کد خبر: ۶۶۰۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
اطلاعات جدید از سفر رئیس سابق مجلس به چین

چه کسی تصمیم گرفت علی لاریجانی به چین سفر کند؟

یک نماینده دوره دهم مجلس بیان کرد: قطعا ایران برای تنوع بخشی به اقتصاد و تجارت و حتی دور زدن تحریم‌ها نیاز به چنین روابطی نه تنها با چین بلکه با دیگر کشورها دارد؛ کشورهایی که در حال توسعه و رشد هستند و می‌توانند بازار خوبی برای ایران باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در رابطه با «سند ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین» گفت: ایران پس از تحریم‌ها با دولت چین مراودات نسبتا خوبی را در پیش گرفت و تنها کشوری که رسما از ایران نفت خریداری می‌کرد، دولت چین بود. کشورهای دیگر حتی جرات نداشتند تا رسما اعلام کنند خریدار نفت ایران هستند. چینی‌ها بیان می‌کنند در زمان تحریم، ایران همیشه به ما مراجعه می‌کند اما برخی از سیاستمداران ایرانی با یک لبخند غربی‌ها خیلی مشتاقانه به سمت و سوی آنها می‌روند.

او ادامه داد: دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسیار مهم بود و بنای ارتباط با چین در همان دیدار گذاشته شد. با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد. لاریجانی در یکی از بی‌سابقه‌ترین سفرهایی که به خارج از کشور داشت به همراه روسای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی و چند نفر از وزرا من جمله وزیر اقتصاد برنامه استراتژیک بلند مدت میان، ایران و چین را دنبال کردند.

چه کسی تصمیم گرفت علی لاریجانی به چین سفر کند؟

جمالی نوبندگانی بیان کرد: آن دیدار اینگونه نبود که بخواهند فقط منافع طرف مقابل را در نظر گرفته باشند بلکه منافع، دوطرفه و متقابل است. قطعا ایران برای تنوع بخشی به اقتصاد و تجارت و حتی دور زدن تحریم‌ها نیاز به چنین روابطی نه تنها با چین بلکه با دیگر کشورها دارد؛ کشورهایی که در حال توسعه و رشد هستند و می‌توانند بازار خوبی برای ایران باشند و ایران هم، بازار خوبی برای آنها باشد، من جمله هند و برخی از کشورهای دیگر که این توانمندی را دارند.

نماینده فسا در مجلس دهم بیان کرد: چنین قراردادهایی دشمنانی نیز دارد. غربی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند و هم با دروغ‌هایشان، مانع درست می‌کنند بر سر این قراردادها و شایعاتی را پیرامون این‌ها بیان می‌کنند؛ مثل اینکه ایران می‌خواهد جزایری را در اختیار چین بگذارد و کشور فروشی کند، در حالی که چنین چیزی نیست و قطعا این سند برای تائید نهایی به مجلس شورای اسلامی خواهد آمد. این سند که ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و تجاری دارد چندین بار جرح و تعدیل شده است. برخی از سر سرسری انگاری و با ساده انگاری می‌گویند من اطمینان به این کشور ندارم یا از این کشور خوشم نمی‌آید که اینها نمی‌تواند، مبنای صحیحی در عالم سیاست یا عالم تجارت جهانی، باشد.

جمالی نوبندگانی گفت: در این سند منافع دوطرف بخصوص منافع کشور ایران در آن لحاظ و حفظ شده و ما باید یک عقل سیاسی و اقتصادی برای این مساله داشته باشیم، بقیه مسائل به نظر من مسائل انحرافی است و بیشتر برای تحت فشار قرار دادن و ترساندن مردم است. نه تنها بین ایران و چین بلکه میان بسیاری از کشورهای دیگر هم روابط راهبردی و طولانی مدت، وجود دارد من جمله اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و خیلی از کشورها با یکدیگر روابط طولانی مدتی دارند، چطور برای آنها مساله‌ای نیست؟ فکر می‌کنم مجموعه حاکمیت نظام در جریان کامل این قضیه هستند و شخص مقام معظم رهبری در جریان این قضیه هستند و این سندهای راهبردی در هر وزارتخانه‌ای در حال بررسی است. من امیدوارم آن چیزی که به نفع منافع ملی است همان کار انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که لاریجانی در سفری که داشت از طرف رهبری پیامی را به چین بردند، گفت: بهتر است که اینطور بگوئیم، رهبری کاملا در جریان سفر ایشان بودند و لاریجانی از طرف حاکمیت آن هیات را نمایندگی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
2
فایده ندارد مشکل مردم مراودات با کشورها نیست مشکل مردم بی ارزشی پول ملی تا زمانی که تحریم وجود داشته باشد مراودات بی فایده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین