کد خبر: ۶۶۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

مشکلات فزاینده خارجیان در آمریکا؛ گرفتن گرین کارت سخت‌تر می‌شود

سیاست سختگیرانه ترامپ در باره مهاجران در آمریکا ابعاد وسیع‌تری یافته است. به گفته یک مقام مسئول بیش از صد هزار تن از اتباع خارجی در انتظار مدارک اقامت و کارت سبزشان هستند. خطر اخراج یا زندان آنان را تهدید می‌کند.
مشکلات فزاینده خارجیان در آمریکا؛ گرفتن گرین کارت سخت‌تر می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی که روز شنبه منتشر شده از سخت‌گیری‌های تازه در مورد اقامت خارجیان در آمریکا خبر داده است.

به نوشته این روزنامه انتظار می‌رود که ایالات متحده در سال جاری میلادی به نسبت به سال‌های گذشته صدور گرین کارت و مجوز کار را به شکل محسوسی کاهش دهد.

این تصمیم سبب می‌شود که بیش از صدهزار نفری که در حال حاضر در انتظار دریافت کارت سبز در آمریکا به سر می‌برند و مدارک خود برای این منظور به مقامات مسئول فرستاده‌اند، با مشکلات زیادی در زندگی روزمره در آمریکا مواجه شوند. به دلیل فقدان مدارک شناسایی و اقامت معتبر حتی این امکان نیز وجود دارد که این افراد بازداشت و به زندان منتقل شوند.

به گزارش دویچه وله، واشنگتن پست نوشته است که قرارداد کاری وزارت امنیت ملی ایالات متحده با چاپخانه‌ای که تاکنون برگه‌های گریت کارت و اوراق شناسایی را برای این اداره تهیه می کرد در اواسط ماه ژوئن (حدود یک ماه پیش) به پایان رسیده است و مسئولان بخش خدمات شهروندی و مهاجرت این وزارت‌خانه نمی‌توانند به دلیل کاهش روشن بودجه این بخش برگه‌های لازم را خود تهیه کنند.

بخش خدمات شهروندی و مهاجرت وزارت امنیت ملی ایالات متحده (USCIS) مسئول صدور ویزا، مجوزهای کار، اوراق تابعیت و حق شهروندی در آمریکا است.

بر اساس این گزارش حدود ۵۰ هزار کارت سبز و حدود ۷۵ هزار مدارک اجازه کار پذیرفته شده در انتظار صدور هستند.

طبق قوانین آمریکا تمام شهروندان خارجی که در این کشور سکنی دارند باید کارت سبز و اوراق اقامت و شناسایی خود را همیشه همراه داشته باشند. در غیر این صورت خطر پرداخت جریمه نقدی و زندان آنان را تهدید می‌کند. خارجیان ساکن ایالات متحده باید هنگام درخواست کار و یا سفر در داخل آمریکا نیز این اوراق را ارائه دهند.

اکنون مسئولان بخش خدمات شهروندی و مهاجرت وزارت امنیت ملی ایالات متحده با مشکلات عمده‌ای در ارتباط با پاسخگویی به مراجعان و تهیه مدارک آنان مواجه شده‌اند. متقاضیان گرین کارت و مجوز کار که با درخواست آن‌ها موافقت شده می‌خواهند بدانند که چرا تا کنون اوراق خود را دریافت نکرده‌اند و چه موقعی بالاخره مدارک آنها به دست‌شان خواهد رسید.

سنگ‌اندازی‌ها برای مهاجران در سیاست ترامپ

منتقدان می‌گویند که سیاست سختگیرانه مهاجرتی ترامپ، برنامه‌ریزی‌های بد اقتصادی و گسترش ویروس کرونا از عوامل اصلی اوضاع به هم ریخته کنونی این بخش هستند.

مشخص است که دونالد ترامپ در سطوح مختلفی تلاش می‌کند مهاجرت اتباع بیگانه را به آمریکا محدود کند و امکان اخراج ساکنان خارجی در این کشور را که مدارک اقامت‌شان کافی نیست فراهم آورد.

به عنوان نمونه در فوریه سال جاری (حدود پنج ماه پیش) دولت ایالات متحده مقرراتی به نام "public charge" وضع کرد که طبق آن وضعیت مالی اتباع خارجی که درخواست ورود به آمریکا، تمدید ویزا و یا دریافت کارت سبز را دارند، مورد بررسی قرار داده می‌شود تا مشخص شود که آیا این فرد می‌تواند در آینده از خدمات دولتی استفاده کند یا خیر. برای این منظور ۲۰ شرط در نظر گرفته شده است. اگر این شروط کافی نباشند مقامات مسئول با یک بهانه، به عنوان مثال به دلیل نقصان دانش زبان انگلیسی، می‌توانند تقاضای متقاضی اقامت در آمریکا را رد کنند.

در حال حاضر نبرد حقوقی در باره این مقررات در جریان است و تا کنون چندین دادگاه ایالات متحده این مقررات را به حال تعلیق درآورده‌اند.

کاهش ۶۰ درصدی برگه اقامت

رویکرد سیستماتیک دولت ترامپ در وضع مقررات سختگیرانه‌تر و ایجاد مشکلات برای دریافت گرین کارت و برگه‌های اقامت شهروندان خارجی به شکل مستقیم و نیز گسترش بیش از پیش ویروس کرونا در آمریکا به صورت غیرمستقیم بر وخامت اوضاع فعلی برای مهاجران در این کشور افزوده است.

مسئولان امور گمان می‌کنند با توجه به این اوضاع از ماه مارس تا ماه سپتامبر سال جاری حدود ۶۰ درصد از صدور برگه‌های اقامت برای خارجیان کاهش یابد.

قرارداد اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا با چاپخانه‌ای که برگه‌های اقامت را صادر می‌کرد به دلیل "کمبود بودجه" تمدید نشده است. این اداره موظف شده اوراق لازم را خود تهیه کند. ۹۷ درصد بودجه این اداره از دریافت هزینه کار برای صدور اوراق هویت متقاضیان تامین می‌شد. حال این اداره برای تامین بودجه چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیونی خود با یک میلیارد و۲۰۰ میلیون دلار کسری بودجه مواجه است.

اگر کنگره آمریکا اقدامی نکند خطر اخراج ۱۳۴۰۰ تن از ۱۹ هزار کارمند اداره مهاجرت را تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین