کد خبر: ۶۶۰۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
در سال گذشته؛

معادل نصف ارز مورد نیاز لوازم خانگی صرف واردات موبایل اپل شده!

مدیر سامانه‌ همتا با بیان اینکه تنها ۹ درصد بازار در سال ۹۸ در اختیار موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو بوده، گفت: در سال گذشته نیم میلیارد یورو در کشور صرف واردات برند اپل شده، درحالیکه کل ارز تخصیص داده شده به واردات قطعات لوازم خانگی در این مدت یک میلیارد یورو و کل واردات تایر سنگین کشور در سال گذشته ۲۵۰ میلیون یورو بوده است.
معادل نصف ارز مورد نیاز لوازم خانگی صرف واردات موبایل اپل شده!
آفتاب‌‌نیوز :

حسین یوسفیان، مدیر سامانه‌ همتا، در نشست خبری انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، متوسط مصرف تلفن همراه در کشور را تا سال ۱۳۹۶ و پیش از اجرای طرح رجیستری ۲۵ میلیون و پس از آن با افزایش نرخ ارز و قیمت این کالا حدود ۱۵ میلیون عدد عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۵.۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده که ۱۳.۹ میلیون عدد از آن‌ها زیر ۳۰۰ یورو و ۱.۴ میلیون بیش از ۳۰۰ یورو قیمت داشتند.

وی با بیان اینکه تنها ۹ درصد بازار در سال ۱۳۹۸ در اختیار موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو بوده، اظهار کرد: این در حالی است که ارزش واردات موبایل در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو بوده که ۳۵ درصد آن به واردات گوشی همراه بیش از ۳۰۰ یورو اختصاص یافته است.

ارزش تخلفات واحدهای عرضه لوازم خانگی، بیش از ۱۲ میلیارد تومان بود

بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نتایج بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور بر عملکرد واحدهای تولیدی و توزیعی پودر شوینده طی سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که ۱۵۷ هزار و ۴۲۱ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، عمده فروش و خرده فروش صورت گرفته است که این تعداد بازرسی منجر به تشکیل ۲۵۸۸ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان شده که به ادارات کل تعزیرات حکومتی استانها و سایر مراجع ذی صلاح قانونی ارجاع داده شده است.

همچنین در بخش روغن موتور، طی مدت یاد شده ۵۱ هزار و ۱۶ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، عمده فروش، خرده فروش و انبار صورت گرفته و در پی آن ۳۱۷۵ فقره پرونده به ارزش بیش از هفت میلیارد و ۶۰ میلیون و ۳۳۵تومان برای واحدهای متخلف تشکیل شده است.

برای کنترل و نظارت بر نحوه فعالیت انبار و سردخانه های سراسر کشور هم در این مدت جمعا ۷۰ هزار و ۱۸۲ مورد بازرسی توسط بازرسان سازمان‌های صمت کشور انجام شده که حاصل آن تشکیل ۲۹۰ فقره پرونده تخلف به ارزش ۱۱۵ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت، در سال گذشته حدود ۵۷ هزار و ۵۱۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، عمده فروش، خرده فروش و انبار لاستیک خودرو در سراسر کشور صورت گرفته که منجر به تشکیل تعداد ۲ هزار و ۱۲۹ فقره پرونده تخلف شده است. آمار پرونده‌های تخلف متشکله طی این مدت نشان می‌دهد از این تعداد، ۶۹۹۰ فقره پرونده مربوط به واحدهای عمده فروشی، ۴۶۵۶۵ فقره مربوط به واحدهای خرده فروشی و ۳۶۰۴ فقره مربوط به انبارها بوده است.

همچنین از مجموع بازرسی‌های انجام شده طی سال گذشته، از ۷۲ هزار و ۳۶۵ مورد واحد عرضه کننده انواع لوازم خانگی، صوتی و تصویری در سراسر کشور بازرسی انجام که و ۲۱۸۳ فقره پرونده تخلف به ارزش ریالی ۱۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان تشکیل و جهت صدور رای به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شده است.

آمار منتشر شده در قالب گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸ از سوی وزارت صنعت، گعدن و تجارت نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته در مجموع چهار میلیون و ۹۰ هزار فقره بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۷.۶ درصد افرایش داشته است. همچنین در پی این بازرسی‌ها ۳۳۲ هزار پرونده تشکیل شده که نسبت به تشکیل ۲۰۰ هزار پرونده در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سال گذشته تخلفات کشف شده به ۳۴۶ هزار فقره رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

کل شکایات با ۲.۳ درصد کاهش از ۲۶۳ هزار فقره در سال ۹۷ به ۲۵۷ هزار فقره در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین