کد خبر: ۶۶۱۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۱

ماجرای خانه‌های ۲۵ متری پایتخت

شهرداری تهران طرح احداث خانه های 25 متری را پیشنهاد داد و این طرح را به 2 وزارتخانه ارسال کرد. برخی از اعضای شورا گفتند که این موضوع فقط در حد پیشنهاد بوده و به شورا طرحی در این زمینه ارسال نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :

8 ماه پیش خبر رسید که موضوع ساخت خانه‌های 25 متری در پایتخت مطرح شده است و قرار است این خانه‌ها که متراژشان بسیار اندک است در تهران ساخته شود تا شاید قدری از مشکلات پایتخت‌نشینان در زمینه مسکن برطرف شود.

مدیران معتقدند که ساخت واحدهای کوچک مقیاس ضرورت دارد و این موضوع یک انتخاب محسوب نمی‌شود و در تهران سرمایه‌های زیادی مصرف شده است اما چون درست و به اندازه نبوده امروز شاهد واحدهای خالی از سکنه هستیم.

ماجرای خانه‌های ۲۵ متری پایتخت

کار شهرداری ساختمان سازی نیست

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می‌گوید: کار شهرداری تهران ساختمان‌سازی نیست بلکه ارائه مجوز پایان کار تشویقات ساخت و ساز و به بیان دیگر تسهیل‌گر است و این طرح در هر ساختمان در حال ساخت 20 درصد تراکم می‌تواند به واحدهای کوچک اندازه اختصاص یابد و می‌تواند این خوابگاه‌های 25 متری در تمام مناطق احداث شود و تأکید می‌کنم که این خانه‌ها برای فقرا و افراد کم‌درآمد نیست.

این مقام مسوول گفت: در تهران صدها هزار نفر کار می‌کنند آیا نباید مسکن داشته باشند؟ یا دانشگاه‌های زیادی وجود آیا همه این دانشجوها باید در خوابگاه زندگی کنند و نباید به فکر مسکن آنها باشیم؟

ساخت خانه‌های 25 متری از سال گذشته کلید خورد و به گفته مسئولین، دستورالعمل‌های لازم از سوی شهرداری به وزارت کشور ارسال شده و در صورت تأئید به هیأت دولت ارسال و بعد امکان اجرا وجود دارد.

طرحی در خصوص ساخت خانه های 25 متری به شورا نیامده است

اما در این بین اعضای شورای شهر از این موضوع بی‌خبر هستند.

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: ساخت خانه‌های 25 متری در حد پیشنهاد بوده است و حتی به صحن شورای شهر هم نیامده است. شهرداری پیشنهادی داده اما در این زمینه شورا در جریان نیست و پیشنهاد خانه‌های 25 متری هم می‌تواند مثل بسیاری دیگر از پیشنهادات شهرداری باشد.

وی ادامه داد: ‌اما این پیشنهاد در قالب طرح به شورای شهر نیامده است، به همین دلیل من اطلاعات زیادی در این باره ندارم.

اما از سوی دیگر کاوه حاج علی‌اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفته است که دستورالعمل‌‌های لازم تهیه و برای دو وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ارسال شده است و در صورت موافقت، طرح به هیأت دولت می رود.

وی افزود: خانه‌های 25 متری محدود به جای خاصی نیست و بخشی به فروش رسیده و بخشی هم اجاره داده می‌شود.

مخالفت دولت با ساخت خانه های 25 متری

اما بعد از این اظهارنظرها و پخش خبر پشت‌بام‌خوابی در بسیاری از رسانه‌ها، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن رد این خبر گفت که دولت با ساخت واحدهای 25 متری هم مخالف است و نظر دولت نسبت به این پیشنهاد منفی است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد مخالفت دولت با خانه‌های 25 و 30 متری گفت: ساخت خانه‌های 25 متری پیشنهادی است که شهرداری تهران ارائه کرده است. فلسفه اعلام این پیشنهاد از سوی شهرداری براساس برداشت آنها از موضوعی به نام خانه‌های کوچک در دنیا بوده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این خصوص راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که به زودی بسته مربوط به آن تدوین خواهد شد. در این سازوکار سطح دوم اجاره‌داری تهیه شده که چیزی شبیه راه‌اندازی پانسیون‌های خصوصی است و افرادی که برای اشتغال یا تحصیل و درمان به صورت مجردی یا بدون خانواده به پایتخت کوچ می‌کنند در آن مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که توانایی مالی اجاره کردن واحدهای 75 متری که متراژ الگو مصرف مسکن در پایتخت محسوب می‌شود را ندارند، بنابراین مجبور به سکونت در چنین واحدهایی خواهند بود و به نظر می‌رسد آنچه شهرداری مطرح کرده برگرفته از این تفکر بوده است. ما از نظر اجتماعی با این ایده شهرداری موافق نیستیم و درباره آن نظراتی داریم. براساس تجربیاتی که از ساخت واحدهای مسکونی کوچکی در تهران داشته‌ایم، نظر ما با ساخت خانه‌های 25 متری منفی است. ضمن اینکه مسائلی که در شهردار در این خصوص اعلام شده براساس مفاهیم اقتصادی است.

یکی از معضلات کلیدی شهر تهران مشکل کمبود مسکن و گرانی است. بسیاری از شهروندان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

ورود شهرداری برای حل مشکل مسکن

پیروز حناچی شهردار تهران از احتمال ورود شهرداری به حل مشکل مسکن در پایتخت خبر داد و گفت: ‌اگر منابعی همچون تسهیلات بانکی مربوط به مسکن به شهرداری‌ها هم تخصیص داده شود به حل مشکل مسکن ورود می‌کنیم.

وی در خصوص احتمال کمک شهرداری به این حوزه گفت: در قانون شهرداری‌ها به مسکن اجتماعی خیلی ضعیف اشاره شده است، اما به مانند یک مأموریت برای شهرداری به این موضوع پرداخته نشده است. طبیعتا اگر منابعی که اختصاص داده می‌شود همچون تسهیلات بانکی مربوط به مسکن به شهرداری‌ها هم تخصیص داده شود و در کل، حمایت و پشتیبانی کنند چرا که نه، از راه‌های این موضوع مثل همه جای دنیا دراختیار شهرداری است که مانند صدور پروانه، زمین اختصاص یافته به این موضوع و همه اجاره‌داری پس از بهره‌برداری که توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: ظرفیت‌هایی در شهرداری وجود دارد که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد قطعا امکان‌پذیر است به عبارت دیگر اگر پشتیبانی و حمایت‌هایی که معمولا از الگوی مسکن اجتماعی و مسکن مهر با دادن تسهیلات با بهره‌های پایین به این موضوعات اختصاص پیدا کند انجام این کار عملی می‌شود.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که ساخت خانه‌های 25 متری با اصول اجتماعی درتضاد است و بسیاری معتقدند که این خانه‌ها بسیار کوچک است. مطابق تفاهم‌نامه شهرداری تهران و وزارت کشور، ساخت واحدهای کوچک‌متراژ در تهران مدنظر قرار گرفته است، اما نباید زیر 35 متر باشد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای شهر می‌گوید: زمانی که یک فرد مسکن 30 تا 40 متری بسازد، هر فردی که نیاز داشته باشد آن را خریداری می‌کند اما اگر ما آن را به عنوان یک سیاست عنوان کرده با مبانی فرهنگی و اجتماعی و کرامت مردم ما در تضاد است.»

طرح‌های احساسی زودگذر تأثیر در بازار مسکن ندارد

وی ادامه داد: طرح‌های احساسی زودگذر تأثیر در بازار مسکن ندارد. ابتدا باید روشن شود که متولی حوزه مسکن در کشور کیست؟ اینکه هرازچندگاهی یک بخشی برای ساماندهی مسکن اظهارنظر کند و طرح ارائه دهد قابل قبول نیست.

ساخت واحدهای 25 متری که از سوی شهرداری مطرح و‌ دولتی‌ها به آن جواب رد دادند و جالب است که این طرح به شورا هم نرسید.

بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که با توجه به افزایش شدید بازار مسکن، این اقدامات نمی‌تواند در جهت کاهش قیمت تأثیری داشته باشد.

طرح خانه‌های 25 متری موافقان و مخالفان زیادی دارد. این طرح در حد یک پیشنهاد است و با توجه به اینکه به دو وزارتخانه هم ارسال شده و دولتی‌ها دست رد بر سینه آن زده‌اند، مدیران شهری هیچ واکنش جدیدی نشان ندادند و در این زمینه هم پاسخی ندادند. برخی از نمایندگان معتقدند که احداث واحدهای کوچک، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می‌رساند و شاید تولید مسکن‌های کوچک‌متراژ در بهبود وضعیت بازار اثر داشته باشد اما برخی دیگر هم این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند که تبعات خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل هنوز مشخص نیست که سرنوشت خانه‌های کوچک مقیاس در پایتخت به کجا می‌رسد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
3
سر دولت سلامت خانه های 25 متری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
این خانه ها پر از فساد میشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین