کد خبر: ۶۶۰۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

در دوران کرونایی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: رعایت تعادل در استفاده و مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز و تنوع مصرف انواع مختلف مواد غذایی گروه‌های اصلی غذایی در دوران ابتلا به کرونا نیاز است.
در دوران کرونایی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

شمس‌الدین اطهاری با اشاره به اپیدمی کروناویروس و بروز بیماری کووید - ۱۹ در جامعه، اظهار کرد: تاکنون شواهد علمی دقیقی در خصوص تغذیه اختصاصی در شرایط بحرانی بیماری کرونا ارائه نشده است ولی برای تقویت سیستم ایمنی افراد در معرض خطر، رعایت یک سری مسائل تغذیه‌ای توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در هنگام مواجهه با بیماری‌های تنفسی نیاز به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری از طریق منابع غذایی آن است، افزود: رعایت تعادل در استفاده مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز و تنوع مصرف انواع مختلف مواد غذایی گروه‌های اصلی غذایی نیاز است.

این متخصص با اشاره به مصرف وعده‌های غذایی حاوی نان و غلات، میوه، سبزیجات، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها، ادامه داد: مصرف میوه‌های حاوی رنگ دانه‌های قوی مانند قرمز، نارنجی و زرد که دارای آنتی‌اکسیدان‌ بالایی هستند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به اینکه رعایت بهداشت موادغذایی و تنوع و تعادل در آن در اولویت قرار دارد، ادامه داد: قابل ذکر است مصرف خودسرانه دوزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد در پی داشته باشد.

اطهاری با بیان اینکه اگر افراد از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی مصرف کنند، تقریبا دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارند، اظهار کرد: از مصرف فست‌فودها، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی و بسته‌بندی شده نامناسب، سرخ کردنی‌ها و غذاهای چرب به شدت باید پرهیز شود و غذاهای آب‌ پز یا بخارپز جایگزین این غذاها شود.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار خودداری کنند، افزود: دریافت میزان بالای مایعات به خصوص آب آشامیدنی اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی و کارایی سیستم ایمنی بدن دارد و از آب‌میوهای تازه و طبیعی که عاری از مواد سنتتیک و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، استفاده شود.

این متخصص با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید وعده‌های اصلی غذایی را حذف کرد و حتما باید در برنامه تغذیه‌ای خود به وعده صبحانه توجه بیشتری داشت، تصریح کرد: افراد باید میزان نمک مصرفی خود را در مواد غذایی کنترل کنند.

متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه غذاهای فرآوری شده میزان ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، ادامه داد: با توجه به رکود اقتصادی و اپیدمی کروناویروس برخی افراد غذاهای فرآوری شده را به عنوان روشی سریع‌ و کم‌هزینه‌ انتخاب می‌کنند؛ در حالی که جایگزین‌های غذایی سالم، ارزان و مناسب و در دسترس است.

اطهاری با بیان اینکه بهداشت موادغذایی در کنار بهداشت فردی اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: برای نگه‌داری موادغذایی حتی‌الامکان از ظروف پلاستیکی و مضر استفاده نشود و درصورت برخورد با فرد مشکوک به کرونا حتما باید با پزشک و متخصصان حوزه مربوطه مشورت شود و به توصیه‌های افراد ناآگاه و غیرعلمی توجه نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین