کد خبر: ۶۶۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

بهترین میوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید به مصرف میوه خود توجه داشته باشند اما به طور کلی، میوه همچنان بخش مهم و سالمی از هر رژیم غذایی برای مدیریت دیابت محسوب می شود.
بهترین میوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت
آفتاب‌‌نیوز :

افراد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی خود را به دقت کنترل کنند تا سطوح قند خونشان از محدوده سالم خارج نشود.

به گزارش "اینسایدر"، زمانی که کربوهیدرات ها را مصرف می کنید، بدن شما آنها را به قند تجزیه می کند تا وارد جریان خون شده و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد. برای افراد مبتلا به دیابت که نمی توانند به طور موثر قند خون را پردازش کنند، کربوهیدرات ها می توانند موجب افزایش قند خون شده و به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا به دیابت تلاش می کنند میزان کربوهیدرات مصرفی خود از جمله شکر و نمونه های دیگر مانند آنهایی که در میوه ها یا غلات وجود دارند را محدود کرده یا شمارش کنند.

میوه یک کربوهیدرات حاوی قند است و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است سطوح قند خون را افزایش دهد. با این وجود، میوه حاوی فیبر زیادی نیز است و مصرف مقدار زیاد فیبر می تواند به تنظیم سطوح قند خون کمک کرده و حتی به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

به طور کلی، کربوهیدرات های سالم که حاوی فیبر هستند، مانند میوه، اثر بسیار کمتری بر قند خون دارند تا کربوهیدرات های بدون فیبر مانند نوشابه یا آبنبات. بر همین اساس است که میوه می تواند گزینه مطمئن و مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

میوه تازه برای افراد مبتلا به دیابت سالم و بی خطر است
افراد مبتلا به دیابت باید به مصرف میوه خود توجه داشته باشند اما به طور کلی، میوه همچنان بخش مهم و سالمی از هر رژیم غذایی برای مدیریت دیابت محسوب می شود.

برخی بر این باورند که میوه همانند شکر است و در صورت ابتلا به دیابت نباید مصرف شود، اما این کاملا درست نیست. میوه یک کربوهیدرات است و حد اعتدال در مصرف آن باید رعایت شود، اما در واقع یک کربوهیدرات سالم است و بهتر از کربوهیدرات هایی مانند کیک ها، کلوچه ها یا آبنبات ها متابولیز می شود.

در حقیقت، پژوهش ها مصرف میوه تازه را با بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت پیوند داده اند. نتایج یک مطالعه در چین که در نشریه Public Library of Science منتشر شد، نشان داد که مصرف میوه تازه با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. حتی در مورد افراد مبتلا به دیابت، آنهایی که میوه تازه بیشتری مصرف می کردند با خطر کمتر مرگ یا ابتلا به عوارض جدی سلامت مواجه بودند.

افزون بر این، مصرف میوه در سنین پایین ممکن است حتی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ادامه زندگی را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در نشریه the Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد که کاهش مصرف چربی اشباع و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات در کودکان 8 تا 10 ساله ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

بهترین میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت
زمانی که موضوع مصرف میوه برای افراد مبتلا به دیابت مطرح می شود، در واقع، مصرف میوه های تازه و نه نمونه های کنسروی یا فرآوری شده و خشک شده مد نظر است. این موارد از محتوای قند بیشتر به واسطه کاهش محتوای آب میوه برخوردار هستند، از این رو، در مقایسه با میوه تازه ممکن است به میزان بیشتری مصرف شده و این می تواند موجب افزایش قند خون شود.

حتی بین میوه های تازه، انواع خاصی با توجه به محتوای قند و آب و همچنین شاخصی که به نام شاخص گلیسمی شناخته می شود، گزینه های بهتری محسوب می شوند.

شاخص گلیسمی این که مواد غذایی چقدر سریع موجب افزایش سطوح قند خون می شوند را اندازه گیری می کند و یک عدد بالاتر نشان دهنده افزایش سریع‌تر قند خون است که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد.

مواد غذایی با شاخص گلیسمی 55 یا کمتر که شامل بسیاری از میوه ها می شود، به عنوان مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شوند که نسبت به مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا برای تنظیم قند خون مفیدتر هستند.

میوه های زیر شاخص گلیسمی پایین دارند:

- آووکادو: 15

- سیب: 36

- پرتقال: 43

- موز: 51

این میوه ها دارای شاخص گلیسمی و محتوای قند بالاتر هستند:

- انبه: 56

- انگور: 59

- هندوانه: 76

اما شاخص گلیسمی همه چیز نیست و محتوای آب میوه نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگرچه هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است اما می تواند همچنان گزینه بی خطری باشد زیرا 92 درصد آن از آب تشکیل شده است. به واسطه محتوای آب زیاد، میزان قند دریافتی در هر وعده مصرف این میوه معقول است. میوه ها می توانند افراد مبتلا به دیابت را با توجه به شرایط خاص آنها به روش های مختلف تحت تاثیر قرار دهند. بهترین روش برای آگاهی از این که هر میوه چگونه بر بدن شما تاثیر خواهد گذاشت، کنترل قند خون درست پیش و یک تا دو ساعت پس از خوردن میوه و بررسی واکنش بدن است.

چه میزان میوه باید بخورید
افراد مبتلا به دیابت باید میوه هایی با محتوای قند کم را انتخاب کرده و اندازه هر وعده مصرفی را کنترل کنند.

اگرچه با توجه به اندازه و نوع میوه می تواند متفاوت باشد، به طور کلی، یک وعده میوه - یک تکه از میوه کامل یا نصف فنجان میوه خرد شده - حاوی تقریبا 15 گرم کربوهیدرات است که یک وعده کربوهیدرات در نظر گرفته می شود.

بیشتر بزرگسالان مبتلا به دیابت باید سه تا چهار وعده کربوهیدرات در هر وعده غذایی و یک وعده کربوهیدرات در هر میان وعده مصرف کنند، با این وجود، آنها باید برای تهیه یک برنامه غذایی شخصی سازی شده با پزشک خود مشورت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین