کد خبر: ۶۶۰۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱

سفیر ایران: روابط ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: روابط حسنه دو کشور دوست و برادر ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد است و تلاش‌های واهی بدخواهان دو کشور هیچگاه نتیجه نخواهد داد .
سفیر ایران: روابط ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد است
آفتاب‌‌نیوز :

"جواد جهانگیرزاده " در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار "پرس کلوب" جمهوری آذربایجان افزود : اطمینان دارم که تلاش های واهی بدخواهان دو کشور هیچگاه نتیجه ای نخواهد داشت.

وی در باره روابط دو کشور همسایه در شرایط همه گیری ویروس کرونا گفت : انسداد مرزها و بسته شدن مراودات و تبادلات میان کشورها ضربه قابل توجهی به اقتصاد جهانی زده است و هیچیک از کشورها از تبعات مخرب این ویروس در امان نیستند ولی خوشبختانه مرزهای ما با جمهوری آذربایجان در بخش تبادل کالا و ترانزیت بسته نشده و این تبادلات و همچنین ملاقات ها و گفتگوها ( هرچند از طریق فضای مجازی ) همچنان در حال انجام است.

سفیر کشورمان در این مصاحبه در پاسخ به سووالی درباره موضوع ساخت سدهای خداآفرین و "قیز قلعه سی" بر روی رودخانه ارس بین جمهوری آذربایجان و ایران که اخیرا برخی محافل در جمهوری آذربایجان ادعاهای بی اساسی در این زمینه مطرح کردند ، گفت : سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص ساخت سد خداآفرین و نیروگاه قیز قلعه سی یک بار دیگر ثابت کرد که ایران نه در حرف بلکه در عمل تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می شناسد و به آن با دیده احترام می نگرد .چراکه ایران این قرارداد را با آذربایجان امضا کرده نه طرف دیگر.

جهانگیرزاده افزود: کسانیکه به علم روابط بین الملل واقفند بسیار خوب درک می کنند که این سند همکاری به معنی به رسمیت شناختن حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است. یعنی ایران با یک کشور ( جمهوری آذربایجان ) که در آن سوی رود ارس است قرار داد همکاری امضاء کرده است. اگر شخصی غیر از این ادعا می کند یا از علم سیاست بی خبر است و یا سوءنیت دارد.

وی گفت : فراموش نکنید که یک طرف این قرارداد دولت منتخب مردم جمهوری آذربایجان است و نمایندگان مردم جمهوری آذربایجان این قرارداد را مجلس مورد بررسی و تایید قرارداده اند. من به هیچ وجه قصد دخالت در امور داخلی جمهوری آذربایجان را ندارم اما به عنوان یک دوست و برادر دینی به دوستان توصیه می کنم که منافع ملی کشورشان را فدای بازی های کم ارزش سیاسی نکنند.

جهانگیرزاده تصریح کرد : سند توافق پروژه مورد نظر بین دولتهای ایران و جمهوری آذربایجان نهائی شده است و هیچ ارتباطی به کشور دیگری ندارد.تأکید می کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ مراوده و ارتباطی رسمی و غیر رسمی با دولت خودخوانده قره باغ از طریق این سد و پل های ارتباطی یا از طریق دیگر ندارد. بر اساس توافقنامه امضاء شده بین ایران و جمهوری آذربایجان، صرفا دو کشور حق استفاده و بهره برداری از این سد و نیروگاه را دارند و هیچ طرف سومی نمی تواند در آن مداخله و اعمال نفوذ نماید.

وی افزود : محتویات توافقنامه دو کشور کاملا شفاف است و راه هرگونه شبهه را بسته است و این همکاری برای برخی گروهها و جریانهای سیاسی قابل تحمل نیست و به همین دلیل با هر بهانه و دروغپردازی قصد تخریب وجهه ایران و تخریب روابط حسنه دو کشور دوست و برادر را دارند.

برخی رسانه های مخالف دولت جمهوری آذربایجان پیشتر با انتشار گزارش هایی درباره توافقنامه امضا شده میان این کشور و ایران درباره احداث سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی بر روی ارس مدعی شدند ، دولت باکو با ساخت دو دهنه پل بر روی رود ارس از سوی ایران، موافقت کرده است و تهران از این پل ها برای کمک به رژیم تجزیه طلب در منطقه قره باغ کوهستانی استفاده می کند.

این رسانه ها همچنین ادعا کردند که این دو سد که از سوی ایران بر روی ارس احداث می شود، می تواند در آینده به جاری شدن سیل در نزدیکی روستاهای مرزی جمهوری آذربایجان منجر شود .

سفیر کشورمان در باره راهکارهای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ گفت : بحران قره باغ به یک بحران مزمن و طولانی تبدیل شده است و هر گونه راه حلی برای خاتمه این مناقشه بایستی اولا بر اساس ابتکار کشورهای منطقه ای از جمله ایران و روسیه، راه حلی مسالمت آمیز، بر مبنای حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و قطعنامه های سازمان ملل در این خصوص باشد. ما بعنوان کشور همسایه از هیچ کمکی برای حل و فصل مسلامت ایجاد صلح و ثبات در منطقه مضایقه نخواهیم کرد و حاضریم بین دو کشور مصالحه ایجاد کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سووالی در باره نگاه ایران به روابط جمهوری آذربایجان و اسراییل و نیز روابط ایران با ارمنستان ، گفت : شما وقتی از ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان صحبت می کنید راجع به سه کشور همسایه صحبت می کنید ولی اسرائیل خارج از این حوزه است و همسایه ی هیچیک از ما نیست.

جهانگیرزاده افزود : از سوی دیگر اسرائیل در مناسبات خارجی خود با هیچ کشوری بدنبال یک مناسبات عادی مطابق اصول شناخته شده روابط بین الملل‌ نیست و در روابط خود با همه کشورها صرفا به تضمین اهداف پیچیده منطقه ای و جهانی خود می اندیشد. حتی آمریکا هم در مناسبات دوجانبه باید به اسرائیل باج بدهد.

وی تصریح کرد: افرادی که آگاه بر علم فلسفه هستند به خوبی می دانند که دو موضوع مقایسه باید از یک جنس باشند و اگر دو طرف مقایسه از یک جنس نباشند آن مقایسه مردود است. کشوری به نام اسراییل وجود ندارد، رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینیان را اشغال کرده و ادعای تاسیس یک کشور را دارد. بنابراین نظام جمهوری اسلامی که از اساس اصل عدالت را در دستور کار دارد با هرگونه تغییر جغرافیای سیاسی که به زور اسلحه حاصل شود مخالف است. به همین دلیل است که ایران هیچگاه جمهوری خودخوانده آرتساخ را به رسمیت نشناخته است.

بحران قره باغ به یک بحران مزمن و طولانی تبدیل شده است هر گونه راه حلی برای خاتمه این مناقشه بایستی اولا بر اساس ابتکار کشورهای منطقه ای از جمله ایران و روسیه، راه حلی مسالمت آمیز، بر مبنای حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و قطعنامه های سازمان ملل در این خصوص باشد. ما بعنوان کشور همسایه از هیچ کمکی برای حل و فصل مسلامت ایجاد صلح و ثبات در منطقه مضایقه نخواهیم کرد و حاضریم بین دو کشور مصالحه ایجاد کنیم.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیوندهای تاریخی با ملت های منطقه قفقاز جنوبی و داشتن امتیاز همسایگی، همکاری‌هایی با جمهوری‌های قفقاز جنوبی و از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد.ولی باید یک اصل را در نظر بگیریم ملت های ایران و جمهوری آذربایجان یک روح در دو بدن هستند. برادری و دوستی ما با جمهوری آذربایجان ریشه در مذهب، فرهنگ، تاریخ و مدنیت دو کشور دارد . شما مطمئن باشید هرگاه – خدای ناکرده- جمهوری آذربایجان با خطری مواجه شود، اولین کشوری که به کمک شما می آید، جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر کشورمان در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه اختلافات میان آمریکا و ایران به عنوان تهدیدی برای آغاز مناقشه نظامی ارزیابی می شود و پس از شهادت سردار "قاسم سلیمانی" خبر احتمال آغاز جنگ منتشر شده بود، گفت : جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازکننده جنگی نخواهد بود اما در مواجهه با هرگونه حمله احتمالی آمادگی کامل دارد تا دشمن را درهم بکوبد.

جهانگیرزاده افزود : همانگونه که آگاه هستید دلاوران نیروهای مسلح ایران بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی انتقام سختی از نیروهای متجاوز گرفتند و پایگاه آنان در عراق را بشدت در هم کوبیدند در حدی که مقامات آمریکایی هنوز هم در تلاش هستند تا ابعاد فاجعه بار خسارات وارده بر پایگاه عین السد را پنهان کنند. واقعیت این است که تحریم های ناجوانمردانه آمریکا صدمات زیادی بر مردم عادی ایران وارد ساخته، اما فراموش نکنید که ما مرد میدان هستیم و همیشه مردانه جنگیده ایم و همیشه اماده هستیم تا دشمن را در هم بشکنیم .

وی اظهار داشت : امروز همه متوجه شده اند که سیاست فشار حداکثری آمریکا برعلیه ایران شکست خورده است، یک نمونه این ادعا صادرات موفقیت آمیز بنزین ایران به ونزوئلا بود. نفتکش های ایرانی از تنگه هرمز راه افتادند، آب های بین المللی را در نوردیدند و در مقابل چشمان آمریکایی ها در روز روشن با پرچم برافراشته ایران از دریای کارائیب عبور کردند و به ونزوئلا رسیدند. آمریکایی ها هم هیچ کاری نتوانستند انجام دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود افزود : اکنون همه می دانند که تهدید روی میز بودن گزینه نظامی، یک تهدید توخالی است. آمریکا اگر امکانش را داشت تاکنون آنرا بدون اینکه نظر دیگران را بخواهد، عملی کرده بود. اکنون گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر، جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد دانست.

جهانگیرزاده گفت : تحریم های یکجانبه آمریکا با هیچیک از اصول و قوانین حقوق بین الملل جاری همخوانی ندارد. سخنان رئیس جمهور محترم حسن روحانی در خصوص بستن تنگه هرمز، صرفا یکی از دهها اقدامی است که ما می توانیم در مقابله با آمریکا انجام دهیم . ما نمی خواهیم شاهراه حیاتی صدور نفت به جهان بسته شود ولی در صورتی که ما نتوانیم از آن کالایی صادر کنیم و در تحت فشار باشیم، می تواند یک گزینه جدی باشد.

جهانگیرزده در پاسخ به سووال خبرنگار در باره مقابله ایران با همه گیری ویروس کرونا ، اظهار داشت: وضعیت در رابطه با ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا حتی در آمریکا ، انگستان و یا جمهوری آذربایجان رضایت بخش نیست و متأسفانه این ویروس ناشناخته کار را برای همه کشورها سخت کرده است.

اگر نگاهی دقیقتر به آمارهای ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی داشته باشید خواهید دید که کشورهای پیشروی جهان در شرایطی بمراتب سخت تر از ایران قرار دارند.

جهانگیرزاده با اشاره به این که هنوز محققین در مورد منشا و نحوه شیوع ویروس به هیچ نتیجه قطعی دست نیافته اند ، افزود: وافعیت این است که این ویروس به سرعت در اقصی نفاط جهان شیوع پیدا کرد و بسرعت تمام اروپا و کشورهای دیگر را درنوردید.

وی افزود: حقیقت این است که ایران برخلاف بسیاری از کشورها سیاستی شفاف در مقابله با ویروس کرونا اتخاذ کرد و زمانیکه بسیاری از کشورها در یک تلاش واهی تلاش در کتمان حقیقت و شیوع ویروس در کشورشان داشتند مسئولین وزارت بهداشت در ایران بسرعت حقایق را بیان کردند . کادر درمانی ایران نه تنها در مقابله با ویروس ضعیف عمل نکرد بلکه جانانه با این ویروس مهلک جنگید و این مبارزه هنوز هم ادامه دارد.

سفیر ایران افزود : ما در حال حاضر با دو نوع ویروس مقابله می کنیم ویروس تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و ویروس کرونا.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
0
1
زمان عهد نامه تركمانچاي با تمامي ننگي كه براي كشورمان داشت در زمان فروپاشي شوروي سابق سر رسيد شده بود و مانند هنگ كنگ كه به چين برگشت داده شد ، آذربايجان نيز بايد به ايران برمي گشت ، ولي يك توطئه جهاني مانع اين كار شد .خاك آذر بايجان متعلق به ايران است چنانچه خاك فلسطين متعلق به فلسطيني هاست و بين اين دو هيچ فرقي وجود ندارد . اين بعنوان يك مطالبه ملي روزي مطرح خواهد شد . انشاا.....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین