کد خبر: ۶۶۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:

اعلام نتیجه بررسی ماجرای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ماجرای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان، از مشخص شدن نتیجه بررسی کارشناسی این موضوع خبر داد.
اعلام نتیجه بررسی ماجرای مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: در اجرای مرحله دوم غربالگری در نیمه دوم فروردین‌ماه امسال، تاکید بر بیماریابی و تست موارد تماس بود که به این دلیل، آزمایشگاه‌های بیشتری راه‌اندازی شد. در بازدیدهای معاون کل، سایر معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت همگی بر افزایش تست تاکید می‌کردند بنابراین با افزایش بیماریابی و ردیابی موارد تماس تعداد مراجعین به مراکز بهداشتی افزوده می‌شد. در نتیجه روزانه تعداد زیادی از مردم برای انجام تست مراجعه می‌کردند.

وی در خصوص ماجرای مفقود شدن ۱۱ هزار تست، افزود: با توجه به اینکه نمونه‌ها و نتایج آنها در دو سامانه سیب و آزمون، ثبت می‌شود نتایج ثبت ارسال نمونه‌ها و نتایج تست‌ها در این دو سامانه با هم انطباق نداشت و اختلافی بین این آمار وجود داشت که به این دلیل، شائبه مفقود شدن نمونه‌ها توسط برخی افراد که به چرخه کار آشنا نبودند، ایجاد شد.

علوی گفت: در این روند، آزمایشات انجام و نتایج آنها اعلام می‌شد اما به دلیل ثبت اشتباه شماره ملی و یا شماره تماس و یا عدم رعایت مسائل نگهداری نمونه‌ها، اعلام نتایج برخی نمونه‌ها امکان‌پذیر نبود. متاسفانه این موضوع که یک موضوع کارشناسی بود به رسانه‌ها کشیده شد و با برداشت نادرست، اتهام گمشدن نمونه‌ها عنوان شد و جوی غیرمنصفانه که تمام تلاش پرسنل بهداشت و درمان را زیر سوال برد، در فضای رسانه‌ای شکل گرفت.

وی بیان کرد: ابهام در چرایی فاصله بین ثبت ارسال و نتایج، یک کار کارشناسی و تخصصی بود که باید توسط همکاران آزمایشگاهی پاسخ داده می‌شد؛ که پس از چندین روز بررسی، موارد اختلاف بین دو سامانه رفع شد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: طبق اطلاعات استخراج‌شده از سامانه سیب از نتیجه ۵۹ هزار و ۷۱۹ نمونه از ۶۵ هزار و ۱۴۱ نمونه ثبت شده در سامانه تا ۲۱ تیرماه، داده شده است که معادل ۹۲ درصد و از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: هنوز در ۵ هزار و ۴۲۲ مورد اختلاف وجود دارد که این موضوع توسط کارشناسان بررسی شده است؛ ۳ هزار و ۵۱۳ نمونه تکراری بوده‌اند و یک هزار و ۵۷ نمونه نیز به دلیل نداشتن شرایط استاندارد، از چرخه آزمایش خارج شده‌اند. ۸۵۲ نمونه هم در آزمایشگاه‌ها هستند که در زمان مناسب نتیجه داده می‌شود.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: بنابراین مفقود شدن ۱۱ هزار تست کاملا کذب است و با این گزارش کارشناسی این مساله هم برطرف شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین