر به سرعت تحملتان کم شده و یا خیلی زود با کوچکترین حرف و یا مخالفتی عصبانی می شوید، حتما باید مداخلات درمانی انجام دهید. البته مداخلات درمانی صرفا به معنای درمان دارویی نیست، بلکه مداخلات روان درمانی و یا مشاوره‌ها نیز می‌توانند از بسیاری عوارض و علائم بکاهد.

وی یادآور شد: کرونا مستقیما بر روان تاثیرگذار نیست ولی بی‌تردید تبعات روانی را در پی دارد که می‌تواند زندگی روزمره را دچار اختلال کند و این مهم درمان‌های خاص خود را می‌طلبد.

این پزشک یکی از عوارض مواجه با فشار روانی اجتماعی مثل اپیدمی کرونا را ابتلا به رفتارهای وسواس گونه و افکار مزاحم دانست و خاطرنشان کرد: این افکار، افکار مزاحم زندگی هستند و می‌توانند ما را دچار عذاب کنند بنابراین باید راهکارهایی را برای مقابله با این رفتارها داشته باشیم.

دکتر شمس در خاتمه تاکید کرد: افکار اذیت کننده باید از ما دور شوند و باید برای حفظ آرامش خود و اطرافیانمان افکار مزاحم را از خود دور کرده و به ایجاد آرامش در این فضا کمک کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین